Wereld van De Jong | Onafhankelijk

Column • Volgens Automotive-columnist Arjen de Jong is het zaak dat de EU investeert in eigen fabrieken voor onder andere semi-conductors en batterijen. Anders wordt Europa te afhankelijk van andere regio’s voor de productie van auto’s.
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior ­advisor boyden global executive search (Beeld: Mobility Media)

COVID-19 heeft in het afgelopen jaar zichtbare sporen achtergelaten in de Westeuropese economie. Om de verspreiding van het virus in te dammen werd reizen slechts beperkt mogelijk, grote concentraties van mensen werden verboden en onze samenleving zijn strenge antibesmetting-maatregelen opgelegd.

Dit voorjaar komt onze economie langzaam weer op gang. De premium Europese autoproducenten komen inmiddels weer met positieve financiële berichten. VAG, Daimler, Land Rover en BMW melden een sterk herstel van volume en winstmarge. Na analyse van deze cijfers blijkt dat de financiële jaarprognoses voornamelijk op de groei in de Chinese markt gebaseerd zijn.

Kettingreactie

In de EU heeft de auto-industrie nog steeds te maken met de kettingreactie die is ontstaan na het terugschroeven van de productiecapaciteit in het afgelopen jaar. De industrie kwam achteraan in de rij te staan bij de fabrikanten van chips en halfgeleiders en door schaarste zijn de prijzen van kunststof en hoogwaardig staal flink gestegen. Daardoor kan de Europese auto-industrie niet leveren, juist nu de vraag toeneemt.

Azië is ons voor geweest: Europa vist achter het net. En de Europese toeleveranciers en autofabrikanten hebben juist nu omzetgroei en winst nodig. Om te kunnen voldoen aan de Europese emissie-eisen en mee te komen in de digitalisering, moet immers flink worden geïnvesteerd in R&D.

Om de trage wederopstanding te wijten aan corona, is echter te kort door de bocht

Evergreen

Om de trage wederopstanding te wijten aan corona, is echter te kort door de bocht. Europa ligt al langer te slapen. Veel te laat is ingezien dat er moet worden geïnvesteerd in de lokale productie van chips, halfgeleiders, microprocessoren en accucellen.

Europa is voor de levering van cruciale onderdelen veel te afhankelijk geworden van China en het verre Oosten. Toen vrachtschip Evergreen dit voorjaar het Suez-kanaal een dikke week blokkeerde, was de Europese afhankelijkheid van deze regio’s zelfs voor Brussel zonneklaar. Wil de Europese Unie zijn duurzaamheidsagenda handhaven zonder de eigen markt om zeep te helpen, dan zal het moeten investeren in de eigen semiconductors- en accucel-industrie. Anders verliest Europa zijn prominente positie in de mondiale industrie en wordt het te afhankelijk van andere regio’s. Het is vijf voor twaalf.

Wereld van De Jong | Onafhankelijk | Automotive Online

Wereld van De Jong | Onafhankelijk

Column • Volgens Automotive-columnist Arjen de Jong is het zaak dat de EU investeert in eigen fabrieken voor onder andere semi-conductors en batterijen. Anders wordt Europa te afhankelijk van andere regio’s voor de productie van auto’s.
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior ­advisor boyden global executive search (Beeld: Mobility Media)

COVID-19 heeft in het afgelopen jaar zichtbare sporen achtergelaten in de Westeuropese economie. Om de verspreiding van het virus in te dammen werd reizen slechts beperkt mogelijk, grote concentraties van mensen werden verboden en onze samenleving zijn strenge antibesmetting-maatregelen opgelegd.

Dit voorjaar komt onze economie langzaam weer op gang. De premium Europese autoproducenten komen inmiddels weer met positieve financiële berichten. VAG, Daimler, Land Rover en BMW melden een sterk herstel van volume en winstmarge. Na analyse van deze cijfers blijkt dat de financiële jaarprognoses voornamelijk op de groei in de Chinese markt gebaseerd zijn.

Kettingreactie

In de EU heeft de auto-industrie nog steeds te maken met de kettingreactie die is ontstaan na het terugschroeven van de productiecapaciteit in het afgelopen jaar. De industrie kwam achteraan in de rij te staan bij de fabrikanten van chips en halfgeleiders en door schaarste zijn de prijzen van kunststof en hoogwaardig staal flink gestegen. Daardoor kan de Europese auto-industrie niet leveren, juist nu de vraag toeneemt.

Azië is ons voor geweest: Europa vist achter het net. En de Europese toeleveranciers en autofabrikanten hebben juist nu omzetgroei en winst nodig. Om te kunnen voldoen aan de Europese emissie-eisen en mee te komen in de digitalisering, moet immers flink worden geïnvesteerd in R&D.

Om de trage wederopstanding te wijten aan corona, is echter te kort door de bocht

Evergreen

Om de trage wederopstanding te wijten aan corona, is echter te kort door de bocht. Europa ligt al langer te slapen. Veel te laat is ingezien dat er moet worden geïnvesteerd in de lokale productie van chips, halfgeleiders, microprocessoren en accucellen.

Europa is voor de levering van cruciale onderdelen veel te afhankelijk geworden van China en het verre Oosten. Toen vrachtschip Evergreen dit voorjaar het Suez-kanaal een dikke week blokkeerde, was de Europese afhankelijkheid van deze regio’s zelfs voor Brussel zonneklaar. Wil de Europese Unie zijn duurzaamheidsagenda handhaven zonder de eigen markt om zeep te helpen, dan zal het moeten investeren in de eigen semiconductors- en accucel-industrie. Anders verliest Europa zijn prominente positie in de mondiale industrie en wordt het te afhankelijk van andere regio’s. Het is vijf voor twaalf.