Opinie | Van den Eijnden: Mobility as a Service of gewoon goedkoop?

Opinie • Hoe zit het nou met zo’n abonnementen-model? Het lijkt of het goedkoper is dan een contract met een vaste looptijd, terwijl je zou verwachten dat je extra moet betalen voor flexibiliteit, denkt Van den Eijnden. 
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijnden ziet VW in het spoor van Tesla komen. (Foto: Marcel Cazemier)

Wel eens gekeken op de Duitse sites van Faaren, ASS, Cluno, Vivelacar of Like2Drive? Zomaar een greep uit de vele jonge bedrijven op de Duitse markt die een nieuw product aanbieden. Het heet het subscription model (Engels) of das Abo-Modell (Duits) en is een variant op wat wij kennen als private-lease. Het grote verschil met private-lease is echter de termijn van het contract, afhankelijk van de aanbieder kun je na minimaal 3 of 6 maanden gebruik gemaakt te hebben van de nieuwe auto, deze weer inleveren en een paar maanden autoloos zijn, voordat je weer een nieuwe neemt. Leuke oplossing voor diegenen die graag met de elektrische fiets naar het werk gaan maar bij nader inzien de Nederlandse herfst en winter toch te nat vinden.

Het antwoord ligt ‘m in de korting

Hoe zit dat nou met zo’n abonnementen-model. Je zou toch verwachten dat je extra moet betalen voor die flexibiliteit maar het lijkt wel of het goedkoper is dan een contract met vaste looptijd. Het antwoord ligt hem in de korting. In de grote automarkten om ons heen waar men geen BPM kent, zijn kortingen vaak (veel) hoger dan in Nederland. 25% korting kan maar zo en ruim over de 30% komt ook voldoende voor. De aanbieder van zo’n flexibele lease-opzet (of is het eigenlijk lange termijn verhuur?) kan auto’s kopen met hoge korting. Ervan uitgaande dat een jaar oude courante auto nog altijd minstens 70% opbrengt is de afschrijving in het eerste jaar dus feitelijk vrijwel 0. Het maandtarief bestaat daarmee uit verzekering en belasting, onderhoud heeft zo’n auto de eerste twee jaar toch niet nodig.

Nadeel is dat het een prijs gedreven product is dat zich uitstekend leent voor internet

Waren het in Duitsland eerst de dealers die dit soort aanbieders beleverden, inmiddels zijn ook een aantal fabrikanten ingesprongen en beleveren deze nieuwe ‘digitale’ ondernemingen direct. Het water stroomt namelijk altijd naar het laagste punt. Premium autofabrikanten zoals Volvo, Porsche, Mercedes en BMW waren al een tijdje aan het experimenteren met high-end abonnementen, maar nu bieden captives van alle merken dit soort goedkope producten aan. Dat moet ook wel want de toonaangevende prof. Ferdinand Dudenhöffer (CAR-Institut) verwacht dat in 2030 zo’n 30% van de Duitse nieuwverkopen in deze vorm plaatsvinden.

Het nadeel van dit product is dat het prijs gedreven is en zich uitstekend leent om over internet te verkopen. Sta je als dealer weer buitenspel als je captive niet met een goede aanbieding komt.

Truc zonder afschrijving

Het enige geruststellende is dat de prijzen zich enigszins lijken te normaliseren. Kon je een half jaar terug nog voor € 109 per maand rijden (all-in), inmiddels is de goedkoopste auto die ik kan vinden € 175,90 (Renault Clio). Die hogere prijzen zullen ook nodig zijn, want lang niet alle auto’s komen na één jaar terug en dan werkt de truc zonder afschrijving niet meer.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.

Opinie | Van den Eijnden: Mobility as a Service of gewoon goedkoop? | Automotive Online

Opinie | Van den Eijnden: Mobility as a Service of gewoon goedkoop?

Opinie • Hoe zit het nou met zo’n abonnementen-model? Het lijkt of het goedkoper is dan een contract met een vaste looptijd, terwijl je zou verwachten dat je extra moet betalen voor flexibiliteit, denkt Van den Eijnden. 
Norbert van den Eijnden Norbert van den Eijnden
• Laatste update:
Norbert van den Eijnden ziet VW in het spoor van Tesla komen. (Foto: Marcel Cazemier)

Wel eens gekeken op de Duitse sites van Faaren, ASS, Cluno, Vivelacar of Like2Drive? Zomaar een greep uit de vele jonge bedrijven op de Duitse markt die een nieuw product aanbieden. Het heet het subscription model (Engels) of das Abo-Modell (Duits) en is een variant op wat wij kennen als private-lease. Het grote verschil met private-lease is echter de termijn van het contract, afhankelijk van de aanbieder kun je na minimaal 3 of 6 maanden gebruik gemaakt te hebben van de nieuwe auto, deze weer inleveren en een paar maanden autoloos zijn, voordat je weer een nieuwe neemt. Leuke oplossing voor diegenen die graag met de elektrische fiets naar het werk gaan maar bij nader inzien de Nederlandse herfst en winter toch te nat vinden.

Het antwoord ligt ‘m in de korting

Hoe zit dat nou met zo’n abonnementen-model. Je zou toch verwachten dat je extra moet betalen voor die flexibiliteit maar het lijkt wel of het goedkoper is dan een contract met vaste looptijd. Het antwoord ligt hem in de korting. In de grote automarkten om ons heen waar men geen BPM kent, zijn kortingen vaak (veel) hoger dan in Nederland. 25% korting kan maar zo en ruim over de 30% komt ook voldoende voor. De aanbieder van zo’n flexibele lease-opzet (of is het eigenlijk lange termijn verhuur?) kan auto’s kopen met hoge korting. Ervan uitgaande dat een jaar oude courante auto nog altijd minstens 70% opbrengt is de afschrijving in het eerste jaar dus feitelijk vrijwel 0. Het maandtarief bestaat daarmee uit verzekering en belasting, onderhoud heeft zo’n auto de eerste twee jaar toch niet nodig.

Nadeel is dat het een prijs gedreven product is dat zich uitstekend leent voor internet

Waren het in Duitsland eerst de dealers die dit soort aanbieders beleverden, inmiddels zijn ook een aantal fabrikanten ingesprongen en beleveren deze nieuwe ‘digitale’ ondernemingen direct. Het water stroomt namelijk altijd naar het laagste punt. Premium autofabrikanten zoals Volvo, Porsche, Mercedes en BMW waren al een tijdje aan het experimenteren met high-end abonnementen, maar nu bieden captives van alle merken dit soort goedkope producten aan. Dat moet ook wel want de toonaangevende prof. Ferdinand Dudenhöffer (CAR-Institut) verwacht dat in 2030 zo’n 30% van de Duitse nieuwverkopen in deze vorm plaatsvinden.

Het nadeel van dit product is dat het prijs gedreven is en zich uitstekend leent om over internet te verkopen. Sta je als dealer weer buitenspel als je captive niet met een goede aanbieding komt.

Truc zonder afschrijving

Het enige geruststellende is dat de prijzen zich enigszins lijken te normaliseren. Kon je een half jaar terug nog voor € 109 per maand rijden (all-in), inmiddels is de goedkoopste auto die ik kan vinden € 175,90 (Renault Clio). Die hogere prijzen zullen ook nodig zijn, want lang niet alle auto’s komen na één jaar terug en dan werkt de truc zonder afschrijving niet meer.

Norbert van den Eijnden is voormalig ceo van Alphabet International en tegenwoordig onder andere commissaris bij Bovemij en zelfstandig adviseur voor (inter)nationale automotive bedrijven. Hij schrijft op regelmatige basis een opiniebijdrage voor Automotive.

Geplaatst in rubriek:
Norbert van den Eijnden
Norbert van den Eijnden

Norbert van den Eijnden heeft rijke carrière in de leasebranche achter de rug. Zo was hij jarenlang ceo van Alphabet International. In die hoedanigheid werd hij ook verkozen tot Automotive Manager of the Year 2011. Tegenwoordig is hij zelfstandig adviseur. Ook zit hij in de Raad van Commissarissen van Bovemij.