Wereld van de Jong | Kameleon op Michelin-sterrenniveau

Column • De laatste decennia werd het premiumsegment op de wereldmarkt gedomineerd door de Duitse merken. Zelfverklaarde Japanse en Amerikaanse premiummerken als Lexus, Infiniti en Cadillac zijn er niet in geslaagd deze positie aan te tasten. 
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior ­advisor boyden global executive search (Beeld: Mobility Media)

Semi-premiums als Saab, Rover, Alfa Romeo en Lancia zijn zo goed als verdwenen, met als grote uitzondering Volvo Cars. En het aantal gesneuvelde merken op het bloedige slagveld van het volumesegment zal met de komst van goedkope elektrische auto’s uit China verder toenemen.

Toen disruptor Tesla ten tonele verscheen, was de collectieve mening: dit is geen serieuze concurrent. Maar Tesla bleef verbazen. In volumegroei, marktbewerking, distributie en beurswaarde. Zelfs de Duitse premium autoproducenten erkennen inmiddels dat het merk van Musk een serieuze concurrent is. Tesla-rijders zijn zelfs van mening dat hun merk premium is: ondanks miskleunen met de aflevering, aftersales en de eenvoudige afwerking.

Traditionele autoproducenten doen er goed aan dit geheim van Tesla te ontrafelen, nu de superioriteit in afwerking en techniek kennelijk niet langer de belangrijkste USP’s zijn. Een EV geeft technisch gezien weinig kansen om onderscheidend te zijn, anders dan de actieradius.

Efficiency

Wat zijn anno 2025 dan de kritische succesfactoren? Duurzame winstgevendheid (na aftrek R&D-kosten) met een breed portfolio van modellen (zowel leverbaar als plug-in en batterij-elektrisch). Een “IPhone op wielen”, connected en met minimaal niveau 3 autonoom rijden. De veranderende ‘lading’ van het begrip premium in de ogen van consumenten is ook terug te zien in de retail. Volumemerken worden op termijn hoofdzakelijk digitaal aan de man gebracht. Daarbij gaat het om prijs, uitrusting en een gedegen aftersalesnetwerk.

De service is in het premiumsegment niet op sterrenniveau

Efficiency is het sleutelwoord. Voor sales is de dealer niet meer dan een doorgeefluik, dat auto’s aflevert tegen een minimale vergoeding en vooral dienst doet als garantie- en reparatieadres. Bij premiummerken zijn innovatiekracht, kwaliteit en merkherkenbaarheid de troeven. Zowel in de auto zelf als in het aankoop- en aftersalesproces. De online belofte moet offline volledig worden ingelost, van ontvangst en advies tot en met aflevering.

Dealers die volume én premium in huis hebben, worden kameleons: ze zijn fastfood- en sterrenrestaurant in één. Dat goed inrichten wordt dé uitdaging voor de komende jaren. Want zelfs in het premiumsegment is de klantenservice allerminst op Michelin-sterrenniveau.

Wereld van de Jong | Kameleon op Michelin-sterrenniveau | Automotive Online

Wereld van de Jong | Kameleon op Michelin-sterrenniveau

Column • De laatste decennia werd het premiumsegment op de wereldmarkt gedomineerd door de Duitse merken. Zelfverklaarde Japanse en Amerikaanse premiummerken als Lexus, Infiniti en Cadillac zijn er niet in geslaagd deze positie aan te tasten. 
Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:
Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior ­advisor boyden global executive search (Beeld: Mobility Media)

Semi-premiums als Saab, Rover, Alfa Romeo en Lancia zijn zo goed als verdwenen, met als grote uitzondering Volvo Cars. En het aantal gesneuvelde merken op het bloedige slagveld van het volumesegment zal met de komst van goedkope elektrische auto’s uit China verder toenemen.

Toen disruptor Tesla ten tonele verscheen, was de collectieve mening: dit is geen serieuze concurrent. Maar Tesla bleef verbazen. In volumegroei, marktbewerking, distributie en beurswaarde. Zelfs de Duitse premium autoproducenten erkennen inmiddels dat het merk van Musk een serieuze concurrent is. Tesla-rijders zijn zelfs van mening dat hun merk premium is: ondanks miskleunen met de aflevering, aftersales en de eenvoudige afwerking.

Traditionele autoproducenten doen er goed aan dit geheim van Tesla te ontrafelen, nu de superioriteit in afwerking en techniek kennelijk niet langer de belangrijkste USP’s zijn. Een EV geeft technisch gezien weinig kansen om onderscheidend te zijn, anders dan de actieradius.

Efficiency

Wat zijn anno 2025 dan de kritische succesfactoren? Duurzame winstgevendheid (na aftrek R&D-kosten) met een breed portfolio van modellen (zowel leverbaar als plug-in en batterij-elektrisch). Een “IPhone op wielen”, connected en met minimaal niveau 3 autonoom rijden. De veranderende ‘lading’ van het begrip premium in de ogen van consumenten is ook terug te zien in de retail. Volumemerken worden op termijn hoofdzakelijk digitaal aan de man gebracht. Daarbij gaat het om prijs, uitrusting en een gedegen aftersalesnetwerk.

De service is in het premiumsegment niet op sterrenniveau

Efficiency is het sleutelwoord. Voor sales is de dealer niet meer dan een doorgeefluik, dat auto’s aflevert tegen een minimale vergoeding en vooral dienst doet als garantie- en reparatieadres. Bij premiummerken zijn innovatiekracht, kwaliteit en merkherkenbaarheid de troeven. Zowel in de auto zelf als in het aankoop- en aftersalesproces. De online belofte moet offline volledig worden ingelost, van ontvangst en advies tot en met aflevering.

Dealers die volume én premium in huis hebben, worden kameleons: ze zijn fastfood- en sterrenrestaurant in één. Dat goed inrichten wordt dé uitdaging voor de komende jaren. Want zelfs in het premiumsegment is de klantenservice allerminst op Michelin-sterrenniveau.