Column de Vries | Terugkijken op een gemiste kans

Column • Columnist Paul de Vries vindt het ergens wel jammer dat de occasionverkoop de autobranche dit jaar heeft gered, omdat het de structurele problemen maskeert.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries

Terugkijken is niet mijn beste eigenschap. Het ligt niet in mijn aard en het komt ook doordat in mijn auto de achteruitkijkspiegel kleiner is dan de voorruit. De toekomst ligt voor ons en niet achter ons. Fascinerend is dat veel ceo’s van wereldbedrijven vaak geschiedenis hebben gestudeerd en dat veel vragen over de toekomst al zijn beantwoord in het verleden. Hoe moeten we dus het jaar 2020 in coronatijd beoordelen? Als een verloren jaar? Of was het een jaar met veel kansen?

De occasionverkoop maskeert het echte probleem

Terug naar de autobranche. Er zijn nog nooit zoveel occasions verkocht, alleen hoe kwam dat? Door een betere verkoopstrategie van de sector? Had de consument een beter inzicht in zijn mobiliteitsbehoefte of waren het de woordvoerders van het openbaar vervoer die er werkelijk alles aan hebben gedaan om de reizigers uit de trein richting de auto te jagen? Zeg het maar, ik denk dat de meesten het antwoord wel weten…

Winston Churchill zei ooit: “Never let a good crisis go to waste.” Oftewel, als je iets aan je processen en medewerkers wilt veranderen, doe dat dan vooral als je storm tegen hebt. Veranderen is voor de meesten al lastig, je beleid aanpassen wanneer het goed gaat, is nog veel lastiger.

Het is daarom jammer dat de occasionverkoop dit jaar voor veel bedrijven de redding is geweest en daarmee ook het echte probleem maskeert. Die bedrijven, die niet de bakens hebben verzet, omdat ze ondanks alles winst maakten, hebben de kans gemist om de omstandigheden te gebruiken om hun bedrijf en hun medewerkers voor te bereiden op de storm van 2021.

Column de Vries | Terugkijken op een gemiste kans | Automotive Online

Column de Vries | Terugkijken op een gemiste kans

Column • Columnist Paul de Vries vindt het ergens wel jammer dat de occasionverkoop de autobranche dit jaar heeft gered, omdat het de structurele problemen maskeert.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:
Paul de Vries

Terugkijken is niet mijn beste eigenschap. Het ligt niet in mijn aard en het komt ook doordat in mijn auto de achteruitkijkspiegel kleiner is dan de voorruit. De toekomst ligt voor ons en niet achter ons. Fascinerend is dat veel ceo’s van wereldbedrijven vaak geschiedenis hebben gestudeerd en dat veel vragen over de toekomst al zijn beantwoord in het verleden. Hoe moeten we dus het jaar 2020 in coronatijd beoordelen? Als een verloren jaar? Of was het een jaar met veel kansen?

De occasionverkoop maskeert het echte probleem

Terug naar de autobranche. Er zijn nog nooit zoveel occasions verkocht, alleen hoe kwam dat? Door een betere verkoopstrategie van de sector? Had de consument een beter inzicht in zijn mobiliteitsbehoefte of waren het de woordvoerders van het openbaar vervoer die er werkelijk alles aan hebben gedaan om de reizigers uit de trein richting de auto te jagen? Zeg het maar, ik denk dat de meesten het antwoord wel weten…

Winston Churchill zei ooit: “Never let a good crisis go to waste.” Oftewel, als je iets aan je processen en medewerkers wilt veranderen, doe dat dan vooral als je storm tegen hebt. Veranderen is voor de meesten al lastig, je beleid aanpassen wanneer het goed gaat, is nog veel lastiger.

Het is daarom jammer dat de occasionverkoop dit jaar voor veel bedrijven de redding is geweest en daarmee ook het echte probleem maskeert. Die bedrijven, die niet de bakens hebben verzet, omdat ze ondanks alles winst maakten, hebben de kans gemist om de omstandigheden te gebruiken om hun bedrijf en hun medewerkers voor te bereiden op de storm van 2021.