Schoonhovens blik | Coronatoeslag: Mooi gebaar of pr-stunt?

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Na de berichtgeving over de ‘coronatoeslag’ van verzekeraars wist ik even niet wat ik er van moest vinden. Enerzijds vind ik het een mooi gebaar om de herstellers in het eigen netwerk in deze tijden van zwaar achterblijvende omzet een steuntje in de rug te geven, maar anderzijds vind ik het een pr-stunt. De verzekeraars in kwestie, Univé en Unigarant, worden geroemd door de herstellers voor het uiten van zoveel compassie met de eigen schadeherstellers en tegelijkertijd is het een ‘kijk, zij doen tenminste wat!’ boodschap aan Achmea, Schadegarant, Topherstel en alle andere schadestuurders.Lees hier meer over de coronatoeslag van Univé en Unigarant.

De maatregelen verschillen wel, want Univé neemt tot 31 december 2020 genoegen met minder korting op onderdelen en lakmaterialen, terwijl Unigarant een extra € 65,- geeft voor het vooraf en achteraf grondig reinigen van de auto. Belgische herstellers vroegen bij verzekeraars om een toeslag van € 120,- per schade, dus in die zin zijn verzekeraars in Nederland in theorie beter af. Unigarant doet wel een stapje extra door de ANWB-leden, en dat zijn er nogal wat, wederom te wijzen op de vaste prijzen voor cosmetische schadeherstel binnen het netwerk en ik denk dat dat meer soelaas biedt, want de vulling van de werkplaats is cruciaal.

Wil je als verzekeraar te boek staan als een kille rekenaar in crisistijden?

De ‘coronatoeslag’ kost minder dan het lijkt, want bij regres betaalt de aansprakelijke verzekeraar mee aan het cadeau van Unigarant en Univé. Er van uitgaande dat men de regels van Bedrijfsregeling 18 toepast.
Ik kan mij zo voorstellen dat de ‘coronatoeslag’ in de eerstvolgende vergadering van het Verbond van Verzekeraars wel op de agenda staat, want met de actie hebben de twee verzekeraars de morele druk op hun collega’s opgevoerd. Die worstelen nu met de vraag of zij ook iets moeten doen of te boek willen staan als de kille rekenaars die in tijden van crisis niets hebben ondernomen om de voor hen zo belangrijke netwerkherstellers de helpende hand te bieden? En als je dan wat gaat doen, voor wie en voor hoe lang? Een tijdelijke verhoging van de maximaal te hanteren uurtarieven, een verlaging van de korting op onderdelen/lakmaterialen, een vergoeding voor vervangend vervoer, een reinigingstoeslag, etc etc en dit alleen voor de netwerkherstellers of alle bedrijven die een claim namens de klant indienen? Wil je de branche de helpende hand toesteken of alleen de eigen partners?

Genereus gebaar

Het bijzondere aan de actie is voorts dat het vanuit de klant komt en niet vanuit een leverancier. Ik had namelijk verwacht dat één van de vaste sponsoren van de herstellers, de lakleverancier, al was opgestaan om een genereus gebaar te maken naar de afnemers en de korting op lakmaterialen fors had verhoogd. Nu even voorfinancieren en per januari aanstaande de lakprijzen in AZT weer omhoog om e.e.a. te compenseren en het uiteindelijk toch door verzekeraars en leasemaatschappijen te laten betalen. Een sigaar uit andermans doos!

Het zou chiquer geweest zijn om steunmaatregelen vanuit het Verbond van Verzekeraars te regelen en dit in overleg met Focwa en Bovag te doen, al realiseer ik mij dat de ACM daar wellicht ook iets van zal vinden en dat het niet makkelijk is om collectief een passende maatregel te bedenken.

Ik wens u veel gezondheid én schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Coronatoeslag: Mooi gebaar of pr-stunt? | Automotive Online

Schoonhovens blik | Coronatoeslag: Mooi gebaar of pr-stunt?

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:

Na de berichtgeving over de ‘coronatoeslag’ van verzekeraars wist ik even niet wat ik er van moest vinden. Enerzijds vind ik het een mooi gebaar om de herstellers in het eigen netwerk in deze tijden van zwaar achterblijvende omzet een steuntje in de rug te geven, maar anderzijds vind ik het een pr-stunt. De verzekeraars in kwestie, Univé en Unigarant, worden geroemd door de herstellers voor het uiten van zoveel compassie met de eigen schadeherstellers en tegelijkertijd is het een ‘kijk, zij doen tenminste wat!’ boodschap aan Achmea, Schadegarant, Topherstel en alle andere schadestuurders.Lees hier meer over de coronatoeslag van Univé en Unigarant.

De maatregelen verschillen wel, want Univé neemt tot 31 december 2020 genoegen met minder korting op onderdelen en lakmaterialen, terwijl Unigarant een extra € 65,- geeft voor het vooraf en achteraf grondig reinigen van de auto. Belgische herstellers vroegen bij verzekeraars om een toeslag van € 120,- per schade, dus in die zin zijn verzekeraars in Nederland in theorie beter af. Unigarant doet wel een stapje extra door de ANWB-leden, en dat zijn er nogal wat, wederom te wijzen op de vaste prijzen voor cosmetische schadeherstel binnen het netwerk en ik denk dat dat meer soelaas biedt, want de vulling van de werkplaats is cruciaal.

Wil je als verzekeraar te boek staan als een kille rekenaar in crisistijden?

De ‘coronatoeslag’ kost minder dan het lijkt, want bij regres betaalt de aansprakelijke verzekeraar mee aan het cadeau van Unigarant en Univé. Er van uitgaande dat men de regels van Bedrijfsregeling 18 toepast.
Ik kan mij zo voorstellen dat de ‘coronatoeslag’ in de eerstvolgende vergadering van het Verbond van Verzekeraars wel op de agenda staat, want met de actie hebben de twee verzekeraars de morele druk op hun collega’s opgevoerd. Die worstelen nu met de vraag of zij ook iets moeten doen of te boek willen staan als de kille rekenaars die in tijden van crisis niets hebben ondernomen om de voor hen zo belangrijke netwerkherstellers de helpende hand te bieden? En als je dan wat gaat doen, voor wie en voor hoe lang? Een tijdelijke verhoging van de maximaal te hanteren uurtarieven, een verlaging van de korting op onderdelen/lakmaterialen, een vergoeding voor vervangend vervoer, een reinigingstoeslag, etc etc en dit alleen voor de netwerkherstellers of alle bedrijven die een claim namens de klant indienen? Wil je de branche de helpende hand toesteken of alleen de eigen partners?

Genereus gebaar

Het bijzondere aan de actie is voorts dat het vanuit de klant komt en niet vanuit een leverancier. Ik had namelijk verwacht dat één van de vaste sponsoren van de herstellers, de lakleverancier, al was opgestaan om een genereus gebaar te maken naar de afnemers en de korting op lakmaterialen fors had verhoogd. Nu even voorfinancieren en per januari aanstaande de lakprijzen in AZT weer omhoog om e.e.a. te compenseren en het uiteindelijk toch door verzekeraars en leasemaatschappijen te laten betalen. Een sigaar uit andermans doos!

Het zou chiquer geweest zijn om steunmaatregelen vanuit het Verbond van Verzekeraars te regelen en dit in overleg met Focwa en Bovag te doen, al realiseer ik mij dat de ACM daar wellicht ook iets van zal vinden en dat het niet makkelijk is om collectief een passende maatregel te bedenken.

Ik wens u veel gezondheid én schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.