Column Adriani | Rolo

Column • Wraak en geheugen. Twee eigenschappen die heerlijk kunnen samenwerken. Toen ik ooit voor mezelf begon en mijn toenmalige baas Toni Kamsteeg tegen anderen zei “misschien is een pompstation wel iets voor hem”, was alleen dat al een reden om uit wraak een succes te maken van een heus Toyota-dealerschap.
Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani

Die wraakgedachte kwam steeds weer langs als er iets bewezen moest worden. Er staat vast wel ergens in een goed managementboek dat wraak mag. En dan dat geheugen. Mijn vrouw roept dat ik niets onthoud. Ik houd het erop dat het geheugen selectief werkt. Misschien niet bij iedereen, bij mij wel. Ik ben soms jaloers als ik zie hoeveel parate kennis anderen hebben. Niet echt jaloers. Telefoonnummers, het merk wijn dat je lekker vindt. Bij mij blijft het niet hangen.

Er staat vast in een managementboek ergens dat wraak mag

Maar het Automotive-podium aan het eind van de vorige eeuw met een zeer uitgesproken Dries van der Vossen over online sales staat als een ster in mijn geheugen te schitteren. “Binnen 5 jaar wordt de dealerbusiness overgenomen door online sales”, zei Dries. Hij heeft het later bij Bilderberg vast beter gezien. Misschien zit er bij mijn “Rolo” (hoef ik toch niet uit te leggen? Van die olifant met dat nare jochie!) puntje een stukje wraak. Ik stond op in de zaal en durfde te melden dat ik dacht dat de Heren op het podium het verkeerd zagen. Meewarig werd “zo’n dealer” aangekeken. Hobbelt achter de ontwikkelingen aan. Ik heb er volgens mij geen trauma aan overgehouden. Maar het stond – het was tenslotte geen bijzaak – wel in mijn geheugen gegrift. Wellicht met een vleugje wraak.

We zijn nu zo’n 25 jaar verder en er is nog geen spat van terecht gekomen. De recente uitspraak van BMW-topman Pieter Nota, “Pilots met online verkoop maakten weinig indruk”, roept bij mij dan ook weer een “Rolo”-moment op. En kom nu niet aan met de stelling dat de nieuwe Tesla’s online verkocht worden. En dat de kudde kopers in een loods gedreven worden om als schapen hun nieuwe auto in ontvangst te mogen nemen. “Daar staat-ie!” ”We horen het wel als er nog vragen zijn”. Dat is geen online sales. Dat is het briljant managen van een sekte.

n.b. in de geprinte versie staat abusievelijk Rollo ipv Rolo. 

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Reacties

  • H. Arends

    Beste Hans,

    Leuk verhaal. Als je doelt op de commercial met de olifant en het jochie, dan is het Rolo.

    Met vriendelijke groet,
    Henry Arends

Column Adriani | Rolo | Automotive Online

Column Adriani | Rolo

Column • Wraak en geheugen. Twee eigenschappen die heerlijk kunnen samenwerken. Toen ik ooit voor mezelf begon en mijn toenmalige baas Toni Kamsteeg tegen anderen zei “misschien is een pompstation wel iets voor hem”, was alleen dat al een reden om uit wraak een succes te maken van een heus Toyota-dealerschap.
Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:
Hans Adriani

Die wraakgedachte kwam steeds weer langs als er iets bewezen moest worden. Er staat vast wel ergens in een goed managementboek dat wraak mag. En dan dat geheugen. Mijn vrouw roept dat ik niets onthoud. Ik houd het erop dat het geheugen selectief werkt. Misschien niet bij iedereen, bij mij wel. Ik ben soms jaloers als ik zie hoeveel parate kennis anderen hebben. Niet echt jaloers. Telefoonnummers, het merk wijn dat je lekker vindt. Bij mij blijft het niet hangen.

Er staat vast in een managementboek ergens dat wraak mag

Maar het Automotive-podium aan het eind van de vorige eeuw met een zeer uitgesproken Dries van der Vossen over online sales staat als een ster in mijn geheugen te schitteren. “Binnen 5 jaar wordt de dealerbusiness overgenomen door online sales”, zei Dries. Hij heeft het later bij Bilderberg vast beter gezien. Misschien zit er bij mijn “Rolo” (hoef ik toch niet uit te leggen? Van die olifant met dat nare jochie!) puntje een stukje wraak. Ik stond op in de zaal en durfde te melden dat ik dacht dat de Heren op het podium het verkeerd zagen. Meewarig werd “zo’n dealer” aangekeken. Hobbelt achter de ontwikkelingen aan. Ik heb er volgens mij geen trauma aan overgehouden. Maar het stond – het was tenslotte geen bijzaak – wel in mijn geheugen gegrift. Wellicht met een vleugje wraak.

We zijn nu zo’n 25 jaar verder en er is nog geen spat van terecht gekomen. De recente uitspraak van BMW-topman Pieter Nota, “Pilots met online verkoop maakten weinig indruk”, roept bij mij dan ook weer een “Rolo”-moment op. En kom nu niet aan met de stelling dat de nieuwe Tesla’s online verkocht worden. En dat de kudde kopers in een loods gedreven worden om als schapen hun nieuwe auto in ontvangst te mogen nemen. “Daar staat-ie!” ”We horen het wel als er nog vragen zijn”. Dat is geen online sales. Dat is het briljant managen van een sekte.

n.b. in de geprinte versie staat abusievelijk Rollo ipv Rolo. 

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Reacties

  • H. Arends

    Beste Hans,

    Leuk verhaal. Als je doelt op de commercial met de olifant en het jochie, dan is het Rolo.

    Met vriendelijke groet,
    Henry Arends