Schoonhovens blik | Boerenprotest

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven verwacht niet dat alle hulpsystemen ook worden gebruikt. (Foto: Johan Schoonhoven)

De protesterende boeren hebben de afgelopen weken de gemoederen goed bezig gehouden. Met hun onvermijdelijke langzaamaanacties op de snelwegen beletten zij automobilisten om door te jakkeren en ik vermoed dat de stilstaande/langzaam rijdende auto’s op 1 oktober 2019 voor een lager aantal autoschadegevallen heeft gezorgd. Tegen beter weten in ben ik op 1 oktober ’s ochtends toch begonnen aan mijn reis naar west Nederland, maar na twee uur de klant gemeld dat het raadzaam was de afspraak te verzetten omdat ik nimmer op tijd zou arriveren. Omdat ik de acties van de boeren wel begrijp, vond ik het niet erg.

Oproep

Een schadeondernemer steunde volgens een bericht op LinkedIn de boerenprotesten ook en prees de boeren voor zoveel eensgezindheid. Daarbij de toevoeging dat hij deze eensgezindheid miste onder schadeondernemers: die zouden samen een vuist moeten maken tegen diverse opdrachtgevers die de tarieven onder druk zetten.

Een dergelijke oproep is natuurlijk niet nieuw, maar de vergelijking met de boeren gaat mank omdat de boeren niet protesteren tegen hun klanten, de Arla’s, FrieslandCampina’s en Yakults van deze wereld, maar tegen milieumaatregelen van de overheid. Ingrijpende milieumaatregelen in de schadesector zijn vele jaren geleden al doorgevoerd en de Nederlandse schadeherstellers waren daardoor de voorlopers van het gebruik van onder andere watergedragen lakken. En tegen de milieu-ontlastende verplichtingen werd destijds niet of nauwelijks geprotesteerd. Ik heb in ieder geval geen optocht van boze schadeherstellers naar het Malieveld gezien.

Ik heb geen optocht van boze herstellers naar het Malieveld gezien

Collectief optreden tegen opdrachtgevers/klanten is al vaker geprobeerd. In 1995 stuurden boze en teleurgestelde ondernemers een door de brancheorganisatie gedicteerde fax naar een opdrachtgever, waarin zij aangaven geen samenwerkingsovereenkomst te willen tekenen. Dit mislukte jammerlijk, want van alle aanwezige schadeondernemers op een zeer rumoerige bijeenkomt in Houten waren er maar vier die de rug recht hielden en weigerden de overeenkomst met de opdrachtgever te tekenen. De overige ondernemers lieten de fax aan de opdrachtgever vergezeld gaan van een tweede fax waarin ze te kennen gaven toch graag in aanmerking te willen komen voor een samenwerking. Het eigen belang stond duidelijk boven het collectieve belang.

Superieur

Als het collectief niet lukt om met een opdrachtgever/klant tot overeenstemming te komen over de condities waaronder hersteld moet worden, dan zal het individueel moeten. Dan is het zaak de opdrachtgever/klant te overtuigen van de meerwaarde van jouw diensten ten opzichte van die van concurrenten. Die meerwaarde kan zitten in bijvoorbeeld een specialisatie, (lokale) klantengroep, superieure kwaliteit of juist budget repair, reparatiesnelheid, klantbehandeling of prijs of een combinatie hiervan. Dit alles in relatie tot het mogelijke structurele volume dat deze klant, al dan niet gegarandeerd, kan brengen. En ja, ik weet dat dit allemaal open deuren zijn die ingetrapt worden, maar in de basis komt het hier wel op neer.

Collectief afdwingen van condities én streven naar een voor beide partijen vruchtbare en langdurige commerciële samenwerking heeft nooit gewerkt en zal ook nooit gaan werken, dus schadeherstellers zullen het voorbeeld van de boeren niet volgen.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.

Schoonhovens blik | Boerenprotest | Automotive Online

Schoonhovens blik | Boerenprotest

Johan Schoonhoven Johan Schoonhoven
• Laatste update:
Johan Schoonhoven verwacht niet dat alle hulpsystemen ook worden gebruikt. (Foto: Johan Schoonhoven)

De protesterende boeren hebben de afgelopen weken de gemoederen goed bezig gehouden. Met hun onvermijdelijke langzaamaanacties op de snelwegen beletten zij automobilisten om door te jakkeren en ik vermoed dat de stilstaande/langzaam rijdende auto’s op 1 oktober 2019 voor een lager aantal autoschadegevallen heeft gezorgd. Tegen beter weten in ben ik op 1 oktober ’s ochtends toch begonnen aan mijn reis naar west Nederland, maar na twee uur de klant gemeld dat het raadzaam was de afspraak te verzetten omdat ik nimmer op tijd zou arriveren. Omdat ik de acties van de boeren wel begrijp, vond ik het niet erg.

Oproep

Een schadeondernemer steunde volgens een bericht op LinkedIn de boerenprotesten ook en prees de boeren voor zoveel eensgezindheid. Daarbij de toevoeging dat hij deze eensgezindheid miste onder schadeondernemers: die zouden samen een vuist moeten maken tegen diverse opdrachtgevers die de tarieven onder druk zetten.

Een dergelijke oproep is natuurlijk niet nieuw, maar de vergelijking met de boeren gaat mank omdat de boeren niet protesteren tegen hun klanten, de Arla’s, FrieslandCampina’s en Yakults van deze wereld, maar tegen milieumaatregelen van de overheid. Ingrijpende milieumaatregelen in de schadesector zijn vele jaren geleden al doorgevoerd en de Nederlandse schadeherstellers waren daardoor de voorlopers van het gebruik van onder andere watergedragen lakken. En tegen de milieu-ontlastende verplichtingen werd destijds niet of nauwelijks geprotesteerd. Ik heb in ieder geval geen optocht van boze schadeherstellers naar het Malieveld gezien.

Ik heb geen optocht van boze herstellers naar het Malieveld gezien

Collectief optreden tegen opdrachtgevers/klanten is al vaker geprobeerd. In 1995 stuurden boze en teleurgestelde ondernemers een door de brancheorganisatie gedicteerde fax naar een opdrachtgever, waarin zij aangaven geen samenwerkingsovereenkomst te willen tekenen. Dit mislukte jammerlijk, want van alle aanwezige schadeondernemers op een zeer rumoerige bijeenkomt in Houten waren er maar vier die de rug recht hielden en weigerden de overeenkomst met de opdrachtgever te tekenen. De overige ondernemers lieten de fax aan de opdrachtgever vergezeld gaan van een tweede fax waarin ze te kennen gaven toch graag in aanmerking te willen komen voor een samenwerking. Het eigen belang stond duidelijk boven het collectieve belang.

Superieur

Als het collectief niet lukt om met een opdrachtgever/klant tot overeenstemming te komen over de condities waaronder hersteld moet worden, dan zal het individueel moeten. Dan is het zaak de opdrachtgever/klant te overtuigen van de meerwaarde van jouw diensten ten opzichte van die van concurrenten. Die meerwaarde kan zitten in bijvoorbeeld een specialisatie, (lokale) klantengroep, superieure kwaliteit of juist budget repair, reparatiesnelheid, klantbehandeling of prijs of een combinatie hiervan. Dit alles in relatie tot het mogelijke structurele volume dat deze klant, al dan niet gegarandeerd, kan brengen. En ja, ik weet dat dit allemaal open deuren zijn die ingetrapt worden, maar in de basis komt het hier wel op neer.

Collectief afdwingen van condities én streven naar een voor beide partijen vruchtbare en langdurige commerciële samenwerking heeft nooit gewerkt en zal ook nooit gaan werken, dus schadeherstellers zullen het voorbeeld van de boeren niet volgen.

Ik wens u veel schade toe.

Johan Schoonhoven, Zilverstad Consultancy

Geplaatst in rubriek:
Johan Schoonhoven
Johan Schoonhoven

Schoonhoven is oud-directeur van Schadegarant, een stichting die namens meerdere  verzekeraars een netwerk van schadeherstelbedrijven onderhoudt. Tegenwoordig is Schoonhoven zelfstandig adviseur en columnist bij Automotive.