Column de Vries | Balkenende

Column • Eén van de belangrijkste functies binnen de autobranche, die van voorzitter van de Bovag, moet opnieuw worden ingevuld nu Bertho Eckhardt is vertrokken.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:

Een gouden kans, want het is tijd voor een nieuwe koers. Talloze jaren zijn verkwanseld en miljarden euro’s verbrand aan maatregelen die ieder weldenkend mens van tevoren als onuitvoerbaar, onrealistisch of onzinnig had bestempeld. Die maatregelen werden naar mijn idee – laat ik het voorzichtig formuleren – doorgedrukt omdat de Bovag de slagkracht miste om Den Haag op andere gedachten te brengen. De tijden zijn veranderd. Lobbyen doe je niet meer in de achterkamertjes van Den Haag, maar frontaal en zichtbaar voor iedereen. Dus moet je een voorzitter hebben die landelijke (politieke) bekendheid geniet, alleen dan ben je interessant genoeg.

Talloze jaren zijn verkwanseld

Waaraan ik denk? Laat de Bovag Jan Peter Balkenende vragen om onze voorzitter te worden. Hij krijgt dan slechts één taak: de autolobby, de vicevoorzitter kan de VNO-NCW- en andere taken voor zijn rekening nemen. Reken maar dat als Jan Peter Balkenende belt met de NOS of de Telegraaf, hij de hoofdredacteur aan de lijn krijgt. Als een landelijk onbekende voorzitter – zoals vorige voorzitters van de Bovag waren – belt met de krant, wordt hij doorgeschakeld naar de advertentieafdeling. Bekendheid is een currency en van cruciaal belang.

De politiek ziet de autobranche al jaren als melkkoe die melk moet blijven geven. Als het milieu vanwege toenemende elektrificatie steeds minder geldt als valide argument om geld uit de zakken te kloppen, dan helpt de Bovag om alternatieven aan te dragen en zo de belastinginkomsten op peil te houden. We willen immers wel graag meepraten. En juist dat laatste moet stoppen!

Laten we het een keer anders doen, gewaagd, met durf. Alleen, durven we dat?

Column de Vries | Balkenende | Automotive Online

Column de Vries | Balkenende

Column • Eén van de belangrijkste functies binnen de autobranche, die van voorzitter van de Bovag, moet opnieuw worden ingevuld nu Bertho Eckhardt is vertrokken.
Paul de Vries Paul de Vries
• Laatste update:

Een gouden kans, want het is tijd voor een nieuwe koers. Talloze jaren zijn verkwanseld en miljarden euro’s verbrand aan maatregelen die ieder weldenkend mens van tevoren als onuitvoerbaar, onrealistisch of onzinnig had bestempeld. Die maatregelen werden naar mijn idee – laat ik het voorzichtig formuleren – doorgedrukt omdat de Bovag de slagkracht miste om Den Haag op andere gedachten te brengen. De tijden zijn veranderd. Lobbyen doe je niet meer in de achterkamertjes van Den Haag, maar frontaal en zichtbaar voor iedereen. Dus moet je een voorzitter hebben die landelijke (politieke) bekendheid geniet, alleen dan ben je interessant genoeg.

Talloze jaren zijn verkwanseld

Waaraan ik denk? Laat de Bovag Jan Peter Balkenende vragen om onze voorzitter te worden. Hij krijgt dan slechts één taak: de autolobby, de vicevoorzitter kan de VNO-NCW- en andere taken voor zijn rekening nemen. Reken maar dat als Jan Peter Balkenende belt met de NOS of de Telegraaf, hij de hoofdredacteur aan de lijn krijgt. Als een landelijk onbekende voorzitter – zoals vorige voorzitters van de Bovag waren – belt met de krant, wordt hij doorgeschakeld naar de advertentieafdeling. Bekendheid is een currency en van cruciaal belang.

De politiek ziet de autobranche al jaren als melkkoe die melk moet blijven geven. Als het milieu vanwege toenemende elektrificatie steeds minder geldt als valide argument om geld uit de zakken te kloppen, dan helpt de Bovag om alternatieven aan te dragen en zo de belastinginkomsten op peil te houden. We willen immers wel graag meepraten. En juist dat laatste moet stoppen!

Laten we het een keer anders doen, gewaagd, met durf. Alleen, durven we dat?