Column Adriani | VerleasePlan

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

De koelkast kan bier bestellen zodra de minimum voorraad in zicht komt. En kaas. Dat willen we toch allemaal?

De nerd bespreekt in detail het project met de projectgroep. Bij een bedrijf als VerleasePlan al gauw een man/vrouw of 20. Allemaal met belangrijke overheadposities in het bedrijf. Hoe meer zielen hoe beter. Dan kun je later niet het verwijt krijgen dat “ze mij er maar bij hadden moeten betrekken”.

Maar klopt dat “goed begrijpen wel”? Zijn de projecten zo eenvoudig en hebben ze zo weinig impact dat iedereen die kan doorzien? Het is een fenomeen dat ik altijd met veel belangstelling gadesla.

Ja knikt iedereen. Ik zeg dat ik het niet snap.

Vooral bij grote projecten met veel stakeholders. Alleen al het woord “stakeholders” legt zoveel druk op de aanschuivers dat niemand durft te zeggen dat hij of zij er geen barst van snapt. “Is alles helder?” vraagt de nerd. Ja knikt iedereen. Nou ja, niet iedereen. Ik niet. Ik zeg dat ik het niet snap. Ik heb me voorgenomen om de domste te zijn en niet te rusten voordat ik het echt snap. En ook scenario’s in te brengen waarvan je zou zeggen “ja, maar dat doet toch niemand?”

Zonder uitzondering blijkt dan dat de hele tafel net zo dom was als ik. Dat ze het alleen niet durven toe te geven. Dit verschijnsel is de grootste oorzaak van mislukte IT-projecten. En dat mag mij niet gebeuren, want ik ben altijd bang dat ze mij dan niet betalen. Wat ik helemaal niet snap is hoe het kan dat VerleasePlan € 92 miljoen euro moet afschrijven op een SAP-project. Of recent de overheid € 130 miljoen euro op een IT-project van Deloitte. Bij een normaal contract hoort de leverancier de klos te zijn. Dan letten ze wel op.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | VerleasePlan | Automotive Online

Column Adriani | VerleasePlan

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

De koelkast kan bier bestellen zodra de minimum voorraad in zicht komt. En kaas. Dat willen we toch allemaal?

De nerd bespreekt in detail het project met de projectgroep. Bij een bedrijf als VerleasePlan al gauw een man/vrouw of 20. Allemaal met belangrijke overheadposities in het bedrijf. Hoe meer zielen hoe beter. Dan kun je later niet het verwijt krijgen dat “ze mij er maar bij hadden moeten betrekken”.

Maar klopt dat “goed begrijpen wel”? Zijn de projecten zo eenvoudig en hebben ze zo weinig impact dat iedereen die kan doorzien? Het is een fenomeen dat ik altijd met veel belangstelling gadesla.

Ja knikt iedereen. Ik zeg dat ik het niet snap.

Vooral bij grote projecten met veel stakeholders. Alleen al het woord “stakeholders” legt zoveel druk op de aanschuivers dat niemand durft te zeggen dat hij of zij er geen barst van snapt. “Is alles helder?” vraagt de nerd. Ja knikt iedereen. Nou ja, niet iedereen. Ik niet. Ik zeg dat ik het niet snap. Ik heb me voorgenomen om de domste te zijn en niet te rusten voordat ik het echt snap. En ook scenario’s in te brengen waarvan je zou zeggen “ja, maar dat doet toch niemand?”

Zonder uitzondering blijkt dan dat de hele tafel net zo dom was als ik. Dat ze het alleen niet durven toe te geven. Dit verschijnsel is de grootste oorzaak van mislukte IT-projecten. En dat mag mij niet gebeuren, want ik ben altijd bang dat ze mij dan niet betalen. Wat ik helemaal niet snap is hoe het kan dat VerleasePlan € 92 miljoen euro moet afschrijven op een SAP-project. Of recent de overheid € 130 miljoen euro op een IT-project van Deloitte. Bij een normaal contract hoort de leverancier de klos te zijn. Dan letten ze wel op.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.