Wereld van de Jong | Nestbevuiling

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De heren stampten in de jaren negentig een succesvolle, rendabele en gerespecteerde dealergroep uit de grond. Maar zoals overal in het bedrijfsleven veranderen distributiestructuren en is het een komen en gaan van (auto)fabrikanten en nieuwe externe partijen.Het is de primaire taak van de ondernemer om de grote lijnen te zien en zijn bedrijfsstrategie te evalueren. Daarvoor is het van belang om je managementteam regelmatig tegen het licht te houden. De Stern-directie heeft echter, gezien de sterk afnemende financiële resultaten van de afgelopen jaren, te laat de bakens verzet en nagelaten het mes in eigen vlees te zetten.

Als je geen geld kunt verdienen moet je afscheid nemen

De autobranche kent een aantal zeer eenvoudige principes: de importeur vraagt volume, de dealer moet geld verdienen, de klant wil tevreden zijn en het personeel heeft behoefte aan continuïteit. Als dealer kun je deze principes aanvechten, maar dan is je bedrijf geen lang leven beschoren. Binnen deze principes kun je alleen succesvol zijn met topmanagers op de retailbedrijven en een Raad van Bestuur die dicht op de operatie zit. Succes in retail zit in het detail.

Voldoe je als dealer aan al deze eisen en kun je nog steeds geen geld verdienen, dan moet je snel afscheid nemen van het merk. Je importeur de schuld geven, op nieuwe retailontwikkelingen mopperen en je financiers hekelen is zinloos en een teken van zwakte. Zoek de oplossingen in eigen huis en verzet de bakens. Wat helemaal kwalijk is: publiekelijk te stellen dat er over 15 jaar geen dealers meer zijn, omdat je zelf kennelijk de grip op je netwerk bent kwijtgeraakt. Daarmede schijt je in het eigen nest en verloochen je alle collega-dealers. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Wereld van de Jong | Nestbevuiling | Automotive Online

Wereld van de Jong | Nestbevuiling

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De heren stampten in de jaren negentig een succesvolle, rendabele en gerespecteerde dealergroep uit de grond. Maar zoals overal in het bedrijfsleven veranderen distributiestructuren en is het een komen en gaan van (auto)fabrikanten en nieuwe externe partijen.Het is de primaire taak van de ondernemer om de grote lijnen te zien en zijn bedrijfsstrategie te evalueren. Daarvoor is het van belang om je managementteam regelmatig tegen het licht te houden. De Stern-directie heeft echter, gezien de sterk afnemende financiële resultaten van de afgelopen jaren, te laat de bakens verzet en nagelaten het mes in eigen vlees te zetten.

Als je geen geld kunt verdienen moet je afscheid nemen

De autobranche kent een aantal zeer eenvoudige principes: de importeur vraagt volume, de dealer moet geld verdienen, de klant wil tevreden zijn en het personeel heeft behoefte aan continuïteit. Als dealer kun je deze principes aanvechten, maar dan is je bedrijf geen lang leven beschoren. Binnen deze principes kun je alleen succesvol zijn met topmanagers op de retailbedrijven en een Raad van Bestuur die dicht op de operatie zit. Succes in retail zit in het detail.

Voldoe je als dealer aan al deze eisen en kun je nog steeds geen geld verdienen, dan moet je snel afscheid nemen van het merk. Je importeur de schuld geven, op nieuwe retailontwikkelingen mopperen en je financiers hekelen is zinloos en een teken van zwakte. Zoek de oplossingen in eigen huis en verzet de bakens. Wat helemaal kwalijk is: publiekelijk te stellen dat er over 15 jaar geen dealers meer zijn, omdat je zelf kennelijk de grip op je netwerk bent kwijtgeraakt. Daarmede schijt je in het eigen nest en verloochen je alle collega-dealers. Maar een kat in het nauw maakt rare sprongen.