Column de Vries | Lammetjes en leeuwen

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Wat mij opvalt is dat er – althans op het oog – zoveel verschil zit tussen de Nada en onze Bovag. De Nada heeft de politieke lobby tot zijn kerntaak verheven, naast het helpen van dealers in nood bij vreselijke gebeurtenissen als overstromingen of bosbranden. De Amerikaanse dealerclub heeft mede dankzij het feit dat er dealers als Don Beyer in het parlement zitten, ook echte invloed. Bepaalde wetten die de autoverkoop kunnen schaden, worden met alle krachten bestreden. In Nederland gaat dat anders. In plaats van dat de Bovag vecht tegen belachelijke en niet uitvoerbare klimaatakkoorden wil de brancheorganisatie liever aan tafel meepraten, zonder resultaten waarmee de achterban in staat wordt gesteld om meer nieuwe auto’s te verkopen. 

Kritiek op zijn buigzame lobby verteert Bovag slecht. 

Er wordt meegepraat over hoe de politiek de belastinggelden die via de automotive binnenkomen kan stabiliseren en eventueel kan laten groeien, in plaats van deze inkomsten eerlijker over diverse sectoren te verdelen. Kritiek op deze buigzame lobby kan Bunnik slecht verteren. In plaats daarvan worden er rookgordijnen opgetrokken om aan de buitenwereld te laten zien dat men nog wel toegevoegde waarde heeft. 

De Nada heb ik nog niet kunnen betrappen op het investeren van miljoenen in zaken die buiten zijn kerntaak vallen. Zoals Bovag met ViaBovag doet in een sterk concurrerende markt van online portals. Een werkgevers- en lobbyclub heeft niets te zoeken als marktpartij, ook niet als excuus om het eigen falen op de kerntaak te maskeren. Het geld had beter geïnvesteerd kunnen worden in goede lobbyisten met echte invloed, zoals oud-ministers die nu eenmaal geld kosten. Geef mij dan maar de Nada, waarvan de voorman duidelijk maakt dat de dealer ook anno nu alle kaarten heeft voor een succesvolle toekomst en niet een mak lammetje is dat rijp is voor de slachtbank. 

Paul de Vries is eigenaar/oprichter van dealerplatform #DCDW en woordvoerder van Marktplaats. Maandelijks schrijft hij in Automotive een column over de online automotive wereld.

Column de Vries | Lammetjes en leeuwen | Automotive Online

Column de Vries | Lammetjes en leeuwen

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Wat mij opvalt is dat er – althans op het oog – zoveel verschil zit tussen de Nada en onze Bovag. De Nada heeft de politieke lobby tot zijn kerntaak verheven, naast het helpen van dealers in nood bij vreselijke gebeurtenissen als overstromingen of bosbranden. De Amerikaanse dealerclub heeft mede dankzij het feit dat er dealers als Don Beyer in het parlement zitten, ook echte invloed. Bepaalde wetten die de autoverkoop kunnen schaden, worden met alle krachten bestreden. In Nederland gaat dat anders. In plaats van dat de Bovag vecht tegen belachelijke en niet uitvoerbare klimaatakkoorden wil de brancheorganisatie liever aan tafel meepraten, zonder resultaten waarmee de achterban in staat wordt gesteld om meer nieuwe auto’s te verkopen. 

Kritiek op zijn buigzame lobby verteert Bovag slecht. 

Er wordt meegepraat over hoe de politiek de belastinggelden die via de automotive binnenkomen kan stabiliseren en eventueel kan laten groeien, in plaats van deze inkomsten eerlijker over diverse sectoren te verdelen. Kritiek op deze buigzame lobby kan Bunnik slecht verteren. In plaats daarvan worden er rookgordijnen opgetrokken om aan de buitenwereld te laten zien dat men nog wel toegevoegde waarde heeft. 

De Nada heb ik nog niet kunnen betrappen op het investeren van miljoenen in zaken die buiten zijn kerntaak vallen. Zoals Bovag met ViaBovag doet in een sterk concurrerende markt van online portals. Een werkgevers- en lobbyclub heeft niets te zoeken als marktpartij, ook niet als excuus om het eigen falen op de kerntaak te maskeren. Het geld had beter geïnvesteerd kunnen worden in goede lobbyisten met echte invloed, zoals oud-ministers die nu eenmaal geld kosten. Geef mij dan maar de Nada, waarvan de voorman duidelijk maakt dat de dealer ook anno nu alle kaarten heeft voor een succesvolle toekomst en niet een mak lammetje is dat rijp is voor de slachtbank. 

Paul de Vries is eigenaar/oprichter van dealerplatform #DCDW en woordvoerder van Marktplaats. Maandelijks schrijft hij in Automotive een column over de online automotive wereld.