Wereld van de Jong | Voetsporen van Sergio

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

In de daaropvolgende 14 jaar onder zijn leiding ondergaat Fiat een financiële metamorfose. In 2005 betaalt General Motors 2 miljard dollar om de koopoptie op Fiat te laten vallen en heeft Fiat ineens weer lucht. In 2009 verkrijgt Fiat een aandeel van 20 procent in het failliete Chrysler: dit aandeel wordt in de jaren daarop uitgebreid naar 100 procent.

Juni 2018, kort voor zijn dood, laat Marchionne weten dat FCA schuldenvrij is en goed rendeert. Toch zijn er stevige uitdagingen. Het rendement wordt voor 80 procent door Chrysler Jeep in Noord Amerika binnen gehaald. In zijn toelichting op de langetermijnstrategie van FCA rept Marchionne met geen woord over Fiat of de dan gaande geruchten dat FCA wordt overgenomen door een Aziatische autoproducent. Er is vooral aandacht voor de ambitieuze doelstellingen van Alfa Romeo en Maserati, terwijl beide merken al jaren bergen ontwikkeling en reclamegeld verbranden.

In Nederland is het al jaren een janboel bij Fiat.

Het FCA concern gaat in 2018 wereldwijd het fenomenale volume van meer dan 4,5 miljoen auto’s verkopen. FCA NL dit jaar maximaal 12.500 eenheden: een relatief schrijnend negatief resultaat. Want waar de moedermaatschappij het bestuur met een dijk van een ceo op orde had, is het in Nederland al jaren een janboel. Sinds het vertrek van Jan Flipsen in augustus 2010, is Yann Chabert nu de zevende FCA NL directeur in acht jaar. De verkoopdoelstellingen zijn structureel onhaalbaar, het dealerrendement is dramatisch en de wholesale-druk tart elke verbeelding. In deze bedrijfscultuur met gebrek aan lokaal leiderschap lopen goede medewerkers weg, ontstaat commercieel wantrouwen bij grootzakelijke afnemers, terwijl het dealernet leegloopt. Het is te hopen dat Lijnden zijn zaakjes weer op orde krijgt, en dat ze in Italië de erfenis op orde houden met de opvolger van wijlen Marchionne: Mike Manley. Hij moet de bedrijfscultuur herdefiniëren. De enorme Italiaans-Amerikaanse cultuurkloof zal niet snel overbrugd worden. Tenzij Manley over uitzonderlijke leiderschapskwaliteiten beschikt – in de categorie van zijn voorganger.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search,
Arjenwdejong@gmail.com­

Wereld van de Jong | Voetsporen van Sergio | Automotive Online

Wereld van de Jong | Voetsporen van Sergio

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

In de daaropvolgende 14 jaar onder zijn leiding ondergaat Fiat een financiële metamorfose. In 2005 betaalt General Motors 2 miljard dollar om de koopoptie op Fiat te laten vallen en heeft Fiat ineens weer lucht. In 2009 verkrijgt Fiat een aandeel van 20 procent in het failliete Chrysler: dit aandeel wordt in de jaren daarop uitgebreid naar 100 procent.

Juni 2018, kort voor zijn dood, laat Marchionne weten dat FCA schuldenvrij is en goed rendeert. Toch zijn er stevige uitdagingen. Het rendement wordt voor 80 procent door Chrysler Jeep in Noord Amerika binnen gehaald. In zijn toelichting op de langetermijnstrategie van FCA rept Marchionne met geen woord over Fiat of de dan gaande geruchten dat FCA wordt overgenomen door een Aziatische autoproducent. Er is vooral aandacht voor de ambitieuze doelstellingen van Alfa Romeo en Maserati, terwijl beide merken al jaren bergen ontwikkeling en reclamegeld verbranden.

In Nederland is het al jaren een janboel bij Fiat.

Het FCA concern gaat in 2018 wereldwijd het fenomenale volume van meer dan 4,5 miljoen auto’s verkopen. FCA NL dit jaar maximaal 12.500 eenheden: een relatief schrijnend negatief resultaat. Want waar de moedermaatschappij het bestuur met een dijk van een ceo op orde had, is het in Nederland al jaren een janboel. Sinds het vertrek van Jan Flipsen in augustus 2010, is Yann Chabert nu de zevende FCA NL directeur in acht jaar. De verkoopdoelstellingen zijn structureel onhaalbaar, het dealerrendement is dramatisch en de wholesale-druk tart elke verbeelding. In deze bedrijfscultuur met gebrek aan lokaal leiderschap lopen goede medewerkers weg, ontstaat commercieel wantrouwen bij grootzakelijke afnemers, terwijl het dealernet leegloopt. Het is te hopen dat Lijnden zijn zaakjes weer op orde krijgt, en dat ze in Italië de erfenis op orde houden met de opvolger van wijlen Marchionne: Mike Manley. Hij moet de bedrijfscultuur herdefiniëren. De enorme Italiaans-Amerikaanse cultuurkloof zal niet snel overbrugd worden. Tenzij Manley over uitzonderlijke leiderschapskwaliteiten beschikt – in de categorie van zijn voorganger.

Arjen de Jong, voormalig CEO BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search,
Arjenwdejong@gmail.com­