Column De Vries | Minder morsen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het ritueel is steeds hetzelfde: het einde van de maand nadert, nog niet alle aantallen zijn gehaald en dus wordt er geschreeuwd om actie. Kunnen we meer Adwords doen? Een DM? De marketeer zwaait met zijn toverstaf en warempel: er komen leads en de maand wordt gered. Is dit de juiste manier om de targets te halen? Of zou de salesmanager minder moeten morsen met de kansen die hij krijgt?

De verantwoordelijkheden binnen een autobedrijf zouden helder moeten zijn: de marketeer zorgt voor de conversie van bezoekers naar leads. De salesmanager is op zijn beurt verantwoordelijk voor de conversie van leads naar sales. Die scheiding in verantwoordelijkheden is belangrijk, daarnaast heb je een benchmark nodig om te kijken of je wel je potentieel haalt.

Elke lead moet door vier ogen worden gecontroleerd.

Bij gebruikte auto’s is de norm dat 20 procent van de leads wordt omgezet in sales. Bij nieuwe auto’s (leads afkomstig van website of importeur) is dat 13 procent en op telefonische leads 22 procent. Als de conversie lager is, dan moet je minder morsen in plaats van om meer leads te vragen. Haal je bovengenoemde cijfers wel? Dan krijg je te weinig leads, maar in dat geval zal de marketeer met een glimlach extra leads voor je willen verzorgen omdat er dan namelijk een positieve ROI tegenover staat.

Is de conversie onder de benchmark, dan heeft klagen over de kwaliteit van de leads geen zin, maar dient sales te kijken wat er kan worden verbeterd. Worden de juiste e-mails gestuurd? Kloppen de voicemails die zijn ingesproken? Hoe staat het met de opvolgtijd van de leads? Worden die contacten binnen vijf minuten opgevolgd in plaats van vijf uur? En wordt elke lead, voordat hij wordt afgeschreven, door vier ogen gecontroleerd en door twee verschillende telefoonnummers gebeld?

Als je meer leads krijgt en daardoor meer auto’s verkoopt, maar je morst nog steeds hetzelfde percentage leads, dan blijf je aan het infuus liggen van marketing. Pak dus eerst zelf de spiegel om te kijken wat je beter kunt doen.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Column De Vries | Minder morsen | Automotive Online

Column De Vries | Minder morsen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het ritueel is steeds hetzelfde: het einde van de maand nadert, nog niet alle aantallen zijn gehaald en dus wordt er geschreeuwd om actie. Kunnen we meer Adwords doen? Een DM? De marketeer zwaait met zijn toverstaf en warempel: er komen leads en de maand wordt gered. Is dit de juiste manier om de targets te halen? Of zou de salesmanager minder moeten morsen met de kansen die hij krijgt?

De verantwoordelijkheden binnen een autobedrijf zouden helder moeten zijn: de marketeer zorgt voor de conversie van bezoekers naar leads. De salesmanager is op zijn beurt verantwoordelijk voor de conversie van leads naar sales. Die scheiding in verantwoordelijkheden is belangrijk, daarnaast heb je een benchmark nodig om te kijken of je wel je potentieel haalt.

Elke lead moet door vier ogen worden gecontroleerd.

Bij gebruikte auto’s is de norm dat 20 procent van de leads wordt omgezet in sales. Bij nieuwe auto’s (leads afkomstig van website of importeur) is dat 13 procent en op telefonische leads 22 procent. Als de conversie lager is, dan moet je minder morsen in plaats van om meer leads te vragen. Haal je bovengenoemde cijfers wel? Dan krijg je te weinig leads, maar in dat geval zal de marketeer met een glimlach extra leads voor je willen verzorgen omdat er dan namelijk een positieve ROI tegenover staat.

Is de conversie onder de benchmark, dan heeft klagen over de kwaliteit van de leads geen zin, maar dient sales te kijken wat er kan worden verbeterd. Worden de juiste e-mails gestuurd? Kloppen de voicemails die zijn ingesproken? Hoe staat het met de opvolgtijd van de leads? Worden die contacten binnen vijf minuten opgevolgd in plaats van vijf uur? En wordt elke lead, voordat hij wordt afgeschreven, door vier ogen gecontroleerd en door twee verschillende telefoonnummers gebeld?

Als je meer leads krijgt en daardoor meer auto’s verkoopt, maar je morst nog steeds hetzelfde percentage leads, dan blijf je aan het infuus liggen van marketing. Pak dus eerst zelf de spiegel om te kijken wat je beter kunt doen.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.