Philip Aarsman (Business Lease) over het dieseldrama en de aanpak van luchtkwaliteit in Roemenië

Zomercolumn | Ook Roemenen worstelen met hun diesels

Redactie Redactie
• Laatste update:
Philip Aarsman werkt al sinds 1997 voor Business Lease en al sinds 1989 voor de holding Autobinck. (Foto: Philip Aarsman)

“Roemenië is een indrukwekkend land met heel veel prachtige natuur. Het beschikt bijvoorbeeld over de grootste berenpopulatie in het wild in Europa. In de Karpaten, het middelgebergte dat Roemenië doorkruist, vind je zelfs nog oerbossen. Maar de luchtverontreiniging in steden vormt een steeds groter probleem. De Europese Commissie heeft daarom besloten Roemenië voor het EU Hof van Justitie te dagen omdat het land niet voldoet aan de luchtkwaliteitsnormen. Dit gaat met name over stikstof (NOx) en roet- en stofdeeltjes en dan helpen dieselmotoren niet echt mee.

De verwachting is dan ook dat op termijn de prijzen van dieseloccasions gaan dalen.

Daarom moeten er, ook in Roemenië, maatregelen worden genomen. De wet die de zogenoemde ‘polution taks’, een nieuwe registratiebelasting voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s, mogelijk moet maken is dit jaar door de politiek al tweemaal uitgesteld. Maar of de wet effect heeft is de vraag. Wanneer de wet er doorkomt en de taks een substantieel bedrag gaat worden dan zullen veel mensen niet meer in staat zijn hun auto te vervangen waardoor de gemiddelde leeftijd van het wagenpark alleen maar zal toenemen en daarmee de vervuiling door verkeer ook.

Philip Aarsman is sinds ruim drie jaar de managing director van Business Lease in Roemenië en daarvoor van Fleet Management Services (FMS), ook in Roemenië. Business Lease is in Roemenië gestart na de overname van de lokale speler FMS, in december 2014. De expansie was een (logisch) vervolg op de bestaande activiteiten in Centraal Europa (Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije). In totaal bedraagt het aantal contracten van Business Lease in CEE nu meer dan 33.000 voertuigen en de Roemeense vloot telt 3.100 voertuigen. Het portfolio bestaat uit een mix van zowel de grotere internationale bedrijven maar ook het lokale midden- en kleinbedrijf.
Aarsman werkt al sinds 1997 voor Business Lease en al sinds 1989 voor de holding Autobinck. Hij bekleedde diverse functies in diverse landen.

Voor zakelijk gebruik is de dieselmotor traditioneel altijd de meest favoriete keuze geweest. In onze order intake bedroeg dit aandeel altijd meer dan 90 procent. Diesels worden belastingtechnisch niet anders behandeld dan auto’s met benzinemotoren, waardoor de balans wat betreft brandstofverbruik gunstiger uitslaat naar de diesel. In vergelijking met dezelfde periode, 2017 versus 2018, is het aantal nieuwe diesels in het afgelopen half jaar met bijna 20 procent (10 procentpunt absoluut) gedaald. Deze abrupte ontwikkeling is niet anders te verklaren dan door het negatieve sentiment en/of angst voor wat kan gaan komen.

Registratie percentage nieuwe auto’s diesel/benzine 2018 versus 2017 periode januari tot en met juni.

 grafek business lease

Bron: Business Lease Roemenië

De verwachting is dan ook dat op termijn de prijzen van dieseloccasions gaan dalen. Anticiperend op de situatie in West-Europa, stimuleren wij nu actief de keuze voor auto’s met een benzinemotor (en/of benzine-hybride combinatie). In veel gevallen blijkt dat door de lagere investering voor de auto, de totale kostprijs per kilometer en daarmee de keuze voor een benzineversie – ook bij hogere kilometrages – gunstiger uitvalt ten opzichte van een auto met dieselmotor. Lees hier de Zomercolumn van Roy de Lange, directeur van Fix Auto Duitsland, over de kloof tussen fabrikant en schadehersteller.

Zo snel als in Duitsland milieuzones worden ingevoerd, zal het in Roemenië niet gaan, is de verwachting. Wel zie je dat gemeenten geleidelijk elektrische bussen aanschaffen om de oude dieselbussen te vervangen. De tweede stad van het land na Boekarest, Cluj-Napoca in Transsylvanië, loopt hierin voorop. In deze plaats, waar Business Lease ook een vestiging heeft, heeft de elektrische auto een voorkeurspositie. Ze mogen bijvoorbeeld net als taxi’s gebruik maken van de busbaan en hebben toegang tot onbetaalde parkeerplaatsen (met laadpunten). Net als in Nederland en Duitsland grijpen lokale overheden in als de landelijke overheid onvoldoende doet om de luchtkwaliteit te verbeteren.”

Zomercolumn | Ook Roemenen worstelen met hun diesels | Automotive Online
Philip Aarsman (Business Lease) over het dieseldrama en de aanpak van luchtkwaliteit in Roemenië

Zomercolumn | Ook Roemenen worstelen met hun diesels

Redactie Redactie
• Laatste update:
Philip Aarsman werkt al sinds 1997 voor Business Lease en al sinds 1989 voor de holding Autobinck. (Foto: Philip Aarsman)

“Roemenië is een indrukwekkend land met heel veel prachtige natuur. Het beschikt bijvoorbeeld over de grootste berenpopulatie in het wild in Europa. In de Karpaten, het middelgebergte dat Roemenië doorkruist, vind je zelfs nog oerbossen. Maar de luchtverontreiniging in steden vormt een steeds groter probleem. De Europese Commissie heeft daarom besloten Roemenië voor het EU Hof van Justitie te dagen omdat het land niet voldoet aan de luchtkwaliteitsnormen. Dit gaat met name over stikstof (NOx) en roet- en stofdeeltjes en dan helpen dieselmotoren niet echt mee.

De verwachting is dan ook dat op termijn de prijzen van dieseloccasions gaan dalen.

Daarom moeten er, ook in Roemenië, maatregelen worden genomen. De wet die de zogenoemde ‘polution taks’, een nieuwe registratiebelasting voor zowel nieuwe als gebruikte auto’s, mogelijk moet maken is dit jaar door de politiek al tweemaal uitgesteld. Maar of de wet effect heeft is de vraag. Wanneer de wet er doorkomt en de taks een substantieel bedrag gaat worden dan zullen veel mensen niet meer in staat zijn hun auto te vervangen waardoor de gemiddelde leeftijd van het wagenpark alleen maar zal toenemen en daarmee de vervuiling door verkeer ook.

Philip Aarsman is sinds ruim drie jaar de managing director van Business Lease in Roemenië en daarvoor van Fleet Management Services (FMS), ook in Roemenië. Business Lease is in Roemenië gestart na de overname van de lokale speler FMS, in december 2014. De expansie was een (logisch) vervolg op de bestaande activiteiten in Centraal Europa (Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije). In totaal bedraagt het aantal contracten van Business Lease in CEE nu meer dan 33.000 voertuigen en de Roemeense vloot telt 3.100 voertuigen. Het portfolio bestaat uit een mix van zowel de grotere internationale bedrijven maar ook het lokale midden- en kleinbedrijf.
Aarsman werkt al sinds 1997 voor Business Lease en al sinds 1989 voor de holding Autobinck. Hij bekleedde diverse functies in diverse landen.

Voor zakelijk gebruik is de dieselmotor traditioneel altijd de meest favoriete keuze geweest. In onze order intake bedroeg dit aandeel altijd meer dan 90 procent. Diesels worden belastingtechnisch niet anders behandeld dan auto’s met benzinemotoren, waardoor de balans wat betreft brandstofverbruik gunstiger uitslaat naar de diesel. In vergelijking met dezelfde periode, 2017 versus 2018, is het aantal nieuwe diesels in het afgelopen half jaar met bijna 20 procent (10 procentpunt absoluut) gedaald. Deze abrupte ontwikkeling is niet anders te verklaren dan door het negatieve sentiment en/of angst voor wat kan gaan komen.

Registratie percentage nieuwe auto’s diesel/benzine 2018 versus 2017 periode januari tot en met juni.

 grafek business lease

Bron: Business Lease Roemenië

De verwachting is dan ook dat op termijn de prijzen van dieseloccasions gaan dalen. Anticiperend op de situatie in West-Europa, stimuleren wij nu actief de keuze voor auto’s met een benzinemotor (en/of benzine-hybride combinatie). In veel gevallen blijkt dat door de lagere investering voor de auto, de totale kostprijs per kilometer en daarmee de keuze voor een benzineversie – ook bij hogere kilometrages – gunstiger uitvalt ten opzichte van een auto met dieselmotor. Lees hier de Zomercolumn van Roy de Lange, directeur van Fix Auto Duitsland, over de kloof tussen fabrikant en schadehersteller.

Zo snel als in Duitsland milieuzones worden ingevoerd, zal het in Roemenië niet gaan, is de verwachting. Wel zie je dat gemeenten geleidelijk elektrische bussen aanschaffen om de oude dieselbussen te vervangen. De tweede stad van het land na Boekarest, Cluj-Napoca in Transsylvanië, loopt hierin voorop. In deze plaats, waar Business Lease ook een vestiging heeft, heeft de elektrische auto een voorkeurspositie. Ze mogen bijvoorbeeld net als taxi’s gebruik maken van de busbaan en hebben toegang tot onbetaalde parkeerplaatsen (met laadpunten). Net als in Nederland en Duitsland grijpen lokale overheden in als de landelijke overheid onvoldoende doet om de luchtkwaliteit te verbeteren.”