Column de Vries | Standaard gevraagd

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de Verenigde Staten is er een antwoord op die vraag: het ADF-protocol. Dat houdt in dat elke leverancier, of dit nu van een DMS, CRM, portal of andere soort dienst is, de informatie op dezelfde wijze verpakt. Elke lead bevat dezelfde informatie, aangeboden op een universele wijze en op dezelfde plek, zodat iedereen interfaces kan bouwen om dealers en autobedrijven te helpen.

Het ADF-protocol zou ook kunnen werken voor portalen, want de meeste KPI’s zijn hierop hetzelfde. Zoals een VDP-view (detailpagina van een voorraadauto), een lead, een telefonische lead en een url-klik. Helaas, zo werkt het (nog) niet. Als ik dealers help met hun maandelijkse ROI-rapportages dan valt me op dat Marktplaats, Autotrack en bijvoorbeeld Autoscout24 allemaal op een andere wijze rapportages aanbieden. Je kunt ze niet eenvoudig met elkaar vergelijken en dat zou wel de bedoeling moeten zijn.

Het wordt tijd dat de portalen hun verantwoordelijkheid nemen.

Een VDP-view bijvoorbeeld, is een enkele bezoeker die op een detailpagina van je website de betreffende auto bekijkt. Vinden we één seconde genoeg om van een view te spreken, of moeten het er minimaal vier zijn om hem enigszins serieus te nemen? Tel je al vier VDP-views als één bezoeker op vier foto’s klikt om ze in groot formaat te bekijken? Het lijken simpele vragen, maar ze zijn helaas niet eenvoudig te beantwoorden, en al helemaal niet eenduidig voor alle portalen. Het wordt daarom tijd dat de portalen hun verantwoordelijkheid nemen en tot een standaard komen: dat ze bepalen welke KPI’s relevant zijn voor hun klanten. Met als ideaalbeeld dat elk portaal op dezelfde wijze rapporteert zodat autobedrijven niet langer hoeven te ageren op onderbuikgevoel. Laat de data die inzicht geven in de ROI van de marketinguitgaven bepalen wat je doet en hoeveel je waaraan uitgeeft.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Column de Vries | Standaard gevraagd | Automotive Online

Column de Vries | Standaard gevraagd

Redactie Redactie
• Laatste update:

In de Verenigde Staten is er een antwoord op die vraag: het ADF-protocol. Dat houdt in dat elke leverancier, of dit nu van een DMS, CRM, portal of andere soort dienst is, de informatie op dezelfde wijze verpakt. Elke lead bevat dezelfde informatie, aangeboden op een universele wijze en op dezelfde plek, zodat iedereen interfaces kan bouwen om dealers en autobedrijven te helpen.

Het ADF-protocol zou ook kunnen werken voor portalen, want de meeste KPI’s zijn hierop hetzelfde. Zoals een VDP-view (detailpagina van een voorraadauto), een lead, een telefonische lead en een url-klik. Helaas, zo werkt het (nog) niet. Als ik dealers help met hun maandelijkse ROI-rapportages dan valt me op dat Marktplaats, Autotrack en bijvoorbeeld Autoscout24 allemaal op een andere wijze rapportages aanbieden. Je kunt ze niet eenvoudig met elkaar vergelijken en dat zou wel de bedoeling moeten zijn.

Het wordt tijd dat de portalen hun verantwoordelijkheid nemen.

Een VDP-view bijvoorbeeld, is een enkele bezoeker die op een detailpagina van je website de betreffende auto bekijkt. Vinden we één seconde genoeg om van een view te spreken, of moeten het er minimaal vier zijn om hem enigszins serieus te nemen? Tel je al vier VDP-views als één bezoeker op vier foto’s klikt om ze in groot formaat te bekijken? Het lijken simpele vragen, maar ze zijn helaas niet eenvoudig te beantwoorden, en al helemaal niet eenduidig voor alle portalen. Het wordt daarom tijd dat de portalen hun verantwoordelijkheid nemen en tot een standaard komen: dat ze bepalen welke KPI’s relevant zijn voor hun klanten. Met als ideaalbeeld dat elk portaal op dezelfde wijze rapporteert zodat autobedrijven niet langer hoeven te ageren op onderbuikgevoel. Laat de data die inzicht geven in de ROI van de marketinguitgaven bepalen wat je doet en hoeveel je waaraan uitgeeft.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.