Column de Vries | Maandag verkoopdag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Onderzoek wijst uit dat dit type lead niet altijd goed wordt opgevolgd. Sterker nog, vaak wordt de telefoon niet eens opgenomen. Nu kan ik daar veel over zeggen, maar in het onderzoek kwam ook een aantal zaken naar voren waarover je jezelf misschien nog wel meer zult verbazen.

Online leads trekken zich niets aan van openingstijden, want de internettende klant vraagt informatie aan op het tijdstip dat hij online is. Met de telefonische lead is dat compleet anders. Meer dan 90 procent van deze leads komt binnen tijdens de traditionele openingstijden, dus van acht uur ‘s morgens tot zes uur ‘s avonds. Daarna is het volume weg, terwijl de stroom online leads juist start om een uur of vier in de middag en aanhoudt tot ‘s avonds laat.

Begin eens met de maandag dezelfde status te geven als de zaterdag: die van een echte koopdag.

Als we kijken op welke dagen de meeste telefonische leads binnenkomen, dan valt op dat de zondag wegvalt. Er wordt dan nauwelijks gebeld. De maandag daarentegen blijkt de drukste dag. En laat dat nu ook de dag zijn dat wij als dealers en autobedrijven de meeste telefoontjes missen.

Op zich is dat niet zo heel gek. In de praktijk is de maandag een dag waarop veel verkopers vrij zijn om de zaterdag te compenseren. Het lijkt logisch, maar dat is het eigenlijk niet. Want op maandag krijg je dus de meeste telefoontjes binnen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product. Ook zijn er nog de online leads die op zaterdagavond en zondag binnenkomen en ook die zouden op maandag behandeld moeten worden. Bellers wachten wel tot maandag met bellen, maar voor online geïnteresseerden is zondag een prima dag om een lead in te sturen.

Die total reset waar het op het Nationaal Automotive Congres over ging, hoeft dus niet altijd heel ingrijpend of visionair te zijn. Begin eens met de maandag dezelfde status te geven als de zaterdag: die van een echte koopdag.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Column de Vries | Maandag verkoopdag | Automotive Online

Column de Vries | Maandag verkoopdag

Redactie Redactie
• Laatste update:

Onderzoek wijst uit dat dit type lead niet altijd goed wordt opgevolgd. Sterker nog, vaak wordt de telefoon niet eens opgenomen. Nu kan ik daar veel over zeggen, maar in het onderzoek kwam ook een aantal zaken naar voren waarover je jezelf misschien nog wel meer zult verbazen.

Online leads trekken zich niets aan van openingstijden, want de internettende klant vraagt informatie aan op het tijdstip dat hij online is. Met de telefonische lead is dat compleet anders. Meer dan 90 procent van deze leads komt binnen tijdens de traditionele openingstijden, dus van acht uur ‘s morgens tot zes uur ‘s avonds. Daarna is het volume weg, terwijl de stroom online leads juist start om een uur of vier in de middag en aanhoudt tot ‘s avonds laat.

Begin eens met de maandag dezelfde status te geven als de zaterdag: die van een echte koopdag.

Als we kijken op welke dagen de meeste telefonische leads binnenkomen, dan valt op dat de zondag wegvalt. Er wordt dan nauwelijks gebeld. De maandag daarentegen blijkt de drukste dag. En laat dat nu ook de dag zijn dat wij als dealers en autobedrijven de meeste telefoontjes missen.

Op zich is dat niet zo heel gek. In de praktijk is de maandag een dag waarop veel verkopers vrij zijn om de zaterdag te compenseren. Het lijkt logisch, maar dat is het eigenlijk niet. Want op maandag krijg je dus de meeste telefoontjes binnen van mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product. Ook zijn er nog de online leads die op zaterdagavond en zondag binnenkomen en ook die zouden op maandag behandeld moeten worden. Bellers wachten wel tot maandag met bellen, maar voor online geïnteresseerden is zondag een prima dag om een lead in te sturen.

Die total reset waar het op het Nationaal Automotive Congres over ging, hoeft dus niet altijd heel ingrijpend of visionair te zijn. Begin eens met de maandag dezelfde status te geven als de zaterdag: die van een echte koopdag.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.