Column Adriani | Autonoom

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Zijn gedachten gaan de vrije loop. Sturen is niet meer nodig. Beetje opletten kan geen kwaad. Wat is de techniek de laatste jaren vooruit gegaan! Heeft wel wat gekost. Mensenlevens helaas. De ontdekking van Amerika kostte ook mensenlevens. Een Challenger ontplofte ook met astronauten erin. Alles heeft zijn prijs. Gelukkig had Tesla fanatieke aanhangers. “Het was niet de schuld van de auto!”

Er is in de afgelopen jaren nogal wat gebeurd. Het aantal verkeersdoden is in 2029 vreemd genoeg niet af- maar toegenomen. Dit komt natuurlijk niet door de autopilot, maar door voetgangers en fietsers die onvoldoende rekening houden met het feit dat de bestuurder niet meer oplet en zomaar de weg oversteken bij groen licht.

In andere landen, met minder veiligheidsvoorzieningen, worden autonome auto’s gebruikt voor aanslagen. Dat komt niet door de autopilot die te hacken is, maar doordat die landen onvoldoende rekening houden met het feit dat de auto kan worden gebruikt door terreurgroepen.

Het was niet de schuld van de auto.

Ook de dodelijke crash van 23 maart 2018, een ankerpunt in de tijd, was niet te wijten aan de autopilot: die werkte prima. De bestuurder lette niet op. Het statement van de fabrikant bleef: er zijn geen statistieken die aangeven hoeveel ongelukken er inmiddels voorkomen zijn door de autopilot. “Ik reed door rood edelachtbare, maar ben al heel vaak niet door rood gereden, dus niet schuldig.”

Het statement dat per gereden mijl met autopilot er minder ongelukken waren, werd als zoete koek geslikt. Niemand doorzag dat die autopilot mijlen wel de eenvoudige waren. Niet de hartje-Barcelona-mijlen. De religie denderde door.

Vlak voordat de gehackte auto van Paul zich in een betonnen afzetting boort voor de Markthal, schrikt hij in een reflex op (mensen hebben een reflex, een mooi zintuig dat nog niet helemaal verloren is gegaan in de evolutie van de robotica) en dan schiet hem ineens te binnen: waarom moeten elektrische auto’s zo nodig ook zelfrijdend zijn?

Hans Adriani, Dealer bd. hans@dsolution.eu

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Autonoom | Automotive Online

Column Adriani | Autonoom

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Zijn gedachten gaan de vrije loop. Sturen is niet meer nodig. Beetje opletten kan geen kwaad. Wat is de techniek de laatste jaren vooruit gegaan! Heeft wel wat gekost. Mensenlevens helaas. De ontdekking van Amerika kostte ook mensenlevens. Een Challenger ontplofte ook met astronauten erin. Alles heeft zijn prijs. Gelukkig had Tesla fanatieke aanhangers. “Het was niet de schuld van de auto!”

Er is in de afgelopen jaren nogal wat gebeurd. Het aantal verkeersdoden is in 2029 vreemd genoeg niet af- maar toegenomen. Dit komt natuurlijk niet door de autopilot, maar door voetgangers en fietsers die onvoldoende rekening houden met het feit dat de bestuurder niet meer oplet en zomaar de weg oversteken bij groen licht.

In andere landen, met minder veiligheidsvoorzieningen, worden autonome auto’s gebruikt voor aanslagen. Dat komt niet door de autopilot die te hacken is, maar doordat die landen onvoldoende rekening houden met het feit dat de auto kan worden gebruikt door terreurgroepen.

Het was niet de schuld van de auto.

Ook de dodelijke crash van 23 maart 2018, een ankerpunt in de tijd, was niet te wijten aan de autopilot: die werkte prima. De bestuurder lette niet op. Het statement van de fabrikant bleef: er zijn geen statistieken die aangeven hoeveel ongelukken er inmiddels voorkomen zijn door de autopilot. “Ik reed door rood edelachtbare, maar ben al heel vaak niet door rood gereden, dus niet schuldig.”

Het statement dat per gereden mijl met autopilot er minder ongelukken waren, werd als zoete koek geslikt. Niemand doorzag dat die autopilot mijlen wel de eenvoudige waren. Niet de hartje-Barcelona-mijlen. De religie denderde door.

Vlak voordat de gehackte auto van Paul zich in een betonnen afzetting boort voor de Markthal, schrikt hij in een reflex op (mensen hebben een reflex, een mooi zintuig dat nog niet helemaal verloren is gegaan in de evolutie van de robotica) en dan schiet hem ineens te binnen: waarom moeten elektrische auto’s zo nodig ook zelfrijdend zijn?

Hans Adriani, Dealer bd. hans@dsolution.eu

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.