Column de Vries | 3D verkoper

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Al denk ik het wel te snappen. Wij zien de online lead anders dan bijvoorbeeld iemand die binnenkomt of belt. Die bellers en de bezoekers waren tientallen jaren onze klanten. Die kennen we. De online lead is nog relatief jong, maar wat hebben we als branche van importeur tot dealers en ondernemers, gefaald om verkopers beter te begeleiden in het omgaan met deze ‘nieuwe’ leads (die inmiddels ook alweer zo’n 15 jaar oud zijn).

Er zijn tegenwoordig vier verschillende leads te onderscheiden: bezoeker, beller, chatter en mailer. Een chat is een leadvorm die je niet door de verkoper moet laten doen. Niet omdat ze het niet zouden kunnen, maar chats vereisen 100 procent aanwezigheid zolang ze aan de gang zijn. Dan is er dus geen tijd om een showroomklant te helpen. Chats kun je beter door een toegewijde medewerker, intern of extern, laten oppakken.

Er zijn tegenwoordig vier leads te onderscheiden: bezoeker, beller, chatter en mailer

Online leads, die kun je beter niet uitbesteden. Online leads zijn te belangrijk om uit te besteden: die moet je door de verkoper laten doen. Die heeft nu nog vaak diverse randzaken, zoals rangeren van auto’s, waar hij eigenlijk te duur voor is en hem afhouden van een betere leadconversie.

De autoverkoper heeft dus drie soorten leads, de beller, mailer en bezoeker, tot zijn beschikking. In alle drie de gevallen dezelfde klant, dus de moderne verkoper moet door zijn importeur, dealer en/of ondernemer worden getraind in al deze drie dimensies van sales. Hij moet een 3D Verkoper worden. Maar verkopers moeten ook in de spiegel kijken: als ze nog steeds denken dat de geïnteresseerde klant wel langs komt of belt, kunnen ze beter een andere baan zoeken. Het beste gereedschap om online leads op te volgen in het autobedrijf is en blijft de ambitieuze en leergierige autoverkoper.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW

Column de Vries | 3D verkoper | Automotive Online

Column de Vries | 3D verkoper

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Al denk ik het wel te snappen. Wij zien de online lead anders dan bijvoorbeeld iemand die binnenkomt of belt. Die bellers en de bezoekers waren tientallen jaren onze klanten. Die kennen we. De online lead is nog relatief jong, maar wat hebben we als branche van importeur tot dealers en ondernemers, gefaald om verkopers beter te begeleiden in het omgaan met deze ‘nieuwe’ leads (die inmiddels ook alweer zo’n 15 jaar oud zijn).

Er zijn tegenwoordig vier verschillende leads te onderscheiden: bezoeker, beller, chatter en mailer. Een chat is een leadvorm die je niet door de verkoper moet laten doen. Niet omdat ze het niet zouden kunnen, maar chats vereisen 100 procent aanwezigheid zolang ze aan de gang zijn. Dan is er dus geen tijd om een showroomklant te helpen. Chats kun je beter door een toegewijde medewerker, intern of extern, laten oppakken.

Er zijn tegenwoordig vier leads te onderscheiden: bezoeker, beller, chatter en mailer

Online leads, die kun je beter niet uitbesteden. Online leads zijn te belangrijk om uit te besteden: die moet je door de verkoper laten doen. Die heeft nu nog vaak diverse randzaken, zoals rangeren van auto’s, waar hij eigenlijk te duur voor is en hem afhouden van een betere leadconversie.

De autoverkoper heeft dus drie soorten leads, de beller, mailer en bezoeker, tot zijn beschikking. In alle drie de gevallen dezelfde klant, dus de moderne verkoper moet door zijn importeur, dealer en/of ondernemer worden getraind in al deze drie dimensies van sales. Hij moet een 3D Verkoper worden. Maar verkopers moeten ook in de spiegel kijken: als ze nog steeds denken dat de geïnteresseerde klant wel langs komt of belt, kunnen ze beter een andere baan zoeken. Het beste gereedschap om online leads op te volgen in het autobedrijf is en blijft de ambitieuze en leergierige autoverkoper.

Paul de Vries is woordvoerder van Marktplaats en eigenaar van #DCDW