Diesels zijn straks geen kwartje meer waard.

Wereld van de Jong | Dieselrijders te voet

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Daarover zijn in het Akkoord van Parijs 2015 heldere afspraken gemaakt. Het is aan de ondertekenaars om hun verantwoordelijkheid voor de uitvoering te nemen. Ongelukkigerwijs doken er datzelfde jaar berichten op over sjoemeldiesels. Die werden in eerste instantie ontkend, maar al snel kwam de aap uit de mouw. Sindsdien zit de gehele auto-industrie in het beklaagdenbankje. Althans, in de ogen van de consument. Nationale overheden houden de eigen industrie de hand boven het hoofd en zijn traag in het nemen van passende maatregelen. Die besluiteloosheid zet de deur open voor milieuactivisten, groepsclaims en politici die altijd al een broertje dood hadden aan auto’s. Als klap op de vuurpijl besliste de Duitse bestuursrechter onlangs dat Duitse steden ook zonder een landelijke richtlijn een rijverbod voor diesels mogen instellen: de aftrap van een drama voor eigenaren van jonge diesels (<EU6), leasemaatschappijen, autobranche en de detailhandel. Want wie gaat er nog shoppen als je maar moet zien hoe je met al je aankopen weer thuiskomt?

De eerste lokale bestuurders in Nederland zijn dit voorbeeld al gaan volgen. Dat mogen we toch niet op z’n beloop laten? Hier ligt een belangrijke taak voor ANWB, Bovag, VNA en RAI Vereniging om collectief stelling te nemen. Liefst samen met Detailhandel Nederland, vanwege de expertise van Guido van Woerkom. Want de egotripper van de RAI sprak alweer voor zijn beurt toen hij in De Telegraaf de gemeenten opriep om de landelijke richtlijnen maar even af te wachten. Een voormalig politicus zou beter moeten weten. Het gaat er immers om dat onze regering door een collectief wordt gestimuleerd tot landelijke wetgeving. Niemand is gebaat bij een wildgroei van plaatselijke maatregelen, zoals bij onze oosterburen. Laten we voorkomen dat Nederland een vrijplaats wordt voor diesels waarmee je in Duitsland de stad niet meer in mag. Als genoemde organisaties niet snel en unaniem naar buiten treden, zijn dieselrijders de dupe. Veroordeeld om te voet te shoppen en hun auto’s zijn geen kwartje meer waard.

Arjen de Jong, voormalig ceo BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search, Arjenwdejong@gmail.com­

Wereld van de Jong | Dieselrijders te voet | Automotive Online
Diesels zijn straks geen kwartje meer waard.

Wereld van de Jong | Dieselrijders te voet

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Daarover zijn in het Akkoord van Parijs 2015 heldere afspraken gemaakt. Het is aan de ondertekenaars om hun verantwoordelijkheid voor de uitvoering te nemen. Ongelukkigerwijs doken er datzelfde jaar berichten op over sjoemeldiesels. Die werden in eerste instantie ontkend, maar al snel kwam de aap uit de mouw. Sindsdien zit de gehele auto-industrie in het beklaagdenbankje. Althans, in de ogen van de consument. Nationale overheden houden de eigen industrie de hand boven het hoofd en zijn traag in het nemen van passende maatregelen. Die besluiteloosheid zet de deur open voor milieuactivisten, groepsclaims en politici die altijd al een broertje dood hadden aan auto’s. Als klap op de vuurpijl besliste de Duitse bestuursrechter onlangs dat Duitse steden ook zonder een landelijke richtlijn een rijverbod voor diesels mogen instellen: de aftrap van een drama voor eigenaren van jonge diesels (<EU6), leasemaatschappijen, autobranche en de detailhandel. Want wie gaat er nog shoppen als je maar moet zien hoe je met al je aankopen weer thuiskomt?

De eerste lokale bestuurders in Nederland zijn dit voorbeeld al gaan volgen. Dat mogen we toch niet op z’n beloop laten? Hier ligt een belangrijke taak voor ANWB, Bovag, VNA en RAI Vereniging om collectief stelling te nemen. Liefst samen met Detailhandel Nederland, vanwege de expertise van Guido van Woerkom. Want de egotripper van de RAI sprak alweer voor zijn beurt toen hij in De Telegraaf de gemeenten opriep om de landelijke richtlijnen maar even af te wachten. Een voormalig politicus zou beter moeten weten. Het gaat er immers om dat onze regering door een collectief wordt gestimuleerd tot landelijke wetgeving. Niemand is gebaat bij een wildgroei van plaatselijke maatregelen, zoals bij onze oosterburen. Laten we voorkomen dat Nederland een vrijplaats wordt voor diesels waarmee je in Duitsland de stad niet meer in mag. Als genoemde organisaties niet snel en unaniem naar buiten treden, zijn dieselrijders de dupe. Veroordeeld om te voet te shoppen en hun auto’s zijn geen kwartje meer waard.

Arjen de Jong, voormalig ceo BMW Group nederland, senior advisor boyden global executive search, Arjenwdejong@gmail.com­