Column Oude Weernink | De utopie van Tesla

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
'lleen al het berekenen van wat Amerikaans is en wat als import/export wordt aangemerkt is voldoende voor totale chaos op de wereld autohandel.'

Met ruim 83 duizend geproduceerde Tesla’s in 2016 heeft de Amerikaanse EV-producent een eigen record gevestigd maar zijn doelstellingen niet gehaald. Toch verdient Tesla veel krediet; onder leiding van Elon Musk heeft het merk elektrisch autorijden breed onder de aandacht gebracht: autonoom autorijden is geen droom meer, maar een reëel toekomstbeeld.

Om op grond hiervan een fabriek van Tesla in Nederland te bouwen, lijkt me echter een brug te ver. Wat wil Tesla eigenlijk in Europa bouwen? Complete auto’s? Nee, want nu al worden in Tilburg alleen motor en accu ingebouwd. De auto’s komen met alles erop en eraan uit de VS. Het assembleren in Nederland levert een Leuk fiscaal voordeeltje voor Tesla op, maar van een zelfscheppende maakindustrie kun je niet spreken. Accu’s dan? Dat zou kunnen, want de vraag naar grote krachtige batterijpakketten voor elektrische auto’s zal snel toenemen. Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat Volkswagen, Daimler, Renault of BMW accu’s bij een concurrent gaan inkopen.

Utopie

Het gevaar dat enkele Nederlandse regio’s dan wel de overheid met te veel ambitie en grote Tesla vestiging naar ons land willen halen is nog groter dan alleen op grond van voornoemde kanttekeningen. De Model 3 van Tesla – want daarover praten we – is weliswaar bedoeld om tegen een betaalbare prijs (35 duizend euro) te gaan verkopen maar is nog steeds niet klaar en zal volgens Amerikaanse bronnen pas medio volgend jaar productierijp zijn. De door Musk beloofde jaarlijkse verkoop van 500 duizend eenheden in 2018 wereldwijd lijkt daardoor een utopie. Tegen die tijd (2019) komt Volkswagen bovendien met zijn eerste van een hele reeks elektrische modellen op de markt. En de Opel Ampera-e en Renault Zoe zijn nu al verkooprijp, tegen vergelijkbaar betaalbare prijzen. En Nissan krijgt met de Leaf steeds meer grip op de groeiende EV markt.

De wankele financiële basis van Tesla – de afgelopen twee jaar schreef het bedrijf op een enkel kwartaal na megaverliezen – zou de pleitbezorgers voor een Nederlandse vestiging toch aan het denken moeten zetten. Je hoort niet zonder reden zelfs stemmen op de achtergrond die twijfelen of Tesla over twee of drie jaar nog wel bestaat.

Tesla’s koers liftte in de afgelopen weken mee op de algehele euforie op de beurs over de Amerikaanse politieke ommezwaai.

Tesla’s koers liftte in de afgelopen weken mee op de algehele euforie op de beurs over de Amerikaanse politieke ommezwaai, maar diezelfde verkiezingsuitslag is reden tot uiterste voorzichtigheid om Elon Musk (met overheidsgeld?) de hand te reiken. Want wanneer Donald Trump zijn zin doorzet en 35 procent invoerrechten gaat heffen op Europese auto’s – en in het bijzonder van BMW/Mini – dan belanden we in een bizarre situatie waarin Nederland Tesla’s gaat bouwen terwijl Nedcar wordt geconfronteerd met stagnerende afzet van Mini’s in Amerika. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.

Column Oude Weernink | De utopie van Tesla | Automotive Online

Column Oude Weernink | De utopie van Tesla

Wim Oude Weernink Wim Oude Weernink
• Laatste update:
'lleen al het berekenen van wat Amerikaans is en wat als import/export wordt aangemerkt is voldoende voor totale chaos op de wereld autohandel.'

Met ruim 83 duizend geproduceerde Tesla’s in 2016 heeft de Amerikaanse EV-producent een eigen record gevestigd maar zijn doelstellingen niet gehaald. Toch verdient Tesla veel krediet; onder leiding van Elon Musk heeft het merk elektrisch autorijden breed onder de aandacht gebracht: autonoom autorijden is geen droom meer, maar een reëel toekomstbeeld.

Om op grond hiervan een fabriek van Tesla in Nederland te bouwen, lijkt me echter een brug te ver. Wat wil Tesla eigenlijk in Europa bouwen? Complete auto’s? Nee, want nu al worden in Tilburg alleen motor en accu ingebouwd. De auto’s komen met alles erop en eraan uit de VS. Het assembleren in Nederland levert een Leuk fiscaal voordeeltje voor Tesla op, maar van een zelfscheppende maakindustrie kun je niet spreken. Accu’s dan? Dat zou kunnen, want de vraag naar grote krachtige batterijpakketten voor elektrische auto’s zal snel toenemen. Het lijkt me echter onwaarschijnlijk dat Volkswagen, Daimler, Renault of BMW accu’s bij een concurrent gaan inkopen.

Utopie

Het gevaar dat enkele Nederlandse regio’s dan wel de overheid met te veel ambitie en grote Tesla vestiging naar ons land willen halen is nog groter dan alleen op grond van voornoemde kanttekeningen. De Model 3 van Tesla – want daarover praten we – is weliswaar bedoeld om tegen een betaalbare prijs (35 duizend euro) te gaan verkopen maar is nog steeds niet klaar en zal volgens Amerikaanse bronnen pas medio volgend jaar productierijp zijn. De door Musk beloofde jaarlijkse verkoop van 500 duizend eenheden in 2018 wereldwijd lijkt daardoor een utopie. Tegen die tijd (2019) komt Volkswagen bovendien met zijn eerste van een hele reeks elektrische modellen op de markt. En de Opel Ampera-e en Renault Zoe zijn nu al verkooprijp, tegen vergelijkbaar betaalbare prijzen. En Nissan krijgt met de Leaf steeds meer grip op de groeiende EV markt.

De wankele financiële basis van Tesla – de afgelopen twee jaar schreef het bedrijf op een enkel kwartaal na megaverliezen – zou de pleitbezorgers voor een Nederlandse vestiging toch aan het denken moeten zetten. Je hoort niet zonder reden zelfs stemmen op de achtergrond die twijfelen of Tesla over twee of drie jaar nog wel bestaat.

Tesla’s koers liftte in de afgelopen weken mee op de algehele euforie op de beurs over de Amerikaanse politieke ommezwaai.

Tesla’s koers liftte in de afgelopen weken mee op de algehele euforie op de beurs over de Amerikaanse politieke ommezwaai, maar diezelfde verkiezingsuitslag is reden tot uiterste voorzichtigheid om Elon Musk (met overheidsgeld?) de hand te reiken. Want wanneer Donald Trump zijn zin doorzet en 35 procent invoerrechten gaat heffen op Europese auto’s – en in het bijzonder van BMW/Mini – dan belanden we in een bizarre situatie waarin Nederland Tesla’s gaat bouwen terwijl Nedcar wordt geconfronteerd met stagnerende afzet van Mini’s in Amerika. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Geplaatst in rubriek:
Wim Oude Weernink
Wim Oude Weernink

Wim Oude Weernink is als freelance journalist verbonden aan Automotive en geldt als een van de nestors van de Nederlandse autojournalistiek. Voor Automotive analyseert hij de ontwikkelingen in de internationale autobranche.