Column Adriani | Buzzwords

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Ik ben niet zo van de congressen of de symposia. Zeker niet als ik ze zelf moet betalen. Had echter wat side conversations die een alibi zouden kunnen vormen. Ook deze drie dagen durende sessies blonken uit in ronkende toespraken, “weergaloze” presentaties en goed verzorgde lunches. De voormalig bestuursvoorzitter van KLM-Air France, Monsieur Janaillac, nu net bestuursvoorzitter van de IATA, spande de kroon. Na eerst AF-KLM naar de filistijnen geholpen te hebben gaat hij nu datzelfde klusje op wereldschaal bij de IATA doen. Niet eerder zo’n lege, nietszeggende toespraak gehoord. Een klassieke buzzword toespraak. Ik hoef niet uit te leggen wat buzz-words zijn als ik er een paar noem: disruptive, viral, game changer en out of the box. Ook Time to Market gaat er altijd lekker in. Bizar dat deze man op die positie terecht gekomen is. Goed voor je zelfvertrouwen zo’n symposium. Uitzonderingen daargelaten ziet het gros van de presentatoren en deelnemers er uitstekend uit, maar als je goed luistert leer je vooral uitstekend hoe het niet in elkaar zit. Is het anders dan onze Auto congressen? En dealermeetings? Ik denk het niet. Ook daar veel gemeenplaatsen.

Soms worden buzzwords echte woorden, zoals salesleads.

Buzz-words zoals “Big Data” en “Customer relation management”. En importeurs die met het zoveelste occasionprogramma komen. Met advertising, standards en garantie- regelingen. En daarna bij de presentatie de klassieke slogan: “Heren, het woord is nu aan U!” Waarna de dealer, opgezadeld met een, achter het bureau, door onwetenden uitgedacht programma weer wist hoe het niet moest. Maar soms worden Buzzwords echte woorden. SALESLEADS was jaren een buzzword. Leads waren foldertjes en tijdverspilling. Jongetjes van 10 werk. Kwamen ook altijd via de schutting van de importeur. Met veel werk en geen resultaat. En nu? Je opent je mailbox ‘s morgens en ziet aanvragen via allerlei kanalen. Importeur, Marktplaats of Auto­kopen.nl. Gewoon achter je bureau en antwoorden maar. Ik hoop dat ik bij de Buzzwords de verkeerde claims van de ­echte weet te onderscheiden.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Buzzwords | Automotive Online

Column Adriani | Buzzwords

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Ik ben niet zo van de congressen of de symposia. Zeker niet als ik ze zelf moet betalen. Had echter wat side conversations die een alibi zouden kunnen vormen. Ook deze drie dagen durende sessies blonken uit in ronkende toespraken, “weergaloze” presentaties en goed verzorgde lunches. De voormalig bestuursvoorzitter van KLM-Air France, Monsieur Janaillac, nu net bestuursvoorzitter van de IATA, spande de kroon. Na eerst AF-KLM naar de filistijnen geholpen te hebben gaat hij nu datzelfde klusje op wereldschaal bij de IATA doen. Niet eerder zo’n lege, nietszeggende toespraak gehoord. Een klassieke buzzword toespraak. Ik hoef niet uit te leggen wat buzz-words zijn als ik er een paar noem: disruptive, viral, game changer en out of the box. Ook Time to Market gaat er altijd lekker in. Bizar dat deze man op die positie terecht gekomen is. Goed voor je zelfvertrouwen zo’n symposium. Uitzonderingen daargelaten ziet het gros van de presentatoren en deelnemers er uitstekend uit, maar als je goed luistert leer je vooral uitstekend hoe het niet in elkaar zit. Is het anders dan onze Auto congressen? En dealermeetings? Ik denk het niet. Ook daar veel gemeenplaatsen.

Soms worden buzzwords echte woorden, zoals salesleads.

Buzz-words zoals “Big Data” en “Customer relation management”. En importeurs die met het zoveelste occasionprogramma komen. Met advertising, standards en garantie- regelingen. En daarna bij de presentatie de klassieke slogan: “Heren, het woord is nu aan U!” Waarna de dealer, opgezadeld met een, achter het bureau, door onwetenden uitgedacht programma weer wist hoe het niet moest. Maar soms worden Buzzwords echte woorden. SALESLEADS was jaren een buzzword. Leads waren foldertjes en tijdverspilling. Jongetjes van 10 werk. Kwamen ook altijd via de schutting van de importeur. Met veel werk en geen resultaat. En nu? Je opent je mailbox ‘s morgens en ziet aanvragen via allerlei kanalen. Importeur, Marktplaats of Auto­kopen.nl. Gewoon achter je bureau en antwoorden maar. Ik hoop dat ik bij de Buzzwords de verkeerde claims van de ­echte weet te onderscheiden.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.