Wereld van de Jong | Stink-ei van zes miljard

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De Nederlandse autobranche, vertegenwoordigd door RAI ­Vereniging en Bovag, was terecht geen voorstander van fiscale bevoordeling van phev’s. Maar bij dit dossier was het nauwelijks mogelijk om enige externe kennis van zaken in te brengen bij de politieke besluitvorming.

Deskundige ambtenaren hebben het dossier perfect voorbereid en de staatssecretaris goed bij­gepraat en geïnstrueerd..

Met vakbekwame begeleiding en een goede politieke lobby kan er weinig fout gaan: zo gaat het altijd en hopelijk trekken de brancheverenigingen daar nu lering uit. Vele importeurs, merkdealers en autohandelaren hebben jarenlang hun zakken gevuld dankzij de mislukte milieuwetgeving. Talloze automobilisten hebben er ongegeneerd misbruik van gemaakt. En samen hebben ze 6 miljard gemeenschapsgeld verbrast. Met als nare bijwerking dat auto’s kopen in Nederland puur ratio werd – het ging alleen nog maar om de eigen portemonnee en fiscaal voordeel. Goede service van de dealer speelde geen rol meer. Evenmin als merkbeleving, design, rijplezier of de kwaliteit van de auto. Maar elke op fiscaliteit gebaseerde businesscase is eindig. Zo ook deze: zeer binnenkort zal een aantal merkdealers weer ordinair auto’s moeten gaan verkopen, in plaats van onderuit­gezakt orders noteren. Met als gevolg dat er de komende jaren bij sommige importeurs en dealerorganisaties harde klappen gaan vallen. In het torentje zal zeker nog over deze fiscale blunder worden nagepraat. En de heren politici zullen de komende jaren met een grote boog om het stink-ei van zes miljard heenlopen. Nu maar hopen dat de besluitvormers voortaan beter naar de brancheorganisaties gaan luisteren.

Wereld van de Jong | Stink-ei van zes miljard | Automotive Online

Wereld van de Jong | Stink-ei van zes miljard

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

De Nederlandse autobranche, vertegenwoordigd door RAI ­Vereniging en Bovag, was terecht geen voorstander van fiscale bevoordeling van phev’s. Maar bij dit dossier was het nauwelijks mogelijk om enige externe kennis van zaken in te brengen bij de politieke besluitvorming.

Deskundige ambtenaren hebben het dossier perfect voorbereid en de staatssecretaris goed bij­gepraat en geïnstrueerd..

Met vakbekwame begeleiding en een goede politieke lobby kan er weinig fout gaan: zo gaat het altijd en hopelijk trekken de brancheverenigingen daar nu lering uit. Vele importeurs, merkdealers en autohandelaren hebben jarenlang hun zakken gevuld dankzij de mislukte milieuwetgeving. Talloze automobilisten hebben er ongegeneerd misbruik van gemaakt. En samen hebben ze 6 miljard gemeenschapsgeld verbrast. Met als nare bijwerking dat auto’s kopen in Nederland puur ratio werd – het ging alleen nog maar om de eigen portemonnee en fiscaal voordeel. Goede service van de dealer speelde geen rol meer. Evenmin als merkbeleving, design, rijplezier of de kwaliteit van de auto. Maar elke op fiscaliteit gebaseerde businesscase is eindig. Zo ook deze: zeer binnenkort zal een aantal merkdealers weer ordinair auto’s moeten gaan verkopen, in plaats van onderuit­gezakt orders noteren. Met als gevolg dat er de komende jaren bij sommige importeurs en dealerorganisaties harde klappen gaan vallen. In het torentje zal zeker nog over deze fiscale blunder worden nagepraat. En de heren politici zullen de komende jaren met een grote boog om het stink-ei van zes miljard heenlopen. Nu maar hopen dat de besluitvormers voortaan beter naar de brancheorganisaties gaan luisteren.