Column Adriani | Sint Maarten

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Vorige maand in Suriname. Ook een klant, dus ook een alibi. In de taxi bij dezelfde, inmiddels 31- jarige chauffeur die ik daar vier jaar geleden ook sprak. Toen aan het twijfelen om voor zichzelf te beginnen. Nu twaalf eigen taxi’s. Zwemt tegen de stroom in. De stroom gaat hard in Suriname en niet per se de goede kant op. Allemaal op het oog nieuwe auto’s in de showrooms. Maar schijn bedriegt. Ze zijn jong gebruikt uit Japan, met rechts stuur. Er varen schepen vol gebruikte handel door de Caribean van rechts gestuurd eiland naar rechts gestuurd eiland en de lokale dealer kan kiezen of er wat bij zit. Max 2 jaar oud en weinig km. Maar wel alle displays in het Japans. Ook die van de navigatie.

Het werkt hier nog zoals bij ons in de vorige eeuw.

Op St. Maarten wel nieuwe auto’s. Het barst van de nieuwe Tucsons. Donovan legt uit dat het hier nog net zo werkt als ik me bij ons herinner uit de vorige eeuw. Klanten willen en krijgen vrijwel ongelimiteerd krediet. Ik weet nog dat je als dealer een auto kon verkopen, maar aarzelde omdat bij financiering bleek dat de klant al voor enige tienduizenden in het rood stond. Moest je hem weerhouden? Moest de bank dat doen? Of moest de klant zelf zo wijs zijn. Op St. Maarten zijn de remmen los. Met rentes van wel 11 procent. Dealers financieren ook zelf. Volgens de reservesleutel regel: twee maanden achter met betalen, weg is de auto voor het huis. “Wij hebben hem vannacht opgehaald. Als u binnen een week weer netjes betaalt haalt u hem weer op”. Anders gaat hij mee in de bank sale. “Dan bent u hem echt kwijt.” 

Nog een ander machtsspel: dealers versus Ebay. Het aanbod in Amerika is groter en de prijs lager. Onze hotelmanager Paul kocht zo een Jeep Cherokee. Getekend bij notaris, verscheept via Miami, maar na paar maanden problemen met de boordcomputer. Naar een dealer aan de Franse kant van het eiland. En je raadt het al. “Allez monsieur”. “S’il vous plait.” Oftewel wegwezen. Op E-bay gekocht zeker. Paul wilde de reparatie gewoon betalen, maar ja, Fransen. Die hebben ook zo hun principes.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Sint Maarten | Automotive Online

Column Adriani | Sint Maarten

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Vorige maand in Suriname. Ook een klant, dus ook een alibi. In de taxi bij dezelfde, inmiddels 31- jarige chauffeur die ik daar vier jaar geleden ook sprak. Toen aan het twijfelen om voor zichzelf te beginnen. Nu twaalf eigen taxi’s. Zwemt tegen de stroom in. De stroom gaat hard in Suriname en niet per se de goede kant op. Allemaal op het oog nieuwe auto’s in de showrooms. Maar schijn bedriegt. Ze zijn jong gebruikt uit Japan, met rechts stuur. Er varen schepen vol gebruikte handel door de Caribean van rechts gestuurd eiland naar rechts gestuurd eiland en de lokale dealer kan kiezen of er wat bij zit. Max 2 jaar oud en weinig km. Maar wel alle displays in het Japans. Ook die van de navigatie.

Het werkt hier nog zoals bij ons in de vorige eeuw.

Op St. Maarten wel nieuwe auto’s. Het barst van de nieuwe Tucsons. Donovan legt uit dat het hier nog net zo werkt als ik me bij ons herinner uit de vorige eeuw. Klanten willen en krijgen vrijwel ongelimiteerd krediet. Ik weet nog dat je als dealer een auto kon verkopen, maar aarzelde omdat bij financiering bleek dat de klant al voor enige tienduizenden in het rood stond. Moest je hem weerhouden? Moest de bank dat doen? Of moest de klant zelf zo wijs zijn. Op St. Maarten zijn de remmen los. Met rentes van wel 11 procent. Dealers financieren ook zelf. Volgens de reservesleutel regel: twee maanden achter met betalen, weg is de auto voor het huis. “Wij hebben hem vannacht opgehaald. Als u binnen een week weer netjes betaalt haalt u hem weer op”. Anders gaat hij mee in de bank sale. “Dan bent u hem echt kwijt.” 

Nog een ander machtsspel: dealers versus Ebay. Het aanbod in Amerika is groter en de prijs lager. Onze hotelmanager Paul kocht zo een Jeep Cherokee. Getekend bij notaris, verscheept via Miami, maar na paar maanden problemen met de boordcomputer. Naar een dealer aan de Franse kant van het eiland. En je raadt het al. “Allez monsieur”. “S’il vous plait.” Oftewel wegwezen. Op E-bay gekocht zeker. Paul wilde de reparatie gewoon betalen, maar ja, Fransen. Die hebben ook zo hun principes.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.