Wereld van De Jong | VAG: lessons learned?

Toen de Amerikaanse autoriteiten daar lucht van kregen, deed het VAG-management alsof zijn neus bloedde. Terwijl juist extra waakzaamheid geboden was omdat Amerikanen bij overtredingen veel genadelozer zijn dan Europeanen. Denk aan hun aanpak van doping. Zelfs toen de Amerikaanse autoriteiten de druk opvoerden, gingen de heren van VAG de dialoog uit de weg. De hand in eigen boezem steken en opstappen zou de enig juiste reactie zijn geweest. Zoiets dwingt respect af en het zou de zaak voor VAG op langere termijn in een ander daglicht hebben gezet – ongeacht de schuldvraag of de betrokkenheid van de top.
Met een stabiel volume, prima dealerrendement en nauwelijks imagoschade lijkt de Nederlandse VAG-organisatie veilig.
Nog geen jaar later blijkt dat nog veel meer autoproducenten de EU-emissiewetgeving hebben getart. Al dan niet gesteund door plaatselijke keuringsinstanties, die uit een soort loyaliteit overtreders jarenlang de hand boven het hoofd hielden. Onder het mom van bescherming van de nationale automobielindustrie zijn overheden en consumenten massaal bij de neus genomen. En daar ligt nu een schone taak voor de EU: universele wetgeving en één centrale keuring voor álle lidstaten. Dan kunnen geldverslindende landelijke papierfabrieken als de RDW meteen worden opgedoekt.
Met een stabiel volume, prima dealerrendement en nauwelijks imagoschade, lijkt de Nederlandse VAG organisatie niet de dupe van het gestuntel in Wolfsburg. En met “Strategie 2025” wil VW Bobo Matthias Müller nu het concern uit de crisis loodsen en winstgevender maken: “We hebben niet meer de illusie dat we alles beter kunnen”. Maar zijn plannen – meer elektromobiliteit, autonoom rijden en mobiliteitsdiensten – zijn weinig verrassend. En of het voldoende geld oplevert om alle claims te betalen is nog maar de vraag.
De komende jaren zal duidelijk worden of de bestuurders van VAG iets hebben geleerd. Voor falend topmanagement hebben Duitsers trouwens een mooie uitdrukking: “Der Fisch fängt vom Kopf an zu stinken”. De top zou eens goed in de spiegel moeten kijken en zich afvragen of zij wel het vertrouwen heeft van alle stakeholders en indien nodig consequenties aanvaarden.
Arjen de Jong, voormalig ceo BMW Group Nederland,
senior advisor Boyden Global Executive Search.