Wereld van De Jong | Margekillers

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Daar komt nog bij dat heel veel jonge autokopers kiezen voor gebruik in plaats van bezit – en vallen voor het laagste maandtarief. De autoverkoper van nu weet dat hij kansloos is als hij niet à la minute een private lease offerte kan ophoesten. Zeker nu steeds meer autokopers lekker thuis winkelen, op internet, en met een paar muisklikken de scherpe offertes uit hun printer laten rollen. De hedendaagse retailer moet dus ook op internet zijn zaakjes goed voor elkaar hebben, wil hij kans maken deze nieuwe kopersgroepen uit de vijver te vissen.

`Ook de particuliere autoverkoop ontaardt in een emotieloze onderhandeling over maandtarieven per duizend kilometer.`

Daarnaast is er in autoland een zeer bedreigende ontwikkeling gaande voor het voortbestaan van de kleinere, zelfstandige merkdealers. Grote dealerholdings verzamelen een canasta van automerken met grote dealervestigingen. En deze merkdealergroepen gaan met enorme volumebonussen aan de haal. Om vervolgens met de grote inkoopvoordelen samen met de eigen leasemaatschappij hoge verkoopaantallen te realiseren. En met lage bijtelling auto`s, scherpe zakelijke leaseprijzen en aantrekkelijke private lease aanbiedingen spelen deze grote jongens handig in op alle veranderingen in de markt.

Met een heldere digitale presentatie worden zowel zakelijk als privérijders met rationele argumenten verleid: de scherpste prijzen en supersnelle levering. Het ziet ernaar uit dat ook de particuliere autoverkoop ontaardt in een emotieloze onderhandeling over vaste maandtarieven per duizend kilometer. Waar blijft de merkbeleving? Waar zijn die zware investeringen in de laatste nieuwe huisstijl eigenlijk voor nodig? En is al dat geneuzel over klanttevredenheid in sales en aftersales opeens niet meer belangrijk?

Autoproducenten staan alleen maar te juichen als grote dealergroepen enorme aantallen nieuwe auto`s verkwanselen. En als de importeurs ook alleen nog maar oog hebben voor het verkoopvolume nieuw, dan wordt geld verdienen door de merkdealer naar de fabeltjeskrant verwezen. 

In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 3, 2016, die hier online te lezen is.

De Jong is een van de sprekers van het jubileumcongres van Automotive dat op 19 mei gehouden wordt. Hier vindt u meer informatie en kunt u zich inschrijven. 

Wereld van De Jong | Margekillers | Automotive Online

Wereld van De Jong | Margekillers

Arjen de Jong Arjen de Jong
• Laatste update:

Daar komt nog bij dat heel veel jonge autokopers kiezen voor gebruik in plaats van bezit – en vallen voor het laagste maandtarief. De autoverkoper van nu weet dat hij kansloos is als hij niet à la minute een private lease offerte kan ophoesten. Zeker nu steeds meer autokopers lekker thuis winkelen, op internet, en met een paar muisklikken de scherpe offertes uit hun printer laten rollen. De hedendaagse retailer moet dus ook op internet zijn zaakjes goed voor elkaar hebben, wil hij kans maken deze nieuwe kopersgroepen uit de vijver te vissen.

`Ook de particuliere autoverkoop ontaardt in een emotieloze onderhandeling over maandtarieven per duizend kilometer.`

Daarnaast is er in autoland een zeer bedreigende ontwikkeling gaande voor het voortbestaan van de kleinere, zelfstandige merkdealers. Grote dealerholdings verzamelen een canasta van automerken met grote dealervestigingen. En deze merkdealergroepen gaan met enorme volumebonussen aan de haal. Om vervolgens met de grote inkoopvoordelen samen met de eigen leasemaatschappij hoge verkoopaantallen te realiseren. En met lage bijtelling auto`s, scherpe zakelijke leaseprijzen en aantrekkelijke private lease aanbiedingen spelen deze grote jongens handig in op alle veranderingen in de markt.

Met een heldere digitale presentatie worden zowel zakelijk als privérijders met rationele argumenten verleid: de scherpste prijzen en supersnelle levering. Het ziet ernaar uit dat ook de particuliere autoverkoop ontaardt in een emotieloze onderhandeling over vaste maandtarieven per duizend kilometer. Waar blijft de merkbeleving? Waar zijn die zware investeringen in de laatste nieuwe huisstijl eigenlijk voor nodig? En is al dat geneuzel over klanttevredenheid in sales en aftersales opeens niet meer belangrijk?

Autoproducenten staan alleen maar te juichen als grote dealergroepen enorme aantallen nieuwe auto`s verkwanselen. En als de importeurs ook alleen nog maar oog hebben voor het verkoopvolume nieuw, dan wordt geld verdienen door de merkdealer naar de fabeltjeskrant verwezen. 

In De wereld van De Jong geeft Arjen de Jong maandelijks zijn visie op ontwikkelingen in de autobranche. Deze editie verscheen eerder in Automotive 3, 2016, die hier online te lezen is.

De Jong is een van de sprekers van het jubileumcongres van Automotive dat op 19 mei gehouden wordt. Hier vindt u meer informatie en kunt u zich inschrijven.