Column Adriani | Big!

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Ik ben niet zo goed in debatteren. Ik heb wel altijd gelijk, maar krijg het niet altijd. Er zijn mensen die zo briljant zijn in debatteren dat zij applaus krijgen zelfs wanneer ze de grootst mogelijke onzin uitkramen. Zie het gros van onze politici. Ik ben zo overigens wel aan een heel goede advocaat gekomen. Hield een briljant betoog vóór een importeur en tegen een dealer, maar kon nooit gelijk krijgen. Kun je nagaan wat er gebeurde toen hij een zaak voor mij deed tegen Martinair die wel klopte: Kassa!

`Het gaat er steeds meer om om te kiezen voor wat je niet moet doen in plaats van wat wel.`

Maar even over Buzzmaster. Komt binnenkort binnen bij alle congressen: ‘The connected audience’. Geen gedoe meer met stemkastjes, maar interactief communiceren met je smartphone. Echt een uitvinding. 

Het onderwerp big data heeft me wel weer extra aan het denken gezet. Als we veel data hebben, loop je natuurlijk al snel achter als je er niets mee doet. Althans dat roepen de bezitters van dergelijke data. Wat een onzin.

In de automatisering gaat het er steeds meer om om te kiezen voor wat je niet moet doen in plaats van wat wel. Als je een vlucht van Amsterdam naar Moskou online wilt boeken bij de Cheaptickets van deze wereld krijg je 128 opties. Er is een directe vlucht per KLM voor 635 euro. De 128-ste vlucht kost 4.350 euro en is 3x overstappen. Hoera big data! Echt idioot. 

`Wordt dit de zoveelste mislukte aanval op het dealerkanaal?`

Dit tweedehandsautocongres ging nog niet over de online aankoop van auto’s van particulieren. Is vast een interessant onderwerp voor de volgende keer. De ‘We buy any car’ sites vliegen je om de oren. Dankzij een enorm marketingbudget. Wordt dit de zoveelste mislukte aanval op het dealerkanaal? Gaan we nu echt de verkoop nieuw en inruil uit elkaar trekken? Gaat buurman Wim zijn Renault Laguna naar Autoinkoop.nl? Nou nee. Tenzij hij acute geldnood heeft of gaat scheiden.

Deze sites gaan het inruilproces niet vervangen. Ik kom hier graag nog even op terug wanneer Autoweek zijn landelijke inruiltest heeft afgerond. In plaats van het beoordelen van dealers op het vastdraaien van ventieldopjes gaan zij nu inruilprijzen vergelijken. Hoop dat ze het goed gaan doen. Niet alleen het telefonische bod, maar ook tot en met het afrekenen met de aftrek voor een kras op de bumper, verroeste remtrommels en versleten vloermatten. Dat wordt nog een big surprise!

Hans Adriani.Dealer bd
hans@dsolution.eu

Deze column verscheen eerder in Automotive Management 4 2015.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.

Column Adriani | Big! | Automotive Online

Column Adriani | Big!

Hans Adriani Hans Adriani
• Laatste update:

Ik ben niet zo goed in debatteren. Ik heb wel altijd gelijk, maar krijg het niet altijd. Er zijn mensen die zo briljant zijn in debatteren dat zij applaus krijgen zelfs wanneer ze de grootst mogelijke onzin uitkramen. Zie het gros van onze politici. Ik ben zo overigens wel aan een heel goede advocaat gekomen. Hield een briljant betoog vóór een importeur en tegen een dealer, maar kon nooit gelijk krijgen. Kun je nagaan wat er gebeurde toen hij een zaak voor mij deed tegen Martinair die wel klopte: Kassa!

`Het gaat er steeds meer om om te kiezen voor wat je niet moet doen in plaats van wat wel.`

Maar even over Buzzmaster. Komt binnenkort binnen bij alle congressen: ‘The connected audience’. Geen gedoe meer met stemkastjes, maar interactief communiceren met je smartphone. Echt een uitvinding. 

Het onderwerp big data heeft me wel weer extra aan het denken gezet. Als we veel data hebben, loop je natuurlijk al snel achter als je er niets mee doet. Althans dat roepen de bezitters van dergelijke data. Wat een onzin.

In de automatisering gaat het er steeds meer om om te kiezen voor wat je niet moet doen in plaats van wat wel. Als je een vlucht van Amsterdam naar Moskou online wilt boeken bij de Cheaptickets van deze wereld krijg je 128 opties. Er is een directe vlucht per KLM voor 635 euro. De 128-ste vlucht kost 4.350 euro en is 3x overstappen. Hoera big data! Echt idioot. 

`Wordt dit de zoveelste mislukte aanval op het dealerkanaal?`

Dit tweedehandsautocongres ging nog niet over de online aankoop van auto’s van particulieren. Is vast een interessant onderwerp voor de volgende keer. De ‘We buy any car’ sites vliegen je om de oren. Dankzij een enorm marketingbudget. Wordt dit de zoveelste mislukte aanval op het dealerkanaal? Gaan we nu echt de verkoop nieuw en inruil uit elkaar trekken? Gaat buurman Wim zijn Renault Laguna naar Autoinkoop.nl? Nou nee. Tenzij hij acute geldnood heeft of gaat scheiden.

Deze sites gaan het inruilproces niet vervangen. Ik kom hier graag nog even op terug wanneer Autoweek zijn landelijke inruiltest heeft afgerond. In plaats van het beoordelen van dealers op het vastdraaien van ventieldopjes gaan zij nu inruilprijzen vergelijken. Hoop dat ze het goed gaan doen. Niet alleen het telefonische bod, maar ook tot en met het afrekenen met de aftrek voor een kras op de bumper, verroeste remtrommels en versleten vloermatten. Dat wordt nog een big surprise!

Hans Adriani.Dealer bd
hans@dsolution.eu

Deze column verscheen eerder in Automotive Management 4 2015.

Geplaatst in rubriek:
Hans Adriani
Hans Adriani

Adriani is Toyota-dealer buiten bedrijf en zit tegenwoordig in de IT. Deze langstzittende columnist van Automotive geeft elk nummer van Automotive Management zijn bijzondere kijk op de branche.