“De kracht van BYD is dat het alles zelf doet!”
Manager Fleetsales & Leasing van BYD Paul Goudsmit vertelt: “En om gelijk maar enige getallen te noemen: BYD heeft 700.000 medewerkers in dienst, waarvan 90.000 engineers, verdeeld over 70 productiefaciliteiten. Het is de grootste autofabrikant van geëlektrificeerde auto’s (PHEV + EV) in de wereld en wordt verkocht in 70 landen. In 2022 verkocht BYD wereldwijd al meer dan 1,8 miljoen personenauto’s.” Bepaald geen kleine speler dus. En dat geldt ook voor de Nederlandse importeur: Louwman. Die heeft meer dan 100 jaar marktkennis in huis en kennen we natuurlijk al, als importeur van een ander Aziatisch automerk dat het meest verkocht wordt op onze aardbol. Kennis en ervaring genoeg in huis dus en BYD lijkt daarom snel te kunnen groeien in Nederland. Niet zo vanzelfsprekend, want we hebben nou eenmaal een kleine markt voor nieuwe auto’s. En op onze kleine automarkt zijn vrijwel alle automerken vertegenwoordigd, dus dat betekent een ongekend heftige concurrentiestrijd.
Alles in eigen beheer
Maar de kracht van BYD is dat het bedrijf niet alleen 24/7 op volle toeren draait, maar ook nog eens ‘alles-zelf-doet’. Dan ben je als bedrijf nauwelijks kwetsbaar. “Een goed voorbeeld hiervan is dat BYD een transportschip heeft gebouwd, dat geschikt is voor vervoer van 7.000 auto’s! Alle auto-onderdelen worden in eigen beheer ontwikkeld en vervaardigd. Externe leveranciers werken alleen maar kostprijsverhogend. Alleen de banden komen ergens anders vandaan. Het BYD-management heeft de slogan ‘Als je de keten hebt, dan heb je de markt’ dus goed in praktijk gebracht. En daarnaast blijkt de kwaliteit en de vormgeving uitstekend aan te sluiten op de Europese verwachtingen. De gemiddelde Europeaan is veel kritischer dan bijvoorbeeld een Amerikaan”, aldus Paul Goudsmit. Het is volume wat de klok slaat. Dat is niet zo vreemd, want de Chinezen denken in de wet van de grote getallen. Dat betekent voor Nederland dat BYD en Louwman concurreert met de meest verkochte volumemerken. Om daarin marktaandeel te winnen, biedt BYD in de particuliere markt momenteel betaalbare EV’s aan. Een prijsvechter dus.
Eigen leaselabel
De zakelijke markt is het werkterrein van Paul Goudsmit en zijn drie collega’s. “We richten ons hierin op de grootste spelers in de markt en werken inmiddels samen met alle leasemaatschappijen. We hebben daarnaast een eigen leaselabel geïntroduceerd: BYD Lease, dat voortkomt uit een samenwerkingsverband met Ayvens. Ayvens is door BYD Europe geselecteerd vanwege zijn expertise met betrekking tot zowel de zakelijke als de particuliere markt en daarmee in heel Europa als full-service leasepartner het elektrisch rijden in een BYD voor veel mensen bereikbaar te maken. Of dreigende importheffingen de groeiplannen nog kunnen blokkeren? “Nou nee, BYD speelt daarop ook al in door een fabriek in Hongarije te gaan openen en ook Turkije staat op dit lijstje”, aldus Paul Goudsmit. En daarmee profileert BYD zich als echte wereldspeler!