DCDW Podcast 227: “Mensen zoeken wel degelijk naar expertise en dat gedeelte vul ik dan ook graag in”
“Ik ben Bram Hommel, kom uit Etteleur en heb 12 jaar in een autobedrijf gewerkt. Dat was zowel in de sales als aftersales. Daar ben ik uiteindelijk vertrokken en begonnen aan nieuwe uitdagingen. Dat zijn bijvoorbeeld Autobuddy, autogarantie en als automakelaar. Maar om even terug te gaan. De automotive is een beetje met de paplepel ingegoten. Ik begon bij ons familiebedrijf, wat de garage van mijn vader was, maar eigenlijk was dat helemaal niet zo’n logische keuze. Ik ben namelijk best creatief van geest. Zo interesseerde mode mij ook altijd wel maar heb ik uiteindelijk de keuze gemaakt om een opleiding te volgen als automonteur. Daar merkte ik al vrij snel dat het niets voor mij was en ik meer de commerciële kant op moest gaan. Toen ben ik naar de IVA in Driebergen gegaan. Uiteindelijk ben ik begonnen bij het autobedrijf en deden we een keer een profieltest met het personeel. Toen vertelde de vrouw die de test had afgenomen dat ze het bijzonder vond dat ik er werkte omdat mijn karakter eigenlijk heel anders was en ik eigenlijk acteur of leraar had moeten worden.”
Toekomst onafhankelijke autobedrijf
Bram Hommel denkt dat het onafhankelijke autobedrijf nog wel een toekomst heeft. Maar dat deze toekomst heel erg aan het veranderen is vanwege COVID-19 en deze veranderingen ook permanent blijven. “De online wereld is eigenlijk alleen maar versterkt en het offline gedeelte met het menselijke aspect blijft altijd wel bestaan maar daar moet je heel goed over nadenken. Dit laatste moet je dan ook echt wel goed op een rijtje hebben om het lucratief te houden. Volvo en BMW willen volgens mij binnen nu en 5 jaar auto’s online verkopen en dat is natuurlijk wel een signaal. Het zijn geen kleine jongens, die hebben daar echt wel over nagedacht. Daardoor ga je het als onafhankelijk autobedrijf wel moeilijk krijgen.”
Bram Hommel Automakelaardij
“Mensen houden van gemak, ze houden ervan om te zeggen: “regel het voor me”. Je kunt natuurlijk een goede auto kopen bij een slechte aanbieder maar ook een slechte bij een goede aanbieder. Ontzorgen biedt dan toch veel rust en zekerheid. Daarnaast komt natuurlijk ook het online aspect kijken. Het is natuurlijk fijn dat je veel online kunt opzoeken maar er staat natuurlijk heel veel desinformatie. Mensen kunnen daardoor in de war raken en dat gebeurt ook. Mensen zoeken wel degelijk naar expertise en dat gedeelte vul ik dan ook graag in.”