DCDW Podcast 215: Als je niet procesmatig te werk gaat, ga je het niet redden
Wat doet Notarieel Betalen?
Jort: De naam zegt het al, natuurlijk faciliteren wij betalingen en die houden we in esco of je kunt aan de deur betalen. Maar waar we met name op zitten zijn de workflows. Dat zijn de processen die we regelen rondom de betalingen. Voor consumenten betekent het als je een auto koopt via Notarieel Betalen dat je zekerheid hebt tot en met de levering. Dan is men ook eerder geneigd om te kopen en voor het autobedrijf betekent dat, dat er heel veel processen aan de achterkant en de voorkant verder geautomatiseerd kunnen worden. Dit gebeurd bijvoorbeeld door koppelingen te maken met voorraden, lead managementsystemen en dat soort zaken.
Inspelen op de klant van nu
Vaak krijgen we de vraag om een online betaalknop. Op de een of andere manier denkt men dat dat heel veel gaat brengen. Tuurlijk kunnen we dat faciliteren, maar dat is niet echt iets waar we ons op richten. Waar wij naar kijken is: hoe gaat de klant het aankoopproces in? Dat gebeurt nu meestal online en dan proberen wij bij ieder autobedrijf te kijken hoe we de salesfunnel zo wagenwijd mogelijk neer kunnen zetten. Dat doen we bijvoorbeeld door een optie toe te voegen voor het inplannen van een proefrit, het reserveren en het aanbetalen van een auto. Waardoor je ziet dat steeds weer die betaling van een auto erbij komt kijken en wat dus steeds weer een validatie is van een serieuze klant. Die betaling moet dan ook zo frictieloos mogelijk gaan.
Als je dan vervolgens kijkt naar de huidige situatie met de lockdown, merk je dat al dit soort digitaliseringen, gemakken en processen zoveel sneller zijn ingevoerd. Er valt daar zoveel te winnen en daarbij komt nog kijken dat de vraag van de consument ook nog groter wordt. Het is nu dus hartstikke actueel en noodzakelijk om dit soort stappen te gaan nemen. Als je over een aantal jaar als autobedrijf niet procesmatig te werk gaat, dan zie ik niet hoe je dat nog gaat redden.
Ontwikkelingen voor Notarieel Betalen
Momenteel zijn we met Notarieel Betalen aan het kijken hoe we de processen in de showroom kunnen verbeteren. We zien namelijk dat het aankoopproces daar momenteel best wel langdradig is. Als je bijvoorbeeld weet dat je een bepaalde auto wil en hem vervolgens gaat samenstellen dan loopt het prima. Maar in de verdere afwikkeling qua contracten, betaling en de uiteindelijke levering, zien we nog veel verbeterpunten en mogelijkheden om het proces aanzienlijk in te korten en de klantervaring een stuk te verbeteren. Daarnaast zijn we aan het kijken naar koppelingen met meer systemen zoals lead managementsystemen van UnameIT en voertuig managementsystemen die we zouden kunnen koppelen om het nog gemakkelijker te maken. Maar al deze ontwikkelingen hangen uiteraard wel af van de vraag van de klant. Het moet bij iedere klant passen want het mag geen deken oplossing worden. Geen enkel bedrijf is namelijk hetzelfde.
https://www.dcdw.nl/podcast/jort-van-sisseren-van-notarieel-betalen/