DCDW Podcast 213: “Als je digitaal nu niet omarmt, ben je weg”
Michel: Als je digitaal nu niet omarmt, dan ben je weg. Als je dat nu nog niet doet moet je snel omschakelen, al vergt het wel behoorlijk wat centen. Ik zie bijvoorbeeld wel dat de kleinere bedrijven uit de verkoop stappen. Die hebben gewoon te weinig auto’s en hebben een bepaalde competentie nodig, die gaan het niet redden. Dat is denk ik ook heel gezond voor ons vak want die onderkant van de markt is soms ook prijs bedervend. Het is een soort van hobby aan het worden. Ze denken als ik 20/25 transacties doe van 500 euro dan heb ik de vakanties bij elkaar gesprokkeld. Dat is natuurlijk niet het segment waar we onze klanten het liefste zien. Ik heb er geen moeite mee als er mensen met ambitie zitten maar als de prijs bederft wordt dan zit ik daar niet zo op te wachten. De klant die vraagt gewoon om een bepaalde eerlijke/goede handel en ik denk dat schaalgrootte daaraan bij kan dragen. Wat ik daarnaast zie is dat veel dealers/autobedrijven, als we het over digitalisering hebben, de stap naar webshops eigenlijk niet maken. Ik denk eigenlijk dat ze door de lockdown enkel online leads kunnen gaan analyseren want er is geen spontane traffic. Alles wat binnenkomt heeft nu een afspraak dus voor de professionalisering van de contactmomenten, daar heeft het een hele grote invloed op. Ik geloof eigenlijk ook niet dat iedereen een webshop moet hebben daar gaat het nu uiteindelijk niet om. Het is geen online transactie die we doen.
Problemen voor de toekomst in de automotive
Als je zo wat dingen leest dan gaan we 40% minder woon-werkverkeer doen. Daar komen dan nog wel privékilometers bij dus van de 100% houden we 70% over. Dat is dus 30% in de min. Dan gaan we EV’s nemen. Stel je gaat volgend jaar 20% EV’s verkopen. Dan heeft dat nog niet gelijk zijn effect op de werkplaats, want je hebt natuurlijk een rijdend wagen bestand, als je dealer bent dan zijn ze tot 5 jaar oud. Maar een EV heeft 50% minder onderhoud. Om hetzelfde onderhoud te behouden moet je dus 2x zoveel gaan verkopen dus het gaat heel hard. Maar het vervelende is dat het combineert. EV’s en woon werkverkeer gaan nu samen. Je kunt zelfs zeggen EV’s zijn het gevolg van de digitalisering want feitelijk is Elon Musk een softwareman. Hoe je het went of keert hij heeft dit ontketend. Daarnaast wil BMW of Volvo over een jaar of 4 35% online verkopen. Denk je dat je daar nog 12 of 15% van krijgt? Daar zit een trade off. Als ik het online kan verkopen en ik kan 10% van de dealer krijgen en ik heb er maar 5% voor nodig om hem te verkopen dan heb ik 5% marge. Dat is op een marge van een auto serieus. Dat betekent natuurlijk ook dat je te maken hebt met een spanningsveld tussen de fabrikant en de retailer over de toekomstige rol.
Ontwikkelingen Used Car Controller
Wat ik miste bij Used Car Controller is wat heeft de auto aan bereik op dit moment qua score. Hoeveel views bereik ik nog met deze auto? Hoeveel leads haal ik er nog per week binnen? Als ik nog steeds 2 leads binnenhaal per week op een auto en het is de afgelopen weken continu 2 geweest. Wat zal een prijsverlaging dan doen? Dan moet ik dus gaan nadenken waarom al die leads die binnen zijn gekomen niet verkocht zijn. Dus een prijsverlaging kan een hele interessante optie zijn maar hij moet gebalanceerd worden met het bereik dat je hebt gehaald. Wat dan bijvoorbeeld interessant is, is dat je wat van je prijs afhaalt maar dat je ook een bepaald bedrag inzet om meer traffic op de advertentie te krijgen. Als je dan naar een tijdje nog niet meer leads binnen krijgt, moet je jezelf echt in de spiegel aankijken. Zijn mijn foto’s wel goed of is de beschrijving slecht? Dat zijn dingen waar je constant naar moet kijken en waar je heel scherp op moet zijn. De concurrentie is groot dus fouten moet je uit de weg gaan.
https://www.dcdw.nl/podcast/michel-van-roon-van-used-car-controller/