DCDW Podcast 207: “We hebben zo’n drieduizend Tesla’s rondrijden”

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

John den Dunnen: Mijn naam is John den Dunnen. Ik ben 49 jaar en werk op dit moment bij Findio als verkoopdirecteur. Ik ben ooit in een grijs verleden begonnen met auto’s poetsen bij een Peugeotdealer in Naarden. Van daaruit ben ik bij Ford Motor Company gaan werken. Daar heb ik verschillende functies gehad. Zo was ik eerst Junior Marketeer Bedrijfsauto’s en ben ik uiteindelijk Sales Manager van Nederland maar ook voor het buitenland geworden. Vervolgens ging ik naar Louwman Retail waar ik Programmamanager Verkoop Nieuwe Auto’s werd en nu zit ik bij Findio, waar ik bezig ben om een automotive tak in het bancaire op te zetten. Dat is een hele uitdaging en vind ik erg leuk.

Ford Motor Company

Zoals ik net al zei, heb ik bij Ford Motor Company verschillende functies bekleed. In totaal heb ik er dan ook zo’n 15 of 16 jaar gewerkt en heb ik er ongelofelijk veel kunnen en mogen leren. Zo heb ik deelgenomen aan diverse onderwijsprogramma’s waarbij ik bij verschillende collega’s in Europa heb moeten kijken hoe ze het doen. Maar je krijgt ook gewoon de kans om te falen als je bijvoorbeeld zegt dat je een leuk idee hebt. Bijvoorbeeld een marketingplan voor bedrijfsauto’s, dan mag je het gewoon uitwerken in een businesscase, wordt je ook nog begeleidt en dan krijg je echt een kans van falen of slagen. Dus je kunt jezelf er echt ontwikkelen en krijgt de kans om het bedrijf beter te maken. Dit proces was natuurlijk niet altijd even gemakkelijk maar al met al heb ik daar een fantastische tijd gehad waar ik heel veel heb mogen leren. 

Tesla financiering 

De samenwerking met Tesla is begonnen in begin 2019. Dat was dan ook het jaar waarin er ontzettend veel Tesla’s in Nederland van de band zouden rollen en verkocht zouden worden. Onze samenwerking met Tesla ziet er als volgt uit: we zitten volledig in de tesla.com omgeving. De klant configureert zijn auto, doet de aanbetaling, kan linksaf contant of met creditcard betalen etc. Maar rechtsaf kan die een financial lease aanvraag of een consumentenlening nemen. Bij deze laatste twee opties hebben we met hen de afspraak in een Service Level Agreement dat we het binnen een uur doen. Dat doen we ook. Ik denk dat we op dit moment ergens tussen de twee en de drieduizend Tesla’s rond hebben rijden. 

Findio in 2020

Wat we gezien hebben in het COVID-jaar is dat we absoluut niet achteruit zijn gegaan. Natuurlijk zie je bij de nieuwverkoop wel dat het terugloopt maar qua occasions zijn we stabiel gebleven. Als we het dan hebben over de voorraadfinanciering dan hebben we echt een flinke sprong gemaakt. Hierbij hebben we echt flinke stappen gezet met grote partnerships en voorraden. De omloopsnelheden zagen we echt gigantisch omhoog gaan. In maart, april en mei zagen we het de verkeerde kant opgaan maar daarna zag je het heel snel bijtrekken. Uiteindelijk kregen we het laatste kwartaal steeds vaker de feedback dat bedrijven geen auto’s meer konden vinden. Vaak vonden ze de auto’s dan te duur. Hierdoor hebben we momenteel een luxeprobleem. We hebben momenteel zoveel aanvragen voor de voorraadfinanciering dat we feitelijk geen nieuwe klanten meer blij kunnen maken. Want kwaliteit gaat echt voor alles.  

https://www.dcdw.nl/podcast/john-den-dunnen-van-findio/

DCDW Podcast 207: “We hebben zo’n drieduizend Tesla’s rondrijden” | Automotive Online

DCDW Podcast 207: “We hebben zo’n drieduizend Tesla’s rondrijden”

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

John den Dunnen: Mijn naam is John den Dunnen. Ik ben 49 jaar en werk op dit moment bij Findio als verkoopdirecteur. Ik ben ooit in een grijs verleden begonnen met auto’s poetsen bij een Peugeotdealer in Naarden. Van daaruit ben ik bij Ford Motor Company gaan werken. Daar heb ik verschillende functies gehad. Zo was ik eerst Junior Marketeer Bedrijfsauto’s en ben ik uiteindelijk Sales Manager van Nederland maar ook voor het buitenland geworden. Vervolgens ging ik naar Louwman Retail waar ik Programmamanager Verkoop Nieuwe Auto’s werd en nu zit ik bij Findio, waar ik bezig ben om een automotive tak in het bancaire op te zetten. Dat is een hele uitdaging en vind ik erg leuk.

Ford Motor Company

Zoals ik net al zei, heb ik bij Ford Motor Company verschillende functies bekleed. In totaal heb ik er dan ook zo’n 15 of 16 jaar gewerkt en heb ik er ongelofelijk veel kunnen en mogen leren. Zo heb ik deelgenomen aan diverse onderwijsprogramma’s waarbij ik bij verschillende collega’s in Europa heb moeten kijken hoe ze het doen. Maar je krijgt ook gewoon de kans om te falen als je bijvoorbeeld zegt dat je een leuk idee hebt. Bijvoorbeeld een marketingplan voor bedrijfsauto’s, dan mag je het gewoon uitwerken in een businesscase, wordt je ook nog begeleidt en dan krijg je echt een kans van falen of slagen. Dus je kunt jezelf er echt ontwikkelen en krijgt de kans om het bedrijf beter te maken. Dit proces was natuurlijk niet altijd even gemakkelijk maar al met al heb ik daar een fantastische tijd gehad waar ik heel veel heb mogen leren. 

Tesla financiering 

De samenwerking met Tesla is begonnen in begin 2019. Dat was dan ook het jaar waarin er ontzettend veel Tesla’s in Nederland van de band zouden rollen en verkocht zouden worden. Onze samenwerking met Tesla ziet er als volgt uit: we zitten volledig in de tesla.com omgeving. De klant configureert zijn auto, doet de aanbetaling, kan linksaf contant of met creditcard betalen etc. Maar rechtsaf kan die een financial lease aanvraag of een consumentenlening nemen. Bij deze laatste twee opties hebben we met hen de afspraak in een Service Level Agreement dat we het binnen een uur doen. Dat doen we ook. Ik denk dat we op dit moment ergens tussen de twee en de drieduizend Tesla’s rond hebben rijden. 

Findio in 2020

Wat we gezien hebben in het COVID-jaar is dat we absoluut niet achteruit zijn gegaan. Natuurlijk zie je bij de nieuwverkoop wel dat het terugloopt maar qua occasions zijn we stabiel gebleven. Als we het dan hebben over de voorraadfinanciering dan hebben we echt een flinke sprong gemaakt. Hierbij hebben we echt flinke stappen gezet met grote partnerships en voorraden. De omloopsnelheden zagen we echt gigantisch omhoog gaan. In maart, april en mei zagen we het de verkeerde kant opgaan maar daarna zag je het heel snel bijtrekken. Uiteindelijk kregen we het laatste kwartaal steeds vaker de feedback dat bedrijven geen auto’s meer konden vinden. Vaak vonden ze de auto’s dan te duur. Hierdoor hebben we momenteel een luxeprobleem. We hebben momenteel zoveel aanvragen voor de voorraadfinanciering dat we feitelijk geen nieuwe klanten meer blij kunnen maken. Want kwaliteit gaat echt voor alles.  

https://www.dcdw.nl/podcast/john-den-dunnen-van-findio/