DCDW Podcast 204: Een auto moet je gewoon kunnen voelen, ruiken en rijden.
Zakelijke automarkt
Ik ben eigenlijk vanaf het moment dat ik mijn rijbewijs had al in de automotive bezig. Dat waren dan verschillende bijbaantjes bij dealers. Vanuit daar heb ik vervolgens bij importeurs gezeten (bijvoorbeeld bij Opel Nederland en Louwman en Parqui). Daar heb ik met veel trots mogen werken en heb ik ook echt veel geleerd. Toen leerde ik bij Kroymans, mijn eerste fulltime baan, dat de zakelijke automarkt erg interessant was. Daar zat soms wel wat minder emotie en werd er op basis van cijfers de keuze gemaakt of het goede auto’s zijn voor een zakelijke rijder. Daarnaast moet zo’n auto niet alleen bij jou als persoon passen maar vooral ook bij het bedrijf. Dat zijn belangrijke aspecten waar rekening mee moet worden gehouden. Verder is het zo dat er steeds meer niches worden gecreëerd. Kijk bijvoorbeeld naar BMW, die hadden vroeger maar een x aantal modellen. Nu zijn er heel wat series bijgekomen zodat er echt voor iedereen wel een auto bij zit. Steeds meer opties maken het echter niet gemakkelijker.
Elektrische auto’s online verkopen
Een auto is een emotioneel en gevoelig product. Die moet je gewoon kunnen voelen, ruiken en rijden. Dus de fysieke showroom is gewoon belangrijk ondanks dat Tesla veel auto’s online verkoopt. Er zijn zelfs mensen die dus echt alles online doen en zo’n fysiek showroombezoek gewoon niet belangrijk vinden. Die willen gewoon van A naar B en bestellen hun auto net als hun kleding gewoon online. Er bestaan eigenlijk ook geen slechte auto’s meer, maar het autobedrijf zal zeker niet vergeten worden en een belangrijke plek blijven innemen. Zo is het natuurlijk ook prettig dat wanneer er iets met je auto is je dan naar een dealer toe kan en face-to-face contact hebt. Dus je ziet bij Tesla, maar bijvoorbeeld ook bij Polestar, dat een fysieke showroom echt nog steeds nodig is.
EV jaarboek 20/21
Samen met Jasper Engel heb ik het EV jaarboek 20/21 gemaakt. Jasper is een EV trainer, hij traint mensen tot EV expert, wat ik ook ben. Uiteindelijk heb ik samen met Jasper gezeten en gekeken wat er nou precies gebeurt op elektrisch autovlak. Hierbij hebben we natuurlijk gekeken naar verschillende elektrische auto’s, wat er allemaal aankomt maar ook naar wat alle verschillen zijn. Daarbij hebben we vooral gekeken naar welke effecten deze verschillen op de keuze voor je auto hebben. De auto moet namelijk echt bij jou passen maar dan moet je natuurlijk wel wat weten over elektriciteit, hoe dat precies werkt en hoe je ermee moet rijden. Want dat opladen is ook een belangrijk aspect. Het vinden van laadpalen is alleen een stuk eenvoudiger geworden. Zo zijn er momenteel 60.000 maar worden het er 1.800.000.
Daarnaast heeft Joeri in het boek 49 elektrische auto’s onder de loep genomen. Wil je weten wat zijn top 3 hiervan is? Luister dan snel naar de podcast! Het boek EV20/21 is via bol.com of rechtstreeks via www.evjaarboek.nl te bestellen. Koop het zeker als je meer wilt weten over het kiezen, rijden, laden en besparen met elektrische auto’s!