DCDW Podcast 177: Goed verkopen begint met oprechte interesse in de klant
Monique Wolff “Na afloop analyseren we de verzamelde data en bespreken we de uitkomsten. Door corona zien we een sterke toename van online leads bij autobedrijven. Met onze online mystery shoppers meten we hoe snel en volledig autobedrijven reageren op online aanvragen. In onze rapportages zien we dat verkopers regelmatig de behoeftenanalyse overslaan. Ze denken dat de keuze van de klant al vast staat. Terwijl je een klant met de juiste vragen een beter aanbod kunt doen.”
Meteen goed
Nico Post van NJH Mystery Shoppings “We zijn actief in de hele Benelux. We werken met 5.000 mystery shoppers. Ook auditing valt binnen onze dienstverlening. Veel verkopers verkopen vanuit routine, niet vanuit enthousiasme of oprechte interesse voor de klant. Doe je dat wel, dan kan je klanten beter van dienst zijn, en stijgt de klanttevredenheid. In deze coronatijd komen klanten minder snel naar de showroom, maar als ze online een aanvraag doen, zijn ze wel degelijk serieus geïnteresseerd in een andere auto. Een online lead wordt steeds vaker het eerste contactmoment met de klant. Dat moet je in één keer goed oppakken.”
Effectief
Monique Wolff “Verkoopgesprekken beoordelen we op een aantal punten. In het voortraject speelt snelheid een rol. Krijg je als verkoper een aanvraag, reageer dan binnen minuten, niet uren of dagen. We letten ook op klantvriendelijkheid, behoeftenbepaling en verkoopvaardigheden. Een leuk verkoopgesprek is niet effectief als de klant geen voorstel ontvangt, of als de verkoper niet de juiste vragen stelt. Ook online moet de verkoper zorgen voor een positief gevoel. Dat kan met een persoonlijke videoboodschap of met een persoonlijke e-mail. Zo maak je het aantrekkelijker om bij jou een auto te kopen, en niet bij een ander bedrijf.”
https://www.dcdw.nl/podcast/monique-wolff-en-nico-post-van-njh-mystery-shoppings-en-auditing/