DCDW Podcast 171: Meer tijd voor coaching leidt tot meer sales per verkoper
“Een effectieve leidinggevende is in de eerste plaats een goede coach. Teamprestaties verbeteren, draait ook om consistentie: tussen de orders door mensen beter maken in hun werk. Een salesmanager die daarvoor de ruimte krijgt, verkoopt op jaarbasis misschien vijftig auto’s minder. Maar iedere verkoper verkoopt vervolgens dertig auto’s meer.”
Mens en auto
(AB) “Ik ben 52 jaar, autofanaat, en ik heb veel interesse in techniek, sales en de mens achter het autobedrijf. Elf jaar geleden ben ik voor mijzelf begonnen. Het snijvlak van mens en auto is mijn passie. De grootste stap richting meer commercieel succes zet je als bedrijf met meer aandacht voor mensen. De salesafdeling kan veel leren van aftersales als het gaat om planning en efficiency. We merken dat autobedrijven in deze tijd, naast training en opleiding, behoefte hebben aan nieuwe kennis en vaardigheden. Bijvoorbeeld op het gebied van ev’s. Ook daar bieden wij ondersteuning, onder andere met onze EV Academy, waarmee wij samenwerken met verschillende partners.”
Transitie
(BL) “85 procent van de autobedrijven en de medewerkers wordt enthousiast van de mogelijkheden van elektrisch rijden. De ev schept nieuwe kansen voor de autobranche. Dit jaar komen er veel nieuwe modellen op de markt. We zitten als branche middenin een transitie. Niet alleen naar elektrisch rijden, ook naar een markt waarin verschillende mobiliteitsmiddelen elkaar aanvullen. Met onze trainingen maken we autobedrijven daar bewust van. Als je zelf de kennis in huis hebt, hoef je klanten niet weg te sturen naar potentiële toekomstige concurrenten zoals energiemaatschappijen en leveranciers van zonnepanelen.”