Equipment ontwikkelt zich zowel technologisch als ergonomisch

Evenement Autopromotec | Nieuw tijdperk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Beeld: Autopromotec

Na twee jaar van virtuele evenementen komen langzaamaan de internationale autovakbeurzen weer tot leven. Dat betekent wel dat er dit jaar meerdere internationale vakbeurzen plaatsvinden, die voor corona nog keurig alterneerden. Zo vond vorige maand uiteindelijk de 2020-editie van de Autotechnica in Brussel plaats, en zal later dit jaar (september) ook weer een ouderwetse fysieke Automechanika plaatsvinden. Dat is volgens planning, maar de Autopromotec Bologna moest de 29ste editie vorig jaar wegens corona een jaar doorschuiven, waardoor het nu dit jaar plaatsvindt: van 25 tot en met 28 mei in Bologna. De tweejaarlijkse vakbeurs heeft wel een volledig eigen signatuur: in de autobranche geldt Italië toch als de ‘bakermat’ van de werkplaatsuitrusting, en daar ligt dan ook sinds jaar en dag de focus op. “We hebben een jaar overgeslagen, maar het voelt alsof we in een heel ander tijdperk terecht zijn gekomen”, schrijft de organisatie zelf. “Mede vanwege de enorme snelheid waarmee de technologische ontwikkelingen tegenwoordig plaatsvinden.”

Ergonomisch

Ook de vakbeurs zelf – die in 2019 120 duizend belangstellenden trok – is geëvolueerd, van een verkoopplek tot een ontmoetingscentrum en een plek om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen in de branche. En dat nieuwe inzicht draait momenteel natuurlijk om equipment waarmee de meest geavanceerde auto’s geserviced kunnen worden, maar ook de werkplaatsuitrusting zelf wordt steeds geavanceerder. Op ergonomisch vlak en technologisch. “Nieuwe, steeds meer ergonomische apparatuur zal de werkplaatsspecialisten van hun vermoeidheid verlossen en de opkomst van elektronica, altijd fascinerend voor jonge digitale werknemers, zal het beroep nieuw leven inblazen”, schrijft Autopromotec ronkend. En niet ten onrechte. Auto’s kunnen steeds vaker automatisch een onderhoudsinschatting maken en hierover communiceren met de apparatuur in de werkplaats. Wie op afstand met de auto kan communiceren en ‘over the air onderhoud’ kan uitvoeren, heeft dus een grote voorsprong op zijn concurrent. Hij haalt niet alleen de klant binnen, maar ook de nieuwe generatie medewerkers. Veel aandacht dus voor bijvoorbeeld kalibratiesystemen om al die rijhulpsystemen goed af te kunnen stellen, naast het conventionelere equipment voor bandenservice en hefbruggen. Daarnaast is ook het aanbod van slijtagedelen flink uitgebreid, meldt de organisatie: van drie hallen naar vier. Hiermee wordt Autopromotec steeds meer een complete aftermarketbeurs.

Kijk voor meer informatie op: www.autopromotec.com

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Evenement Autopromotec | Nieuw tijdperk | Automotive Online
Equipment ontwikkelt zich zowel technologisch als ergonomisch

Evenement Autopromotec | Nieuw tijdperk

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Beeld: Autopromotec

Na twee jaar van virtuele evenementen komen langzaamaan de internationale autovakbeurzen weer tot leven. Dat betekent wel dat er dit jaar meerdere internationale vakbeurzen plaatsvinden, die voor corona nog keurig alterneerden. Zo vond vorige maand uiteindelijk de 2020-editie van de Autotechnica in Brussel plaats, en zal later dit jaar (september) ook weer een ouderwetse fysieke Automechanika plaatsvinden. Dat is volgens planning, maar de Autopromotec Bologna moest de 29ste editie vorig jaar wegens corona een jaar doorschuiven, waardoor het nu dit jaar plaatsvindt: van 25 tot en met 28 mei in Bologna. De tweejaarlijkse vakbeurs heeft wel een volledig eigen signatuur: in de autobranche geldt Italië toch als de ‘bakermat’ van de werkplaatsuitrusting, en daar ligt dan ook sinds jaar en dag de focus op. “We hebben een jaar overgeslagen, maar het voelt alsof we in een heel ander tijdperk terecht zijn gekomen”, schrijft de organisatie zelf. “Mede vanwege de enorme snelheid waarmee de technologische ontwikkelingen tegenwoordig plaatsvinden.”

Ergonomisch

Ook de vakbeurs zelf – die in 2019 120 duizend belangstellenden trok – is geëvolueerd, van een verkoopplek tot een ontmoetingscentrum en een plek om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen in de branche. En dat nieuwe inzicht draait momenteel natuurlijk om equipment waarmee de meest geavanceerde auto’s geserviced kunnen worden, maar ook de werkplaatsuitrusting zelf wordt steeds geavanceerder. Op ergonomisch vlak en technologisch. “Nieuwe, steeds meer ergonomische apparatuur zal de werkplaatsspecialisten van hun vermoeidheid verlossen en de opkomst van elektronica, altijd fascinerend voor jonge digitale werknemers, zal het beroep nieuw leven inblazen”, schrijft Autopromotec ronkend. En niet ten onrechte. Auto’s kunnen steeds vaker automatisch een onderhoudsinschatting maken en hierover communiceren met de apparatuur in de werkplaats. Wie op afstand met de auto kan communiceren en ‘over the air onderhoud’ kan uitvoeren, heeft dus een grote voorsprong op zijn concurrent. Hij haalt niet alleen de klant binnen, maar ook de nieuwe generatie medewerkers. Veel aandacht dus voor bijvoorbeeld kalibratiesystemen om al die rijhulpsystemen goed af te kunnen stellen, naast het conventionelere equipment voor bandenservice en hefbruggen. Daarnaast is ook het aanbod van slijtagedelen flink uitgebreid, meldt de organisatie: van drie hallen naar vier. Hiermee wordt Autopromotec steeds meer een complete aftermarketbeurs.

Kijk voor meer informatie op: www.autopromotec.com

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.