Evenement Autopromotec | Nieuw tijdperk
Na twee jaar van virtuele evenementen komen langzaamaan de internationale autovakbeurzen weer tot leven. Dat betekent wel dat er dit jaar meerdere internationale vakbeurzen plaatsvinden, die voor corona nog keurig alterneerden. Zo vond vorige maand uiteindelijk de 2020-editie van de Autotechnica in Brussel plaats, en zal later dit jaar (september) ook weer een ouderwetse fysieke Automechanika plaatsvinden. Dat is volgens planning, maar de Autopromotec Bologna moest de 29ste editie vorig jaar wegens corona een jaar doorschuiven, waardoor het nu dit jaar plaatsvindt: van 25 tot en met 28 mei in Bologna. De tweejaarlijkse vakbeurs heeft wel een volledig eigen signatuur: in de autobranche geldt Italië toch als de ‘bakermat’ van de werkplaatsuitrusting, en daar ligt dan ook sinds jaar en dag de focus op. “We hebben een jaar overgeslagen, maar het voelt alsof we in een heel ander tijdperk terecht zijn gekomen”, schrijft de organisatie zelf. “Mede vanwege de enorme snelheid waarmee de technologische ontwikkelingen tegenwoordig plaatsvinden.”
Ergonomisch
Ook de vakbeurs zelf – die in 2019 120 duizend belangstellenden trok – is geëvolueerd, van een verkoopplek tot een ontmoetingscentrum en een plek om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen in de branche. En dat nieuwe inzicht draait momenteel natuurlijk om equipment waarmee de meest geavanceerde auto’s geserviced kunnen worden, maar ook de werkplaatsuitrusting zelf wordt steeds geavanceerder. Op ergonomisch vlak en technologisch. “Nieuwe, steeds meer ergonomische apparatuur zal de werkplaatsspecialisten van hun vermoeidheid verlossen en de opkomst van elektronica, altijd fascinerend voor jonge digitale werknemers, zal het beroep nieuw leven inblazen”, schrijft Autopromotec ronkend. En niet ten onrechte. Auto’s kunnen steeds vaker automatisch een onderhoudsinschatting maken en hierover communiceren met de apparatuur in de werkplaats. Wie op afstand met de auto kan communiceren en ‘over the air onderhoud’ kan uitvoeren, heeft dus een grote voorsprong op zijn concurrent. Hij haalt niet alleen de klant binnen, maar ook de nieuwe generatie medewerkers. Veel aandacht dus voor bijvoorbeeld kalibratiesystemen om al die rijhulpsystemen goed af te kunnen stellen, naast het conventionelere equipment voor bandenservice en hefbruggen. Daarnaast is ook het aanbod van slijtagedelen flink uitgebreid, meldt de organisatie: van drie hallen naar vier. Hiermee wordt Autopromotec steeds meer een complete aftermarketbeurs.
Kijk voor meer informatie op: www.autopromotec.com