Bovag: Verleg onderzoeksplicht van autobedrijf naar bank en overheid

Occasionhandel | Bovag vraagt Den Haag om hulp

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Complexe procedures en regelgeving werken de im- en export van autobedrijven tegen, terwijl er behoefte is aan eenduidige regels. Die conclusie trekt branchevereniging Bovag uit een rapport van onderzoeksbureau Ecorys naar de internationale autohandel, waar Automotive inzage in heeft gekregen. Verder moet de onderzoeksplicht naar internationale klanten van autobedrijven verlegd worden naar bank en overheid, zo vindt de branchevereniging. Bovag heeft een wensenpakket ingediend bij staatssecretaris Hans Vijlbrief van economische zaken om hier verandering in te brengen.

Dubieus

De huidige regelgeving voor de import van personenauto’s en bestelauto’s is de branchevereniging al langer een doorn in het oog. Zo geldt het fiscaal akkoord van de Belastingdienst bij de bpm-aangifte van een importauto slechts als signaal aan de RDW dat een kenteken afgegeven mag worden, maar is het geen definitieve bepaling: tot 5 jaar na dato mag de fiscus een naheffing opleggen, waarbij dit bedrag niet verhaald kan worden op de koper van de occasion. Dat betekent een financieel risico voor het autobedrijf.

Ook blijkt uit het onderzoek dat de eenvoud waarmee bedrijven nu kunnen kiezen voor het taxatierapport om de prijs van een importauto te bepalen, te veel dubieuze dienstverleners aantrekt. Een lagere taxatiewaarde leidt immers tot een daling van de bpm-afdracht. Bovag wil dat het taxatierapport alleen wordt gebruikt als de andere prijsbepalingen (koerslijst en afschrijvingstabel) niet toereikend zijn. Tot slot zou het identificatieproces van de RDW omslachtig zijn, waardoor er te veel tijd zit tussen moment van aankoop en verkoop. Die wachttijd heeft gevolgen voor de liquiditeitspositie van de importeur.

Controle

De grootste problemen bij export zijn de btw-fraudegevoeligheid en de contante betalingen die het risico op witwassen verhogen. Om beide tegen te gaan, geldt voor autobedrijven een vergaande plicht om te onderzoeken met wie ze zaken doen. Volgens het rapport is het echter onduidelijk wat ondernemers precies moeten controleren om aan de onderzoeksplicht te voldoen. Bovag vindt dat deze onderzoeksplicht bij banken en de overheid moet liggen. De branchevereniging stelt ook voor om contante betalingen tot een minimum te beperken, waarbij het een vereiste is dat het internationale real-time betalingsverkeer werkt. Bovag heeft zelf een checklist samengesteld waarmee het Bovag-leden helpt om te kunnen voldoen aan de onderzoeksplicht, voor zover die bij de autobedrijven zou moeten liggen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Occasionhandel | Bovag vraagt Den Haag om hulp | Automotive Online
Bovag: Verleg onderzoeksplicht van autobedrijf naar bank en overheid

Occasionhandel | Bovag vraagt Den Haag om hulp

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Complexe procedures en regelgeving werken de im- en export van autobedrijven tegen, terwijl er behoefte is aan eenduidige regels. Die conclusie trekt branchevereniging Bovag uit een rapport van onderzoeksbureau Ecorys naar de internationale autohandel, waar Automotive inzage in heeft gekregen. Verder moet de onderzoeksplicht naar internationale klanten van autobedrijven verlegd worden naar bank en overheid, zo vindt de branchevereniging. Bovag heeft een wensenpakket ingediend bij staatssecretaris Hans Vijlbrief van economische zaken om hier verandering in te brengen.

Dubieus

De huidige regelgeving voor de import van personenauto’s en bestelauto’s is de branchevereniging al langer een doorn in het oog. Zo geldt het fiscaal akkoord van de Belastingdienst bij de bpm-aangifte van een importauto slechts als signaal aan de RDW dat een kenteken afgegeven mag worden, maar is het geen definitieve bepaling: tot 5 jaar na dato mag de fiscus een naheffing opleggen, waarbij dit bedrag niet verhaald kan worden op de koper van de occasion. Dat betekent een financieel risico voor het autobedrijf.

Ook blijkt uit het onderzoek dat de eenvoud waarmee bedrijven nu kunnen kiezen voor het taxatierapport om de prijs van een importauto te bepalen, te veel dubieuze dienstverleners aantrekt. Een lagere taxatiewaarde leidt immers tot een daling van de bpm-afdracht. Bovag wil dat het taxatierapport alleen wordt gebruikt als de andere prijsbepalingen (koerslijst en afschrijvingstabel) niet toereikend zijn. Tot slot zou het identificatieproces van de RDW omslachtig zijn, waardoor er te veel tijd zit tussen moment van aankoop en verkoop. Die wachttijd heeft gevolgen voor de liquiditeitspositie van de importeur.

Controle

De grootste problemen bij export zijn de btw-fraudegevoeligheid en de contante betalingen die het risico op witwassen verhogen. Om beide tegen te gaan, geldt voor autobedrijven een vergaande plicht om te onderzoeken met wie ze zaken doen. Volgens het rapport is het echter onduidelijk wat ondernemers precies moeten controleren om aan de onderzoeksplicht te voldoen. Bovag vindt dat deze onderzoeksplicht bij banken en de overheid moet liggen. De branchevereniging stelt ook voor om contante betalingen tot een minimum te beperken, waarbij het een vereiste is dat het internationale real-time betalingsverkeer werkt. Bovag heeft zelf een checklist samengesteld waarmee het Bovag-leden helpt om te kunnen voldoen aan de onderzoeksplicht, voor zover die bij de autobedrijven zou moeten liggen.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.