Snapshots | Opvallend nieuws op Automotive-online #1

Snapshots • In elk nummer van Automotive zetten we de belangrijkste nieuwtjes van de afgelopen maand voor u op een rij.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
De vergelijking met de tulpenbollen-rage uit de 17e eeuw wordt veel gemaakt, toch durft geen belegger short te gaan op de genoemde aandelen. (Beeld: Shutterstock)

Beurs / Nieuwe tulpen

In de autobranche wordt er met verbazing, bewondering en afgunst gekeken naar de beursontwikkelingen bij occasionbedrijf Auto1 Group, snellaadbedrijf Fastned en natuurlijk bij Tesla. Die eerste is na zijn beursgang begin februari nu ruim 10 miljard waard, niet slecht voor een bedrijf dat nog nooit in de buurt kwam van zwarte cijfers.

Rode cijfers

Ook Fastned tikte dit jaar een beurswaardering van één miljard aan. En dat met een omzet die weliswaar snel groeit maar onder de 10 miljoen euro ligt. En ook dit bedrijf schrijft rode cijfers. De grootste beurslieveling blijft Tesla. Dat maakt sinds kort wél winst (iets minder dan een miljard euro in 2020) en was half februari 700 miljard euro waard. Dat is meer dan alle andere autofabrikanten bij elkaar. Het bedrijf investeerde 1,5 miljard euro in Bitcoins (waarmee ook die koers door het plafond ging) en maakte bekend dat er op termijn ook Tesla’s in bitcoins kunnen worden afgerekend. Laten we hopen dat de cryptokoers dan wat minder volatiel is dan nu.

In de kantlijn / Peter & Paul winnen Pubquiz

pubquiz eigenfotoromy 2021Om het gemis van nieuwjaarsborrels enigszins te compenseren, besloot Automotive een online pubquiz te organiseren, in samenwerking met Fource, Bovemij en BCA. De quiz bestond uit 33 vragen over uiteenlopende onderwerpen, die wel alle iets met auto’s van doen hadden. Er waren 30 deelnemers, en het eind wonnen Peter Niesink en Paul de Waal van Bovag. Die, zo vernamen wij uit betrouwbare bron, in het pubquizcircuit ook als roemrucht tandem wordt beschouwd. Er volgt zeker een nieuwe editie, waarbij beide heren de wisselbeker zullen verdedigen.

Fusie / PCDOFAJA

Bij FCA-dealers ging de vlag uit toen de fusie met PSA werd afgerond. Opel kreeg een impuls door PSA en de FCA-dealers hopen ook snel de broodnodige nieuwe modellen te mogen verwelkomen. Toch wordt het een spannende tijd. De PSA-dealers wordt geacht snel PCDO-dealers te worden (Peugeot, Citroën, DS en Opel).
Grote vraag is nu of dealers straks ook Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Abarth (FAJA) moeten voeren. In dat geval lijkt voor maximaal de helft van het huidige aantal FAJA-dealers nog plaats. In Nederland zijn er op dit moment drie PCDOFAJA-dealers: Van Mossel, Auto Palace en Van Vliet Autogroep.

Gehoord

“Ik denk dat wij verder zijn met onderhoud aan elektrische auto’s dan menig dealer in onze regio.”

Adrie Valentijn, directeur van Carprof-lid Autobedrijf Valentijn, vertelde in de Automotive Livestream dat universele autobedrijven dankzij EV-formules als Nexdrive en Edgemobility, niet onder doen voor dealers als het gaat om kennis van elektrische auto’s.

Aandeelhouder / Sollie denkt mee

sollie jos 2021 m de koningDirecteur Jos Sollie trad eerder dit jaar als aandeelhouder toe tot dealerholding M. de Koning. In een 5 vragen aan-interview met Automotive vertelde hij waarom hij deze stap heeft gezet. “We hebben als bedrijf fors geïnvesteerd in de toekomst. Door als aandeelhouder in te stappen onderstreep ik nadrukkelijk dat ik veel vertrouwen heb in onze toekomstplannen. We zien onszelf in de toekomst als totaalleverancier en ideale meedenker voor de klant in mobiliteit. We hebben nieuwe services en mobiliteitsdiensten toegevoegd aan ons portfolio van mobiliteitsoplossingen zoals advies op het gebied van laadinfrastructuur, deelmobiliteit, fietsen en een mobiliteitskaart waarin we openbaar vervoer, fiets en auto combineren. Zo worden we een wendbaardere organisatie. Het is onze ambitie om voorop te blijven lopen in ontwikkelingen en op die manier interessant te blijven voor ons klanten.”

 Opinie

Fabrikant als obstakel

eijnden norbert van den foto marcel cazemier“In de hoofdkantoren van de Europese autofabrikanten wordt regelmatig gesproken over het agentuurmodel: in dit model gaat de verkoop direct vanuit de OEM, waarbij de dealer als agent de auto levert. In ruil daarvoor krijgt hij een fee, in plaats van dat hij geld verdient door de marge op de auto. Geen vreemde gedachte, maar zo’n agentschap werkt alleen bij een pull-model, waarbij auto’s worden geproduceerd naar de vraag. Als autofabrikanten naar een agentmodel willen, moeten ze eerst naar zichzelf kijken: zijn ze moedig genoeg om de productieplanning drastisch omlaag te schroeven? Zo niet, dan zullen ze zelf het belangrijkste obstakel blijken te zijn.”
– Norbert van den Eijnden, vm ceo Alphabet International

Occasionportals tonen weinig lef

rolf westgeest foto rw“Ondanks een uistekende winstgevendheid zijn de grote portalen al jaren niet in staat om hun producten écht door te ontwikkelen. Ondanks alle kennis die bekend is van bezoekers, zoals hun thuissituatie, financiële mogelijkheden en de huidige auto, lukt het niet om de juiste auto panklaar te presenteren. Met artificial intelligence en machine learning moet het een koud kunstje zijn om, al vóór een bezoeker een portal bezoekt, te weten welke auto deze bezoeker wil hebben. En of de auto gefinancierd moet worden. Als Airbnb het kan dan moeten de portalen het ook kunnen. Anders gaat straks een andere partij er met deze buit vandoor. Misschien zelfs Auto1 Group, dat onlangs meer dan een miljard euro ophaalde op de beurs.”
– Rolf Westgeest, oprichter Eurostocks

Overleven voor herstellers

schoonhoven johan online 2018“Hoe overleef je als schadehersteller de verhoging van de lakprijzen, het dalend aantal schades en hoe zorg je voor de benodigde investeringen? Een deel van het antwoord kan wel eens liggen in directe schadeafhandeling, want door deze regeling kunnen klanten binnenkomen die hun auto voorheen elders lieten herstellen. Maar wellicht komt de regeling in 2021 net te laat. En dus moeten bedrijven ook andere maatregelen nemen, denk aan het tijdelijk sluiten van vestigingen en het concentreren van werkaanbod.”
– Johan Schoonhoven, adviseur schadebranche

In de rubriek ‘Opinie’ geven branchekenners op Automotive-online.nl hun visie op ontwikkelingen in de autobranche. Ook een opiniestuk schrijven?
Mail Bart Kuijpers op bart@mobilitymedia.nl

Snapshots | Opvallend nieuws op Automotive-online #1 | Automotive Online

Snapshots | Opvallend nieuws op Automotive-online #1

Snapshots • In elk nummer van Automotive zetten we de belangrijkste nieuwtjes van de afgelopen maand voor u op een rij.
Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
De vergelijking met de tulpenbollen-rage uit de 17e eeuw wordt veel gemaakt, toch durft geen belegger short te gaan op de genoemde aandelen. (Beeld: Shutterstock)

Beurs / Nieuwe tulpen

In de autobranche wordt er met verbazing, bewondering en afgunst gekeken naar de beursontwikkelingen bij occasionbedrijf Auto1 Group, snellaadbedrijf Fastned en natuurlijk bij Tesla. Die eerste is na zijn beursgang begin februari nu ruim 10 miljard waard, niet slecht voor een bedrijf dat nog nooit in de buurt kwam van zwarte cijfers.

Rode cijfers

Ook Fastned tikte dit jaar een beurswaardering van één miljard aan. En dat met een omzet die weliswaar snel groeit maar onder de 10 miljoen euro ligt. En ook dit bedrijf schrijft rode cijfers. De grootste beurslieveling blijft Tesla. Dat maakt sinds kort wél winst (iets minder dan een miljard euro in 2020) en was half februari 700 miljard euro waard. Dat is meer dan alle andere autofabrikanten bij elkaar. Het bedrijf investeerde 1,5 miljard euro in Bitcoins (waarmee ook die koers door het plafond ging) en maakte bekend dat er op termijn ook Tesla’s in bitcoins kunnen worden afgerekend. Laten we hopen dat de cryptokoers dan wat minder volatiel is dan nu.

In de kantlijn / Peter & Paul winnen Pubquiz

pubquiz eigenfotoromy 2021Om het gemis van nieuwjaarsborrels enigszins te compenseren, besloot Automotive een online pubquiz te organiseren, in samenwerking met Fource, Bovemij en BCA. De quiz bestond uit 33 vragen over uiteenlopende onderwerpen, die wel alle iets met auto’s van doen hadden. Er waren 30 deelnemers, en het eind wonnen Peter Niesink en Paul de Waal van Bovag. Die, zo vernamen wij uit betrouwbare bron, in het pubquizcircuit ook als roemrucht tandem wordt beschouwd. Er volgt zeker een nieuwe editie, waarbij beide heren de wisselbeker zullen verdedigen.

Fusie / PCDOFAJA

Bij FCA-dealers ging de vlag uit toen de fusie met PSA werd afgerond. Opel kreeg een impuls door PSA en de FCA-dealers hopen ook snel de broodnodige nieuwe modellen te mogen verwelkomen. Toch wordt het een spannende tijd. De PSA-dealers wordt geacht snel PCDO-dealers te worden (Peugeot, Citroën, DS en Opel).
Grote vraag is nu of dealers straks ook Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Abarth (FAJA) moeten voeren. In dat geval lijkt voor maximaal de helft van het huidige aantal FAJA-dealers nog plaats. In Nederland zijn er op dit moment drie PCDOFAJA-dealers: Van Mossel, Auto Palace en Van Vliet Autogroep.

Gehoord

“Ik denk dat wij verder zijn met onderhoud aan elektrische auto’s dan menig dealer in onze regio.”

Adrie Valentijn, directeur van Carprof-lid Autobedrijf Valentijn, vertelde in de Automotive Livestream dat universele autobedrijven dankzij EV-formules als Nexdrive en Edgemobility, niet onder doen voor dealers als het gaat om kennis van elektrische auto’s.

Aandeelhouder / Sollie denkt mee

sollie jos 2021 m de koningDirecteur Jos Sollie trad eerder dit jaar als aandeelhouder toe tot dealerholding M. de Koning. In een 5 vragen aan-interview met Automotive vertelde hij waarom hij deze stap heeft gezet. “We hebben als bedrijf fors geïnvesteerd in de toekomst. Door als aandeelhouder in te stappen onderstreep ik nadrukkelijk dat ik veel vertrouwen heb in onze toekomstplannen. We zien onszelf in de toekomst als totaalleverancier en ideale meedenker voor de klant in mobiliteit. We hebben nieuwe services en mobiliteitsdiensten toegevoegd aan ons portfolio van mobiliteitsoplossingen zoals advies op het gebied van laadinfrastructuur, deelmobiliteit, fietsen en een mobiliteitskaart waarin we openbaar vervoer, fiets en auto combineren. Zo worden we een wendbaardere organisatie. Het is onze ambitie om voorop te blijven lopen in ontwikkelingen en op die manier interessant te blijven voor ons klanten.”

 Opinie

Fabrikant als obstakel

eijnden norbert van den foto marcel cazemier“In de hoofdkantoren van de Europese autofabrikanten wordt regelmatig gesproken over het agentuurmodel: in dit model gaat de verkoop direct vanuit de OEM, waarbij de dealer als agent de auto levert. In ruil daarvoor krijgt hij een fee, in plaats van dat hij geld verdient door de marge op de auto. Geen vreemde gedachte, maar zo’n agentschap werkt alleen bij een pull-model, waarbij auto’s worden geproduceerd naar de vraag. Als autofabrikanten naar een agentmodel willen, moeten ze eerst naar zichzelf kijken: zijn ze moedig genoeg om de productieplanning drastisch omlaag te schroeven? Zo niet, dan zullen ze zelf het belangrijkste obstakel blijken te zijn.”
– Norbert van den Eijnden, vm ceo Alphabet International

Occasionportals tonen weinig lef

rolf westgeest foto rw“Ondanks een uistekende winstgevendheid zijn de grote portalen al jaren niet in staat om hun producten écht door te ontwikkelen. Ondanks alle kennis die bekend is van bezoekers, zoals hun thuissituatie, financiële mogelijkheden en de huidige auto, lukt het niet om de juiste auto panklaar te presenteren. Met artificial intelligence en machine learning moet het een koud kunstje zijn om, al vóór een bezoeker een portal bezoekt, te weten welke auto deze bezoeker wil hebben. En of de auto gefinancierd moet worden. Als Airbnb het kan dan moeten de portalen het ook kunnen. Anders gaat straks een andere partij er met deze buit vandoor. Misschien zelfs Auto1 Group, dat onlangs meer dan een miljard euro ophaalde op de beurs.”
– Rolf Westgeest, oprichter Eurostocks

Overleven voor herstellers

schoonhoven johan online 2018“Hoe overleef je als schadehersteller de verhoging van de lakprijzen, het dalend aantal schades en hoe zorg je voor de benodigde investeringen? Een deel van het antwoord kan wel eens liggen in directe schadeafhandeling, want door deze regeling kunnen klanten binnenkomen die hun auto voorheen elders lieten herstellen. Maar wellicht komt de regeling in 2021 net te laat. En dus moeten bedrijven ook andere maatregelen nemen, denk aan het tijdelijk sluiten van vestigingen en het concentreren van werkaanbod.”
– Johan Schoonhoven, adviseur schadebranche

In de rubriek ‘Opinie’ geven branchekenners op Automotive-online.nl hun visie op ontwikkelingen in de autobranche. Ook een opiniestuk schrijven?
Mail Bart Kuijpers op bart@mobilitymedia.nl