Eind oktober wordt er verder gepraat

Werkplaats | Bovag vraagt vakbonden om begrip

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De huidige CAO Motorvoertuigen kwam moeizaam tot stand. En hoewel het eerste gesprek voor de nieuwe cao tussen Bovag en bonden volgens beide goed verliep, is het opnieuw de vraag of de tegenstellingen te overbruggen zijn. Nog voordat de eerste onderhandelingsgesprekken over een nieuwe cao MvT plaatsvonden, kwamen de bonden al met een looneis van 5 procent naar buiten – de Bovag liet zich nog niet over deze eis uit, maar na het eerste gesprek liet Bovag weten dat de vakbonden wel degelijk oog hebben voor de onzekere en lastige tijden van ondernemers, met beperkte financiële ruimte.

Volgens de branchevereniging kampen diverse deelsectoren, zoals de auto-, truckdealers en autoverhuursector, met grote omzetverliezen en is op basis daarvan voorzichtigheid geboden op het gebied van loonontwikkeling. Daarbij maken veel bedrijven gebruik van de NOW-regelingen, aldus Bovag. De branchevereniging vraagt de bonden dan ook mee te denken over alternatieven voor loonontwikkeling en dagvensterverruiming (verruiming van de werkdag naar 9 uur, red).

Als alternatief voor een loonsverhoging denkt de bond bijvoorbeeld aan zogeheten crisisbestrijdingsdagen

“Natuurlijk speelt de huidige economische situatie een grote rol, maar wij zien ook dat niet alle sectoren even sterk onder druk staan”, zegt Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal. “De camper- en caravanbedrijven en ook de occasion-, fietsen- en motorenmarkt doen het goed. Dat maakt het lastig, omdat de alternatieven voor alle sectoren toegankelijk moeten zijn.” 

Als alternatief voor een loonsverhoging denkt de bond bijvoorbeeld aan zogeheten crisisbestrijdingsdagen. In de cao Metaal & Techniek is eerder dit jaar een dergelijke afspraak gemaakt. Daar konden bedrijven die het financieel moeilijk hebben, dispensatie aanvragen bij de Vakraad. Daardoor kunnen werkgevers de geplande loonsverhoging doorschuiven in ruil voor vrijetijd, met toestemming van de werknemers. Zo’n afspraak zou nu ook kunnen.” 

Over de dagvensterverruiming is de FNV duidelijk: daar is de bond tegen. “In de praktijk betekent het meer werken zonder overwerktoeslag, terwijl werknemers vrije tijd moeten inleveren”, aldus Nieveen.

Andere onderwerpen waar nog verder over gesproken moet worden zijn het generatiepact, waarbij oudere werknemers plaatsmaken voor jongere werknemers, ADV of rouwverlof. Daarnaast pleit de vakbond voor een minimumtarief voor ZZPérs, een zware beroepenregeling (eerder uittreden) en een extra vakantiedag.

De afspraak is dat er aan het einde van deze maand wordt verder gepraat – de huidige cao loopt af op 31 oktober.

CAO

De huidige cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven loopt op 31 oktober 2020 af. Die huidige cao-afspraken blijven geldig totdat de nieuwe cao rond is. Vanaf het moment dat er een nieuw akkoord is afgesloten, geldt deze met terugwerkende kracht: in dit geval vanaf 1 november 2020.

De huidige cao is pas na lange onderhandelingen tot stand gekomen. Het werken op zaterdag was het grootste struikelblok. De zaterdag als reguliere werkdag was onaanvaardbaar voor de bonden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Werkplaats | Bovag vraagt vakbonden om begrip | Automotive Online
Eind oktober wordt er verder gepraat

Werkplaats | Bovag vraagt vakbonden om begrip

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

De huidige CAO Motorvoertuigen kwam moeizaam tot stand. En hoewel het eerste gesprek voor de nieuwe cao tussen Bovag en bonden volgens beide goed verliep, is het opnieuw de vraag of de tegenstellingen te overbruggen zijn. Nog voordat de eerste onderhandelingsgesprekken over een nieuwe cao MvT plaatsvonden, kwamen de bonden al met een looneis van 5 procent naar buiten – de Bovag liet zich nog niet over deze eis uit, maar na het eerste gesprek liet Bovag weten dat de vakbonden wel degelijk oog hebben voor de onzekere en lastige tijden van ondernemers, met beperkte financiële ruimte.

Volgens de branchevereniging kampen diverse deelsectoren, zoals de auto-, truckdealers en autoverhuursector, met grote omzetverliezen en is op basis daarvan voorzichtigheid geboden op het gebied van loonontwikkeling. Daarbij maken veel bedrijven gebruik van de NOW-regelingen, aldus Bovag. De branchevereniging vraagt de bonden dan ook mee te denken over alternatieven voor loonontwikkeling en dagvensterverruiming (verruiming van de werkdag naar 9 uur, red).

Als alternatief voor een loonsverhoging denkt de bond bijvoorbeeld aan zogeheten crisisbestrijdingsdagen

“Natuurlijk speelt de huidige economische situatie een grote rol, maar wij zien ook dat niet alle sectoren even sterk onder druk staan”, zegt Wilma Nieveen, bestuurder FNV Metaal. “De camper- en caravanbedrijven en ook de occasion-, fietsen- en motorenmarkt doen het goed. Dat maakt het lastig, omdat de alternatieven voor alle sectoren toegankelijk moeten zijn.” 

Als alternatief voor een loonsverhoging denkt de bond bijvoorbeeld aan zogeheten crisisbestrijdingsdagen. In de cao Metaal & Techniek is eerder dit jaar een dergelijke afspraak gemaakt. Daar konden bedrijven die het financieel moeilijk hebben, dispensatie aanvragen bij de Vakraad. Daardoor kunnen werkgevers de geplande loonsverhoging doorschuiven in ruil voor vrijetijd, met toestemming van de werknemers. Zo’n afspraak zou nu ook kunnen.” 

Over de dagvensterverruiming is de FNV duidelijk: daar is de bond tegen. “In de praktijk betekent het meer werken zonder overwerktoeslag, terwijl werknemers vrije tijd moeten inleveren”, aldus Nieveen.

Andere onderwerpen waar nog verder over gesproken moet worden zijn het generatiepact, waarbij oudere werknemers plaatsmaken voor jongere werknemers, ADV of rouwverlof. Daarnaast pleit de vakbond voor een minimumtarief voor ZZPérs, een zware beroepenregeling (eerder uittreden) en een extra vakantiedag.

De afspraak is dat er aan het einde van deze maand wordt verder gepraat – de huidige cao loopt af op 31 oktober.

CAO

De huidige cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven loopt op 31 oktober 2020 af. Die huidige cao-afspraken blijven geldig totdat de nieuwe cao rond is. Vanaf het moment dat er een nieuw akkoord is afgesloten, geldt deze met terugwerkende kracht: in dit geval vanaf 1 november 2020.

De huidige cao is pas na lange onderhandelingen tot stand gekomen. Het werken op zaterdag was het grootste struikelblok. De zaterdag als reguliere werkdag was onaanvaardbaar voor de bonden.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.