Goede inkoopkanalen belangijker dan ooit door gebrek aan ex-rentals

Thema occasions | Frisse zomer na hete lente

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het was een ongelofelijk spannend halfjaar op het gebied van occasions”, zegt Gerard ten Buuren, als occasionspecialist onder meer verbonden aan restwaardebedrijf Autotelex. Volgens Ten Buuren, tevens voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, is de branche in staat gebleken om ondanks de coronacrisis het prijsniveau op peil te houden. “Een enorme waardedaling bleef uit, terwijl er wel sprake was van paniek. Ik denk dat restwaardebepalers heel goed inzagen dat de occasionmarkt erg veerkrachtig is en dat het geen zin had om de ingestorte vraag direct te vertalen naar veel lagere restwaarden.”

Inmiddels breken de occasionverkopen al maanden alle records en is er een tekort aan aanbod. Een trend die Ten Buuren de komende maanden niet ziet veranderen. “Door het tekort aan nieuwe auto’s zijn occasions voor ieder bedrijf een belangrijke levensader geworden. De concurrentie op de markt is moordend.”

Nederland uitzondering

Simon Luijckx, ceo van dealerholding Emil Frey Nederland, stelt dat de sourcing van occasions voor dealers al jaren lastiger is. “Omdat we door de opkomst van private lease steeds minder particulier verkopen, is er ook steeds minder inruil. Daar komt dit jaar bij dat er weinig rentals en buybacks zijn, waardoor de schaarste toeneemt.” Het is volgens Luijckx onontkoombaar om internationaal actief te zijn. En dan komt het voordeel van schaalgrootte om de hoek kijken. “Om internationaal goed zaken te kunnen doen heb je toegewijde mensen nodig. Dat is een voorwaarde om voldoende te kunnen inkopen.” Tegelijkertijd ziet Luijckx dat Nederland een beetje de uitzondering lijkt te zijn in Europa. “In Nederland zijn particulieren, zzp-ers uitgezonderd – vooralsnog nauwelijks geraakt door de coronacrisis. In andere Europese landen zijn veel mensen de deeltijd-WW ingegaan en dat heeft invloed op het inkomen. In Polen (waar Emil Frey ook actief is, red) is de vraag naar occasions veel kleiner, zeker in de volumesegmenten.”

Ten Buuren hamert er al jaren op dat Nederland geen eiland meer is binnen Europa. Daardoor worden er auto’s geëxporteerd, die we juist wel in Nederland zouden moeten houden. “Veel phev’s en hybrides zijn nu voor Nederlandse particuliere kopers interessant, maar dan zie je dat er in het buitenland toch meer voor wordt betaald. Dat blijft zonde, want het zijn allemaal auto’s die we fiscaal gestimuleerd hebben. De huidige subsidieregeling voor occasion-EV’s (zie kader: Meer geld dan aanbod, red) is dan ook te beperkt.”

Meer geld dan aanbod

De subsidieregeling waarmee particulieren worden gestimuleerd om een elektrische auto aan te schaffen, werkt maar half. In het occasionpotje zit meer geld dan dat er aanbod is. Na een kleine twee maanden is er voor 1.300 elektrische occasions subsidie aangevraagd (2.000 euro per auto). Er is nog ruim 4,5 miljoen euro beschikbaar, goed voor 2.250 aanvragen.

rvoOp occasionportal Gaspedaal, onderdeel van Automotive Mediaventions, worden iets meer dan 2.500 elektrische occasions aangeboden die in aanmerking komen voor subsidie. Toch is de zoekvraag naar elektrische occasions sinds de regeling in juli inging, niet significant toegenomen, meldt het portal. Van Vliet Autogroep-eigenaar Arjan van Vliet merkt dat consumenten bij het oriënteren naar een elektrische occasion wel naar subsidie informeren, maar dat dit eigenlijk nooit doorslaggevend is. “Deze aanschafsubsidie leidt niet tot hogere verkopen van elektrische occasions.” Van Vliet heeft onder meer elektrische Opels Ampera-e staan. De prijzen van gebruikte EV’s zijn relatief hoog. Van Vliet vraagt zich dan ook af of het subsidiebedrag niet te laag is, ondanks dat dit bedrag wel in één keer wordt uitgekeerd. “Ik denk dat het bedrag te laag is. Die vierduizend euro sprak veel meer tot de verbeelding.”

Loyale klanten

eu occasionverkoop 2020Ten Buuren ziet dat de prijzen van occasions naar die van nieuwe auto’s kruipen. Frank Tanke, directeur van Autorola en Indicata Nederland, vindt de prijzen alsnog te laag. “De vraag is groter dan het aanbod. Dan zou je stijgende prijzen verwachten, maar dat zien we niet echt gebeuren.”

Het blijft zonde dat er zoveel EV’s en plugins worden geëxporteerd

Volgens Jeroen Dols, eigenaar van Mazda-dealer Mulder, is het een bewuste keuze van zijn bedrijf om de prijzen stabiel te houden. “Veel van onze klanten zoeken nu een occasion en die willen we van dienst zijn. Het draait niet altijd om de hoogste prijs, wij willen graag loyale klanten en dat betekent dat wij voorzichtig omgaan met prijsverhogingen.” De import en export zijn inmiddels ook weer op het niveau van voor de crisis. De crisismaanden hebben op dat punt in ieder geval wel geholpen. De RDW moest noodprocedures optuigen waarbij gedwongen meer gedigitaliseerd moest worden en controles op afstand moesten plaatsvinden. Ten Buuren is blij met de RDW-initiatieven om zijn importprocessen te verbeteren. “Nu duurt het weken voor een gekochte auto in Nederland verkocht kan worden, dus er is nog een efficiencyslag te maken. Mede door de coronacrisis maakt de RDW nu die stappen en dat is voor alle partijen een goede zaak.” Zo mogen bedrijven nu zelf de administratie verzorgen. “Dat is belangrijk, omdat het snelheid in het proces brengt. Iedere dag dat een auto niet verkocht wordt, kost geld. En de marges zijn al klein.”

ANWB zoekt grip

De ANWB zet een nieuwe stap op de occasionmarkt. Vorig jaar lanceerde de bond voor autobezitters een occasionportal en nu komt het met een occasionlabel dat standaard zes maanden garantie biedt. De organisatie wil haar leden met dit label meer zekerheid bieden bij de aanschaf van een gebruikte auto. “We zien dat er regelmatig problemen zijn rond onderhandelingen over garanties of over garantiebepalingen. Veel van onze leden hebben daar klachten over. De garantiebepalingen van dit label zijn niet onderhandelbaar en we hebben de afhandeling van de garantie bij een onafhankelijke partij neergelegd, Autotrust”, aldus woordvoerder Ad Vonk van de ANWB. Op dit moment wordt nog druk gewerkt aan de selectie van bedrijven die occasions met dit label gaan aanbieden. Om hoeveel bedrijven het gaat, kan ANWB nog niet zeggen. 

Naast de ANWB lanceerde ook Subaru een occasionlabel. Dat verschillende merken weer meer aandacht aan hun occasionlabels besteden, snapt occasionspecialist Gerard ten Buuren wel. Hij verwacht dat ook grote dealerholdings zich op deze markt gaan bewegen. “Zij zijn prima in staat om een eigen label op te tuigen. Consumenten zoeken zekerheid. Niet alleen achteraf, maar ook vooraf. De Bovag speelt daar met Viabovag heel bewust op in.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Thema occasions | Frisse zomer na hete lente | Automotive Online
Goede inkoopkanalen belangijker dan ooit door gebrek aan ex-rentals

Thema occasions | Frisse zomer na hete lente

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

Het was een ongelofelijk spannend halfjaar op het gebied van occasions”, zegt Gerard ten Buuren, als occasionspecialist onder meer verbonden aan restwaardebedrijf Autotelex. Volgens Ten Buuren, tevens voorzitter van Bovag Onafhankelijke Autobedrijven, is de branche in staat gebleken om ondanks de coronacrisis het prijsniveau op peil te houden. “Een enorme waardedaling bleef uit, terwijl er wel sprake was van paniek. Ik denk dat restwaardebepalers heel goed inzagen dat de occasionmarkt erg veerkrachtig is en dat het geen zin had om de ingestorte vraag direct te vertalen naar veel lagere restwaarden.”

Inmiddels breken de occasionverkopen al maanden alle records en is er een tekort aan aanbod. Een trend die Ten Buuren de komende maanden niet ziet veranderen. “Door het tekort aan nieuwe auto’s zijn occasions voor ieder bedrijf een belangrijke levensader geworden. De concurrentie op de markt is moordend.”

Nederland uitzondering

Simon Luijckx, ceo van dealerholding Emil Frey Nederland, stelt dat de sourcing van occasions voor dealers al jaren lastiger is. “Omdat we door de opkomst van private lease steeds minder particulier verkopen, is er ook steeds minder inruil. Daar komt dit jaar bij dat er weinig rentals en buybacks zijn, waardoor de schaarste toeneemt.” Het is volgens Luijckx onontkoombaar om internationaal actief te zijn. En dan komt het voordeel van schaalgrootte om de hoek kijken. “Om internationaal goed zaken te kunnen doen heb je toegewijde mensen nodig. Dat is een voorwaarde om voldoende te kunnen inkopen.” Tegelijkertijd ziet Luijckx dat Nederland een beetje de uitzondering lijkt te zijn in Europa. “In Nederland zijn particulieren, zzp-ers uitgezonderd – vooralsnog nauwelijks geraakt door de coronacrisis. In andere Europese landen zijn veel mensen de deeltijd-WW ingegaan en dat heeft invloed op het inkomen. In Polen (waar Emil Frey ook actief is, red) is de vraag naar occasions veel kleiner, zeker in de volumesegmenten.”

Ten Buuren hamert er al jaren op dat Nederland geen eiland meer is binnen Europa. Daardoor worden er auto’s geëxporteerd, die we juist wel in Nederland zouden moeten houden. “Veel phev’s en hybrides zijn nu voor Nederlandse particuliere kopers interessant, maar dan zie je dat er in het buitenland toch meer voor wordt betaald. Dat blijft zonde, want het zijn allemaal auto’s die we fiscaal gestimuleerd hebben. De huidige subsidieregeling voor occasion-EV’s (zie kader: Meer geld dan aanbod, red) is dan ook te beperkt.”

Meer geld dan aanbod

De subsidieregeling waarmee particulieren worden gestimuleerd om een elektrische auto aan te schaffen, werkt maar half. In het occasionpotje zit meer geld dan dat er aanbod is. Na een kleine twee maanden is er voor 1.300 elektrische occasions subsidie aangevraagd (2.000 euro per auto). Er is nog ruim 4,5 miljoen euro beschikbaar, goed voor 2.250 aanvragen.

rvoOp occasionportal Gaspedaal, onderdeel van Automotive Mediaventions, worden iets meer dan 2.500 elektrische occasions aangeboden die in aanmerking komen voor subsidie. Toch is de zoekvraag naar elektrische occasions sinds de regeling in juli inging, niet significant toegenomen, meldt het portal. Van Vliet Autogroep-eigenaar Arjan van Vliet merkt dat consumenten bij het oriënteren naar een elektrische occasion wel naar subsidie informeren, maar dat dit eigenlijk nooit doorslaggevend is. “Deze aanschafsubsidie leidt niet tot hogere verkopen van elektrische occasions.” Van Vliet heeft onder meer elektrische Opels Ampera-e staan. De prijzen van gebruikte EV’s zijn relatief hoog. Van Vliet vraagt zich dan ook af of het subsidiebedrag niet te laag is, ondanks dat dit bedrag wel in één keer wordt uitgekeerd. “Ik denk dat het bedrag te laag is. Die vierduizend euro sprak veel meer tot de verbeelding.”

Loyale klanten

eu occasionverkoop 2020Ten Buuren ziet dat de prijzen van occasions naar die van nieuwe auto’s kruipen. Frank Tanke, directeur van Autorola en Indicata Nederland, vindt de prijzen alsnog te laag. “De vraag is groter dan het aanbod. Dan zou je stijgende prijzen verwachten, maar dat zien we niet echt gebeuren.”

Het blijft zonde dat er zoveel EV’s en plugins worden geëxporteerd

Volgens Jeroen Dols, eigenaar van Mazda-dealer Mulder, is het een bewuste keuze van zijn bedrijf om de prijzen stabiel te houden. “Veel van onze klanten zoeken nu een occasion en die willen we van dienst zijn. Het draait niet altijd om de hoogste prijs, wij willen graag loyale klanten en dat betekent dat wij voorzichtig omgaan met prijsverhogingen.” De import en export zijn inmiddels ook weer op het niveau van voor de crisis. De crisismaanden hebben op dat punt in ieder geval wel geholpen. De RDW moest noodprocedures optuigen waarbij gedwongen meer gedigitaliseerd moest worden en controles op afstand moesten plaatsvinden. Ten Buuren is blij met de RDW-initiatieven om zijn importprocessen te verbeteren. “Nu duurt het weken voor een gekochte auto in Nederland verkocht kan worden, dus er is nog een efficiencyslag te maken. Mede door de coronacrisis maakt de RDW nu die stappen en dat is voor alle partijen een goede zaak.” Zo mogen bedrijven nu zelf de administratie verzorgen. “Dat is belangrijk, omdat het snelheid in het proces brengt. Iedere dag dat een auto niet verkocht wordt, kost geld. En de marges zijn al klein.”

ANWB zoekt grip

De ANWB zet een nieuwe stap op de occasionmarkt. Vorig jaar lanceerde de bond voor autobezitters een occasionportal en nu komt het met een occasionlabel dat standaard zes maanden garantie biedt. De organisatie wil haar leden met dit label meer zekerheid bieden bij de aanschaf van een gebruikte auto. “We zien dat er regelmatig problemen zijn rond onderhandelingen over garanties of over garantiebepalingen. Veel van onze leden hebben daar klachten over. De garantiebepalingen van dit label zijn niet onderhandelbaar en we hebben de afhandeling van de garantie bij een onafhankelijke partij neergelegd, Autotrust”, aldus woordvoerder Ad Vonk van de ANWB. Op dit moment wordt nog druk gewerkt aan de selectie van bedrijven die occasions met dit label gaan aanbieden. Om hoeveel bedrijven het gaat, kan ANWB nog niet zeggen. 

Naast de ANWB lanceerde ook Subaru een occasionlabel. Dat verschillende merken weer meer aandacht aan hun occasionlabels besteden, snapt occasionspecialist Gerard ten Buuren wel. Hij verwacht dat ook grote dealerholdings zich op deze markt gaan bewegen. “Zij zijn prima in staat om een eigen label op te tuigen. Consumenten zoeken zekerheid. Niet alleen achteraf, maar ook vooraf. De Bovag speelt daar met Viabovag heel bewust op in.”

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.