Merkkanaal | Mitsubishi op dood spoor

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Beeld: Shutterstock

Bij de dealervereniging van Mit- subishi is het nieuws dat het merk geen nieuwe modellen meer maakt voor de Europese markt, rauw op het dak gevallen. Er is veel twijfel of het merk in Europa actief zal blijven. Bij importeur Mitsubishi Nederland bracht het nieuws ook veel teweeg, vertelt woordvoerder Willem Jan Oosterveld. Helemaal verrast is hij echter niet. “Er is veel aan de hand in de markt, Mitsubishi moet kosten besparen en de Europese markt heeft de strengste emissie-eisen ter wereld. Eerder werd al bekend dat het merk zich vooral richt op Azië. Dus dit nieuws hing in de lucht, maar desondanks is het ook bij ons hard aangekomen.”

Volgens Oosterveld is er ook bij de importorganisatie niets meer bekend dan in het persbericht stond. Hij wil niet speculeren over wat er gaat gebeuren. “We wachten op aanvullende informatie. Vooralsnog draaien we gewoon door en op korte termijn verandert er niets. We zijn wel begonnen met het uitwerken van mogelijke scenario’s. Maar we hebben nog geen antwoord op de vraag wat te doen als Mitsubishi besluit helemaal te stoppen. Dat onze dealers zich zorgen maken snappen we volkomen.”

In Nederland heeft Mitsubishi 49 dealercontractanten. Zij hebben in totaal 69 salesvestigingen. Van de netwerkpartners zijn er 17 die geen andere merken voeren. Ook zijn er negen erkend reparateurs van het merk. Het marktaandeel van het merk ligt in Nederland op 1,5 procent en in heel Europa op 1 procent. Volgens Mitsubishi Nederland is er voor de komende tijd nog voldoende voorraad. De Space Star, het meest verkochte model van het merk in Nederland, en de L200, zouden nog wel tot eind volgend jaar worden verscheept.

bronrdc 2020 bewerkingautomotive

Twijfel

Bij de dealervereniging zorgt het nieuws voor veel twijfel. “Na de eerdere berichtgeving (in mei, red) hadden we al veel vragen. En daar kwam maar geen antwoord op. Dus helemaal verrast zijn we niet, maar we zijn nog niet bezig met ‘wat als’ scenario’s”, zegt aldus voorzitter Hans Raggers van de dealervereniging. “Het is simpelweg te vroeg om er al iets op te zeggen, daarvoor moeten we eerst weten wat het uiteindelijke plan is.

Peter Ursem is met zes vestigingen de grootste Mitsubishi-dealer van Nederland. “Het is verschrikkelijk nieuws om te horen dat het merk waar je als bedrijf al vanaf 1991 voor knokt, zijn ontwikkelingen voor Nederland gaat stop zetten”, reageert dga Pieter Ursem. Toch heeft hij begrip voor het besluit. “Het is ook wel begrijpelijk dat wanneer je als fabrikant zulke grote verliezen lijdt, er een moment komt dat je dit soort beslissingen moet nemen.”

Raggers maakt zich vooralsnog geen zorgen over de continuïteit van de dealers in het netwerk. “We zijn als netwerk redelijk goed door de coronacrisis gekomen en over het algemeen zijn het gezonde bedrijven die al lang dealer zijn. Ik verwacht daarom geen grote problemen in de gesprekken met financiers. Maar voor de consument hebben we dit soort berichtgeving over het bevriezen van de activiteiten natuurlijk liever niet.”

Een merk kan niet zomaar vertrekken uit Europa

Chevrolet

De dealervereniging laat zich bijstaan door jurist Arnold Koopmans. Hij was eerder onder meer betrokken bij de afronding van het vertrek van Chevrolet uit Nederland. Een merk kan zijn dealers niet plotsklaps in de kou zetten, stelt de jurist. “Wij zullen eerst meer duidelijkheid van Mitsubishi moeten verkrijgen maar een merk kan niet zomaar vertrekken”, stelt hij. “Als de verdiencapaciteit van een dealer wezenlijk geraakt wordt door een besluit van de fabrikant, dan leidt dat tot schade en in de regel tot schadevergoedingen.”

In de situatie rond Chevrolet, dat in 2015 uit Europa vertrok, gold dat alle dealercontracten werden opgezegd. Vervolgens zijn er afspraken gemaakt met het dealernetwerk. “Daar is een collectieve schaderegeling afgesproken. Veel dealers hebben daarvan gebruik gemaakt, maar enkele niet. Het scheelt natuurlijk of een dealer net veel geïnvesteerd had in het merk of niet”, stelt Koopmans.

Pieter Ursem is een van de dealers die net grote investeringen heeft gedaan. “In 2018 hebben we ons duurzame nieuwe pand in Purmerend geopend en de verbouwing in Schagen zal binnen een aantal weken klaar zijn. Per 1 juli zijn we met onze aftersalesactiviteiten in Heemskerk gestart. Dit zagen we echt niet aankomen en we proberen er nu het beste van te maken.”

Dat onze dealers zich zorgen maken snappen we volkomen

Franchisewet

Helpt de nieuwe Franchisewet de Mitsu- bishi-dealers aan een betere rechtspositie? “In principe gaat de Franchisewet dieper in op veranderingen in de verdiencapaciteit van een franchisenemer”, zegt Koopmans. “Maar het algemene contractenrecht biedt eveneens voldoende mogelijkheden. Overigens is het nog niet gezegd dat Mitsubishi vertrekt.”

Deze situatie is derhalve ook niet helemaal te vergelijken met eerdere zaken, want onder meer Chevrolet en Daihatsu zijn echt vrijwel per direct van de Europese markt vertrokken. “Net als bij Daihatsu betreft het een Japans merk dat sowieso een aftersalesnetwerk in stand zal willen houden. Over het algemeen willen Japanse fabrikanten hun zaken netjes afhandelen, dus mocht het tot een vertrek komen dan heb ik er alle vertrouwen in dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden”, besluit Koopmans. Begin september starten de besprekingen.

europeseverkoop bronrdc 2020 bewerkingautomotive

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

Merkkanaal | Mitsubishi op dood spoor | Automotive Online

Merkkanaal | Mitsubishi op dood spoor

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Beeld: Shutterstock

Bij de dealervereniging van Mit- subishi is het nieuws dat het merk geen nieuwe modellen meer maakt voor de Europese markt, rauw op het dak gevallen. Er is veel twijfel of het merk in Europa actief zal blijven. Bij importeur Mitsubishi Nederland bracht het nieuws ook veel teweeg, vertelt woordvoerder Willem Jan Oosterveld. Helemaal verrast is hij echter niet. “Er is veel aan de hand in de markt, Mitsubishi moet kosten besparen en de Europese markt heeft de strengste emissie-eisen ter wereld. Eerder werd al bekend dat het merk zich vooral richt op Azië. Dus dit nieuws hing in de lucht, maar desondanks is het ook bij ons hard aangekomen.”

Volgens Oosterveld is er ook bij de importorganisatie niets meer bekend dan in het persbericht stond. Hij wil niet speculeren over wat er gaat gebeuren. “We wachten op aanvullende informatie. Vooralsnog draaien we gewoon door en op korte termijn verandert er niets. We zijn wel begonnen met het uitwerken van mogelijke scenario’s. Maar we hebben nog geen antwoord op de vraag wat te doen als Mitsubishi besluit helemaal te stoppen. Dat onze dealers zich zorgen maken snappen we volkomen.”

In Nederland heeft Mitsubishi 49 dealercontractanten. Zij hebben in totaal 69 salesvestigingen. Van de netwerkpartners zijn er 17 die geen andere merken voeren. Ook zijn er negen erkend reparateurs van het merk. Het marktaandeel van het merk ligt in Nederland op 1,5 procent en in heel Europa op 1 procent. Volgens Mitsubishi Nederland is er voor de komende tijd nog voldoende voorraad. De Space Star, het meest verkochte model van het merk in Nederland, en de L200, zouden nog wel tot eind volgend jaar worden verscheept.

bronrdc 2020 bewerkingautomotive

Twijfel

Bij de dealervereniging zorgt het nieuws voor veel twijfel. “Na de eerdere berichtgeving (in mei, red) hadden we al veel vragen. En daar kwam maar geen antwoord op. Dus helemaal verrast zijn we niet, maar we zijn nog niet bezig met ‘wat als’ scenario’s”, zegt aldus voorzitter Hans Raggers van de dealervereniging. “Het is simpelweg te vroeg om er al iets op te zeggen, daarvoor moeten we eerst weten wat het uiteindelijke plan is.

Peter Ursem is met zes vestigingen de grootste Mitsubishi-dealer van Nederland. “Het is verschrikkelijk nieuws om te horen dat het merk waar je als bedrijf al vanaf 1991 voor knokt, zijn ontwikkelingen voor Nederland gaat stop zetten”, reageert dga Pieter Ursem. Toch heeft hij begrip voor het besluit. “Het is ook wel begrijpelijk dat wanneer je als fabrikant zulke grote verliezen lijdt, er een moment komt dat je dit soort beslissingen moet nemen.”

Raggers maakt zich vooralsnog geen zorgen over de continuïteit van de dealers in het netwerk. “We zijn als netwerk redelijk goed door de coronacrisis gekomen en over het algemeen zijn het gezonde bedrijven die al lang dealer zijn. Ik verwacht daarom geen grote problemen in de gesprekken met financiers. Maar voor de consument hebben we dit soort berichtgeving over het bevriezen van de activiteiten natuurlijk liever niet.”

Een merk kan niet zomaar vertrekken uit Europa

Chevrolet

De dealervereniging laat zich bijstaan door jurist Arnold Koopmans. Hij was eerder onder meer betrokken bij de afronding van het vertrek van Chevrolet uit Nederland. Een merk kan zijn dealers niet plotsklaps in de kou zetten, stelt de jurist. “Wij zullen eerst meer duidelijkheid van Mitsubishi moeten verkrijgen maar een merk kan niet zomaar vertrekken”, stelt hij. “Als de verdiencapaciteit van een dealer wezenlijk geraakt wordt door een besluit van de fabrikant, dan leidt dat tot schade en in de regel tot schadevergoedingen.”

In de situatie rond Chevrolet, dat in 2015 uit Europa vertrok, gold dat alle dealercontracten werden opgezegd. Vervolgens zijn er afspraken gemaakt met het dealernetwerk. “Daar is een collectieve schaderegeling afgesproken. Veel dealers hebben daarvan gebruik gemaakt, maar enkele niet. Het scheelt natuurlijk of een dealer net veel geïnvesteerd had in het merk of niet”, stelt Koopmans.

Pieter Ursem is een van de dealers die net grote investeringen heeft gedaan. “In 2018 hebben we ons duurzame nieuwe pand in Purmerend geopend en de verbouwing in Schagen zal binnen een aantal weken klaar zijn. Per 1 juli zijn we met onze aftersalesactiviteiten in Heemskerk gestart. Dit zagen we echt niet aankomen en we proberen er nu het beste van te maken.”

Dat onze dealers zich zorgen maken snappen we volkomen

Franchisewet

Helpt de nieuwe Franchisewet de Mitsu- bishi-dealers aan een betere rechtspositie? “In principe gaat de Franchisewet dieper in op veranderingen in de verdiencapaciteit van een franchisenemer”, zegt Koopmans. “Maar het algemene contractenrecht biedt eveneens voldoende mogelijkheden. Overigens is het nog niet gezegd dat Mitsubishi vertrekt.”

Deze situatie is derhalve ook niet helemaal te vergelijken met eerdere zaken, want onder meer Chevrolet en Daihatsu zijn echt vrijwel per direct van de Europese markt vertrokken. “Net als bij Daihatsu betreft het een Japans merk dat sowieso een aftersalesnetwerk in stand zal willen houden. Over het algemeen willen Japanse fabrikanten hun zaken netjes afhandelen, dus mocht het tot een vertrek komen dan heb ik er alle vertrouwen in dat er goede afspraken gemaakt kunnen worden”, besluit Koopmans. Begin september starten de besprekingen.

europeseverkoop bronrdc 2020 bewerkingautomotive

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.