Snapshots | Het belangrijkste nieuws op een rij

Redactie Redactie
• Laatste update:
De Amerikaanse autoverhuurder Hertz verkeert in zwaar weer vanwege de coronacrisis. (Beeld: Shutterstock )

Noodlijdend / Hertz

De Amerikaanse autoverhuurder Hertz heeft eind mei een chapter-11 status aangevraagd voor de Amerikaanse en Canadese tak. Het bedrijf kwam door de coronacrisis in zwaar weer terecht, waarbij het niet langer aan zijn financiële verplichtingen kon voldoen. Ook ontsloeg het bedrijf 13 duizend medewerkers in Noord-Amerika. Bij een poging om nieuwe aandelen uit te brengen op de Amerikaanse beurs, werd Hertz teruggefloten door Beurswaakhond SEC.

Een chapter 11-status houdt in dat een bedrijf onder overheidstoezicht de tijd krijgt om te herstructureren en de financiën op orde te krijgen. De verhuurlocaties blijven daarbij wel open. Onder het bedrijf vallen naast Hertz zelf ook Dollar Thrifty en Firefly. Voor Azië, Australië/Nieuw-Zeeland en Europa is geen surseance aangevraagd, meldt Henk van den Helder, de managing director van Hertz Benelux. “De overheidsmaatregelen helpen de Europese business. Ook hebben wij onze eigen financiering geregeld, we staan op eigen benen.” De volledige autoverhuurbranche lag al snel na het begin van de coronacrisis op zijn gat vanwege de reisbeperkingen die wereldwijd opgelegd werden.

Doorstart / ASN Bodegraven

De ASN-vestiging in Bodegraven, die in mei failliet ging, maakt een doorstart. De vestiging was eigendom van de formule zelf. Alle activiteiten worden overgenomen door Sjoerd Fokkema, ook eigenaar van drie andere ASN-vestigingen, bevestigt directeur Peter Hubregtse van ASN. In het kader van de doorstart zijn de inventaris, de voorraad en de goodwill verkocht. Vijf van de acht werknemers van Bodegraven hebben een dienstverband aangeboden gekregen.

Reorganisatie / Pon

pon leusden foto ponBij de divisie Pon Passenger Cars verdwijnen tientallen banen. Een aantal medewerkers wordt herplaatst bij andere bedrijfsonderdelen, zoals Bike en Ponooc (waartoe onder meer Swapfiets, Mind en Hely behoren). Pon laat in een reactie aan Automotive weten verder geen inhoudelijke details te willen geven. Er werken circa 900 mensen bij de automotive-divisie. Erik Meems is vanaf 1 september verantwoordelijk wordt voor de automotive retail. Hij volgt in deze functie Klaas Pieter Roemeling op, die directeur en mede-eigenaar wordt van Shuttel. Meems is nu dga van dealerbedrijf Century Autogroep.

Gehoord

“Kia wil groter en meer. In een uitgestrekte en bovendien dunbevolkte provincie als Zeeland kan dat niet uit; operationeel én financieel niet. Wij doen het juist goed op één locatie: Goes.”

Dat zegt Jean-Paul Vermeulen, eigenaar van Auto Vermeulen. De Zeeuwse dealer uit Goes verloor zijn dealercontract door een verschil in visie met Kia Motors Nederland.

WLTP-onderzoek / Third opinion

geld auto shutterstockBovag en RAI Vereniging zijn ontevreden over het second opinion-onderzoek dat MinFin liet uitvoeren over de impact van de invoering van de WLTP op de bpm. In een onderzoek van TNO, uitgevoerd in opdracht van Financiën, werd geconcludeerd dat deze invoering budgetneutraal plaatsvond, en de second opinion bevestigde dit beeld. De branche concludeert op basis van eigen onderzoek echter dat de overheid inmiddels al voor 600 miljoen euro aan extra bpm ophaalde. CDA en VVD eisen een nieuw onderzoek. “Het TNO-onderzoek is van een niveau waarvoor een student nergens een voldoende zou krijgen en de second opinion is niet serieus te nemen”, luidt samengevat het commentaar.

Overname / Salesmanager koopt autobedrijf

zuithof benerinkVerkoopmanager Matthijs Zuithof (31) heeft op 25 mei autobedrijf BMW-, Mini en Audi-specialist Benerink gekocht van de familie Benerink. Zuithof was al 11 jaar bij het bedrijf in dienst. “Ik wist al na een halfjaar dat ik er werkte, dat ik het wilde overnemen.” Zuithof komt uit een echte autofamilie. Zijn ouders zijn eigenaar van Subaru-dealer Zuithof, dat door zijn oudere broer zal worden overgenomen. “De hele familie werkt in auto’s, het is me met de paplepel ingegoten.”

Dealerholdings / Kleine winst

De impact van de corona-uitbraak is in de hele autobranche voelbaar, maar een aantal grote holdings verwacht toch zwarte cijfers te schrijven. “Ondanks de lockdowns en diffuse voorspellingen over de duur en diepte van een eventuele recessie, denken we dat het resultaat van 2019 tenminste te kunnen evenaren”, schrijft Van Mossel bijvoorbeeld. Ook dealerholding Amega Groep heeft 2020 nog niet volledig afgeschreven. Het bedrijf hoopt (NOW-gelden niet meegerekend) tussen de 40 en 50% van het resultaat van 2019 uit te komen.

Elektrische auto’s / Aankoopsubsidie zonder aanbod

renault zoe shutterstockDe subsidieregeling voor de aanschaf of lease van een elektrische auto’s is op 4 juni definitief vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstraat: nieuwe auto’s tot 45 duizend euro krijgen een subsidie van 4.000 euro, occasions van 2.000 (oorspronkelijke cataloguswaarde tussen 12-45.000 euro, actieradius minimaal 120 km). De brancheverenigingen zijn blij met dit besluit, maar hopen dat er nog wat verandert aan de regeling. Zo vindt de RAI Vereniging dat het plafond van 45 duizend euro waarvoor de subsidie geldt, omhoog moet om ook waterstof te promoten. Bovag stelt een uitbreiding voor met een slooppremie om “de oude diesel in te ruilen voor een occasion-ev”. VNA pleit voor een verhoging van het budget. En autobedrijven? Die halen hun schouders er over op: er is nauwelijks aanbod van auto’s dat aan de voorwaarden voldoet.

Reorganisatie / Apollo Vredestein

Apollo Vredestein voert gesprekken met de ondernemingsraad en vakbonden over de reorganisatie van de fabriek in Enschede. De bandenfabrikant heeft het voornemen om 686 fulltime banen te schrappen in de komende 24 maanden. Daarbij wil het bedrijf zich focussen op de bandenproductie voor landbouw- en personenwagens. Een alternatief plan van de OR waarin maximaal 200 banen worden geschrapt, ziet de directie van Apollo Vredestein niet zitten. Dit omdat het plan zou leiden tot een negatieve cashflow en een negatief resultaat (Ebit). Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) heeft aan premier Mark Rutte gevraagd of hij een maximale inspanning wil leveren om baanbehoud te realiseren bij de bandenfabrikant. Bekijk hier een interview met de OR van Vredestein.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Snapshots | Het belangrijkste nieuws op een rij | Automotive Online

Snapshots | Het belangrijkste nieuws op een rij

Redactie Redactie
• Laatste update:
De Amerikaanse autoverhuurder Hertz verkeert in zwaar weer vanwege de coronacrisis. (Beeld: Shutterstock )

Noodlijdend / Hertz

De Amerikaanse autoverhuurder Hertz heeft eind mei een chapter-11 status aangevraagd voor de Amerikaanse en Canadese tak. Het bedrijf kwam door de coronacrisis in zwaar weer terecht, waarbij het niet langer aan zijn financiële verplichtingen kon voldoen. Ook ontsloeg het bedrijf 13 duizend medewerkers in Noord-Amerika. Bij een poging om nieuwe aandelen uit te brengen op de Amerikaanse beurs, werd Hertz teruggefloten door Beurswaakhond SEC.

Een chapter 11-status houdt in dat een bedrijf onder overheidstoezicht de tijd krijgt om te herstructureren en de financiën op orde te krijgen. De verhuurlocaties blijven daarbij wel open. Onder het bedrijf vallen naast Hertz zelf ook Dollar Thrifty en Firefly. Voor Azië, Australië/Nieuw-Zeeland en Europa is geen surseance aangevraagd, meldt Henk van den Helder, de managing director van Hertz Benelux. “De overheidsmaatregelen helpen de Europese business. Ook hebben wij onze eigen financiering geregeld, we staan op eigen benen.” De volledige autoverhuurbranche lag al snel na het begin van de coronacrisis op zijn gat vanwege de reisbeperkingen die wereldwijd opgelegd werden.

Doorstart / ASN Bodegraven

De ASN-vestiging in Bodegraven, die in mei failliet ging, maakt een doorstart. De vestiging was eigendom van de formule zelf. Alle activiteiten worden overgenomen door Sjoerd Fokkema, ook eigenaar van drie andere ASN-vestigingen, bevestigt directeur Peter Hubregtse van ASN. In het kader van de doorstart zijn de inventaris, de voorraad en de goodwill verkocht. Vijf van de acht werknemers van Bodegraven hebben een dienstverband aangeboden gekregen.

Reorganisatie / Pon

pon leusden foto ponBij de divisie Pon Passenger Cars verdwijnen tientallen banen. Een aantal medewerkers wordt herplaatst bij andere bedrijfsonderdelen, zoals Bike en Ponooc (waartoe onder meer Swapfiets, Mind en Hely behoren). Pon laat in een reactie aan Automotive weten verder geen inhoudelijke details te willen geven. Er werken circa 900 mensen bij de automotive-divisie. Erik Meems is vanaf 1 september verantwoordelijk wordt voor de automotive retail. Hij volgt in deze functie Klaas Pieter Roemeling op, die directeur en mede-eigenaar wordt van Shuttel. Meems is nu dga van dealerbedrijf Century Autogroep.

Gehoord

“Kia wil groter en meer. In een uitgestrekte en bovendien dunbevolkte provincie als Zeeland kan dat niet uit; operationeel én financieel niet. Wij doen het juist goed op één locatie: Goes.”

Dat zegt Jean-Paul Vermeulen, eigenaar van Auto Vermeulen. De Zeeuwse dealer uit Goes verloor zijn dealercontract door een verschil in visie met Kia Motors Nederland.

WLTP-onderzoek / Third opinion

geld auto shutterstockBovag en RAI Vereniging zijn ontevreden over het second opinion-onderzoek dat MinFin liet uitvoeren over de impact van de invoering van de WLTP op de bpm. In een onderzoek van TNO, uitgevoerd in opdracht van Financiën, werd geconcludeerd dat deze invoering budgetneutraal plaatsvond, en de second opinion bevestigde dit beeld. De branche concludeert op basis van eigen onderzoek echter dat de overheid inmiddels al voor 600 miljoen euro aan extra bpm ophaalde. CDA en VVD eisen een nieuw onderzoek. “Het TNO-onderzoek is van een niveau waarvoor een student nergens een voldoende zou krijgen en de second opinion is niet serieus te nemen”, luidt samengevat het commentaar.

Overname / Salesmanager koopt autobedrijf

zuithof benerinkVerkoopmanager Matthijs Zuithof (31) heeft op 25 mei autobedrijf BMW-, Mini en Audi-specialist Benerink gekocht van de familie Benerink. Zuithof was al 11 jaar bij het bedrijf in dienst. “Ik wist al na een halfjaar dat ik er werkte, dat ik het wilde overnemen.” Zuithof komt uit een echte autofamilie. Zijn ouders zijn eigenaar van Subaru-dealer Zuithof, dat door zijn oudere broer zal worden overgenomen. “De hele familie werkt in auto’s, het is me met de paplepel ingegoten.”

Dealerholdings / Kleine winst

De impact van de corona-uitbraak is in de hele autobranche voelbaar, maar een aantal grote holdings verwacht toch zwarte cijfers te schrijven. “Ondanks de lockdowns en diffuse voorspellingen over de duur en diepte van een eventuele recessie, denken we dat het resultaat van 2019 tenminste te kunnen evenaren”, schrijft Van Mossel bijvoorbeeld. Ook dealerholding Amega Groep heeft 2020 nog niet volledig afgeschreven. Het bedrijf hoopt (NOW-gelden niet meegerekend) tussen de 40 en 50% van het resultaat van 2019 uit te komen.

Elektrische auto’s / Aankoopsubsidie zonder aanbod

renault zoe shutterstockDe subsidieregeling voor de aanschaf of lease van een elektrische auto’s is op 4 juni definitief vastgesteld door het ministerie van Infrastructuur en Waterstraat: nieuwe auto’s tot 45 duizend euro krijgen een subsidie van 4.000 euro, occasions van 2.000 (oorspronkelijke cataloguswaarde tussen 12-45.000 euro, actieradius minimaal 120 km). De brancheverenigingen zijn blij met dit besluit, maar hopen dat er nog wat verandert aan de regeling. Zo vindt de RAI Vereniging dat het plafond van 45 duizend euro waarvoor de subsidie geldt, omhoog moet om ook waterstof te promoten. Bovag stelt een uitbreiding voor met een slooppremie om “de oude diesel in te ruilen voor een occasion-ev”. VNA pleit voor een verhoging van het budget. En autobedrijven? Die halen hun schouders er over op: er is nauwelijks aanbod van auto’s dat aan de voorwaarden voldoet.

Reorganisatie / Apollo Vredestein

Apollo Vredestein voert gesprekken met de ondernemingsraad en vakbonden over de reorganisatie van de fabriek in Enschede. De bandenfabrikant heeft het voornemen om 686 fulltime banen te schrappen in de komende 24 maanden. Daarbij wil het bedrijf zich focussen op de bandenproductie voor landbouw- en personenwagens. Een alternatief plan van de OR waarin maximaal 200 banen worden geschrapt, ziet de directie van Apollo Vredestein niet zitten. Dit omdat het plan zou leiden tot een negatieve cashflow en een negatief resultaat (Ebit). Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) heeft aan premier Mark Rutte gevraagd of hij een maximale inspanning wil leveren om baanbehoud te realiseren bij de bandenfabrikant. Bekijk hier een interview met de OR van Vredestein.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.