Evenement | Roepende in de werkplaats
Hoofdredacteur Luberto van Buiten ontving medio mei zes kopstukken uit de schadewereld in de allereerste talkshow van Automotive, een online variant van de jaarlijkse Automotive Collision Experience. De talkshow werd live door 100 mensen bekeken die via chat en polls konden reageren.
Op de vraag of schadeherstellers genoeg steun krijgen van opdrachtgevers ten tijde van de coronacrisis, antwoordde 71 procent met nee.
Focwa-directeur Femke Teeling:“Hoe groot de impact van deze crisis zal zijn, is moeilijk te voorspellen.”
Paul Knapper, businessmanager schade bij Aegon:
“Ook in crisistijd zoals deze, willen we graag goede businesspartners blijven. We zorgen dat de schades in crisistijd gewoon worden hersteld, betalen zo snel mogelijk en kosten voor haal- en brengservice kunnen bij ons gewoon gefactureerd worden.”
Louis Wyers, operationeel directeur ALD Automotive:
“Wij willen juist in deze tijd met iedereen in de keten in gesprek blijven en het werk laten doorgaan.”
Fred Slikker, directeur Solera:
“Het aantal schades loopt niet alleen maar terug als gevolg van de coronacrisis, maar vooral ook door de toenemende complexiteit van schades en moderne technologie”, aldus Solera-directeur Fred Slikker, die in een toelichting op de Audatex-cijfers, signaleert dat het aantal schadecalculaties weer iets lijkt op te veren. “Er zijn duidelijk meer mensen op pad.”
Toine Beljaars, manager Bovag Schade:
“Juist via de branchenorm willen we eisen en criteria aanscherpen, ook ten aanzien van permanente educatie. De extra kosten die je nu als schadeondernemer moet maken vanwege de crisis, moet je gewoon kunnen doorberekenen. Dat lijkt me heel redelijk.”
Alfred Möller, directeur Möller Autoschade:
“Als we zoveel inleveren aan omzet en rendement, dan zijn er straks te weinig middelen om te investeren in kennis en opleidingen. Brancheverenigingen moeten daar echt haast mee maken, anders ontbreekt het straks aan goed gekwalificeerde vakmensen om al die auto’s met nieuwe technologie te kunnen repareren.”
Pieter Bikker, manager Kwik-Fit Zakelijk:
“Ruitherstel wordt steeds meer een specialisme door de toenemende complexiteit. Vanaf 2022 zijn alle nieuwe auto’s voorzien van ADAS-systemen wat meer kennis vereist. Het is voor veel bedrijven al lastig om te investeren in kennis en equipment. Dat zal door de crisis alleen maar moeilijker worden.”