Snapshots | Fource van 4 naar 1

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Gestopt / Autobedrijf Nuland

nuland autobedrijf googleAutobedrijf Nuland, in het Brabantse Nuland, sluit op 31 december definitief de poort. “Eigenlijk is het nu al voorbij”, vertelt eigenaar Willy Verstegen (67) aan Automotive. “Alle auto’s zijn weg. Het is vooral nog opruimen.” Het autobedrijf aan de Rijksweg in Nuland werd in 1958 opgezet door vader Verstegen en kwam in 1996 in handen van zoon Willy. Wegens gebrek aan opvolging verkoopt hij de grond nu aan de buurman, een aannemersbedrijf.

Dealers / Van Mossel dendert door

Het grootste dealerbedrijf van Nederland, de Van Mossel Automotive Groep, schoot de Europese Dealerholding Top 50 binnen op plaats 16, dankzij een flinke groei in 2018. En ook in de afgelopen weken zat het bedrijf niet stil. In Nederland werd het aantal occasioncentra verdubbeld van vier naar acht. Zo werd in Amsterdam een centrum voor exclusieve occasions geopend, in Rotterdam is grond voor een occasionvestiging gekocht en in Zeeland zal een deel van het in juli overgenomen Automotions-pand gebruikt worden voor de verkoop van gebruikte auto’s. Ook bij bestaande vestigingen krijgen occasions veel aandacht. De groep verkoopt jaarlijks 25 duizend occasions aan particulieren, waarvan 6 duizend ex-leaseauto’s.

Truckmarkt

Verder overweegt het bedrijf om in Tilburg een mega occasioncentrum voor bedrijfswagens te openen en onderzoekt het de mogelijkheden om ook actief te worden in de truckmarkt. “Zo kunnen we het complete pakket aan mobiliteitsvormen aanbieden”, vertelt dga Eric Berkhof aan Automotive. “Alle andere vervoersmiddelen hebben we al in portefeuille, trucks nog niet.”

Intussen blijft de groei van het bedrijf niet beperkt tot de landsgrenzen. Zo vergaarde het afgelopen maand een Mercedes-dealerschap middels de overname van het Turnhoutse bedrijf Car Assistance Company. In Nederland is Van Mossel sinds vorig jaar dealer van het merk, door de overname van Rogam. Sinds kort is het bedrijf ook de enige MG-dealer in Nederland. Daarmee voert het bedrijf inmiddels 25 merken, waarvan MG de enige is met een volledig elektrisch aanbod. Al beschikbaar dit jaar, dus lucratief voor de leaserijders die nog snel van de 4 procent bijtelling op EV’s willen genieten (volgend jaar wordt dat 8%).

Gehoord

“Het collectief afdwingen van condities én streven naar een voor beide partijen vruchtbare en langdurige commerciële samenwerking heeft in de schadebranche nooit gewerkt en zal ook nooit gaan werken.”

Automotive-online columnist Johan Schoonhoven reageert op de opmerking of schadebedrijven niet, net als de boeren, eensgezind moeten protesteren – maar dan tegen de prijscondities van opdrachtgevers.

Botsing / Radiostilte rond Kona-fitty

kona hyundaiBas Oude Luttikhuis kreeg het aan de stok met Hyundai toen hij via zijn verkoop- en leasesite MrWheelson vier nieuwe Hyundai›s Kona aanbood. Importeur Hyundai Nederland sommeerde hem via zijn advocatenkantoor Houthoff met de aanbieding te stoppen, omdat alleen erkend dealers nieuwe Hyundai’s mogen aanbieden. Mede-oprichter Oude Luttikhuis zette de brief integraal op LinkedIn. Hoe is dat afgelopen? “Ik kreeg zowel hartverwarmende reacties als aanbiedingen van advocaten om me van dienst te zijn”, aldus Oude Luttikhuis. “Ik ben inmiddels in gesprek met de importeur over een oplossing, dus het is verstandiger om nu even een radiostilte in te lassen”, aldus de MrWheelson-eigenaar.

Verzekeraars / Te kort door de bocht

Het hing al maanden boven de schadebranche, maar in oktober presenteerde de ACM zijn langverwachte rapport over de herstelsector. Volgens de mededingingsautoriteit zijn verzekeraars niet schuldig aan verstoring van de schademarkt. Veel kleine bedrijfjes hebben het moeilijk, zo erkent de ACM, maar dat komt door de marktontwikkelingen en niet door het verstorend gedrag van verzekeraars. Onderzoeker Arno Onink van Trend-TX reageerde met verbazing en vindt die conclusie te kort door de bocht. “De vijf grootste verzekeraars hebben 80 procent van de markt in handen. Onbegrijpelijk dat ACM zegt dat er sinds het vorige onderzoek in 2008 weinig is veranderd”, stelt hij.

Buitencategorie / 150 x Battista

battista louwman

Er hangt een fors prijskaartje aan van 2 miljoen euro, maar dan ben je wel de trotse eigenaar van de zogeheten ‘first electric luxury hyper GT’. We hebben het over de supersportscar Battista van fabrikant Pininfarina. Louwman Exclusive, de Nederlandse dealer van het merk, heeft de orderboeken voor de auto geopend. Pininfarina bouwt deze sport EV, met een actieradius van 500 kilometer, in een zeer gelimiteerde oplage van 150 stuks, maar belooft op de middellange termijn meer elektrische modellen op de markt te brengen, ook in de lagere prijsklasse.

Onder ons / Onafhankelijk

2019 10 08 bovag jaarcongres ngein 17817 webBegin oktober vond in NBC Nieuwegein het Bovag Onafhankelijke Autobedrijven congres plaats, met veel aandacht voor ict-toepassingen zoals pass-thru. Daar is veel te weinig aandacht voor, hield voorzitter Gerard ten Buuren zijn leden voor. Tussen de praktische sessies, speeches én de prijsuitreiking (Adrie Valentijn werd verkozen tot Autobedrijf van het Jaar) door was er natuurlijk alle tijd om bij te praten en te borrelen.

Overname / Twee vliegen in één klap

Hitachi Capital Corporate is op overnamepad, zowel in België als in ons eigen land. Het bedrijf neemt een belang van 49 procent in mobiliteitskaartenleverancier Mobility Mixx, terwijl het Nederlandse dochterbedrijf Hitachi Mobility Lease de Belgische leasemaatschappij Mobilease koopt. Het Japanse Hitachi Mobility zegt ‘haar basis in Europa verder te willen ontwikkelen door op te schalen en haar portfolio aan diensten uit te breiden.’ Volgens het bedrijf is het belang in Mobility Mixx een uitstekende manier om de bestaande internationale markt te versterken. En op de Belgische markt is Mobilease interessant, omdat het bedrijf ook MaaS-oplossingen biedt.

Snapshots | Fource van 4 naar 1 | Automotive Online

Snapshots | Fource van 4 naar 1

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:

Gestopt / Autobedrijf Nuland

nuland autobedrijf googleAutobedrijf Nuland, in het Brabantse Nuland, sluit op 31 december definitief de poort. “Eigenlijk is het nu al voorbij”, vertelt eigenaar Willy Verstegen (67) aan Automotive. “Alle auto’s zijn weg. Het is vooral nog opruimen.” Het autobedrijf aan de Rijksweg in Nuland werd in 1958 opgezet door vader Verstegen en kwam in 1996 in handen van zoon Willy. Wegens gebrek aan opvolging verkoopt hij de grond nu aan de buurman, een aannemersbedrijf.

Dealers / Van Mossel dendert door

Het grootste dealerbedrijf van Nederland, de Van Mossel Automotive Groep, schoot de Europese Dealerholding Top 50 binnen op plaats 16, dankzij een flinke groei in 2018. En ook in de afgelopen weken zat het bedrijf niet stil. In Nederland werd het aantal occasioncentra verdubbeld van vier naar acht. Zo werd in Amsterdam een centrum voor exclusieve occasions geopend, in Rotterdam is grond voor een occasionvestiging gekocht en in Zeeland zal een deel van het in juli overgenomen Automotions-pand gebruikt worden voor de verkoop van gebruikte auto’s. Ook bij bestaande vestigingen krijgen occasions veel aandacht. De groep verkoopt jaarlijks 25 duizend occasions aan particulieren, waarvan 6 duizend ex-leaseauto’s.

Truckmarkt

Verder overweegt het bedrijf om in Tilburg een mega occasioncentrum voor bedrijfswagens te openen en onderzoekt het de mogelijkheden om ook actief te worden in de truckmarkt. “Zo kunnen we het complete pakket aan mobiliteitsvormen aanbieden”, vertelt dga Eric Berkhof aan Automotive. “Alle andere vervoersmiddelen hebben we al in portefeuille, trucks nog niet.”

Intussen blijft de groei van het bedrijf niet beperkt tot de landsgrenzen. Zo vergaarde het afgelopen maand een Mercedes-dealerschap middels de overname van het Turnhoutse bedrijf Car Assistance Company. In Nederland is Van Mossel sinds vorig jaar dealer van het merk, door de overname van Rogam. Sinds kort is het bedrijf ook de enige MG-dealer in Nederland. Daarmee voert het bedrijf inmiddels 25 merken, waarvan MG de enige is met een volledig elektrisch aanbod. Al beschikbaar dit jaar, dus lucratief voor de leaserijders die nog snel van de 4 procent bijtelling op EV’s willen genieten (volgend jaar wordt dat 8%).

Gehoord

“Het collectief afdwingen van condities én streven naar een voor beide partijen vruchtbare en langdurige commerciële samenwerking heeft in de schadebranche nooit gewerkt en zal ook nooit gaan werken.”

Automotive-online columnist Johan Schoonhoven reageert op de opmerking of schadebedrijven niet, net als de boeren, eensgezind moeten protesteren – maar dan tegen de prijscondities van opdrachtgevers.

Botsing / Radiostilte rond Kona-fitty

kona hyundaiBas Oude Luttikhuis kreeg het aan de stok met Hyundai toen hij via zijn verkoop- en leasesite MrWheelson vier nieuwe Hyundai›s Kona aanbood. Importeur Hyundai Nederland sommeerde hem via zijn advocatenkantoor Houthoff met de aanbieding te stoppen, omdat alleen erkend dealers nieuwe Hyundai’s mogen aanbieden. Mede-oprichter Oude Luttikhuis zette de brief integraal op LinkedIn. Hoe is dat afgelopen? “Ik kreeg zowel hartverwarmende reacties als aanbiedingen van advocaten om me van dienst te zijn”, aldus Oude Luttikhuis. “Ik ben inmiddels in gesprek met de importeur over een oplossing, dus het is verstandiger om nu even een radiostilte in te lassen”, aldus de MrWheelson-eigenaar.

Verzekeraars / Te kort door de bocht

Het hing al maanden boven de schadebranche, maar in oktober presenteerde de ACM zijn langverwachte rapport over de herstelsector. Volgens de mededingingsautoriteit zijn verzekeraars niet schuldig aan verstoring van de schademarkt. Veel kleine bedrijfjes hebben het moeilijk, zo erkent de ACM, maar dat komt door de marktontwikkelingen en niet door het verstorend gedrag van verzekeraars. Onderzoeker Arno Onink van Trend-TX reageerde met verbazing en vindt die conclusie te kort door de bocht. “De vijf grootste verzekeraars hebben 80 procent van de markt in handen. Onbegrijpelijk dat ACM zegt dat er sinds het vorige onderzoek in 2008 weinig is veranderd”, stelt hij.

Buitencategorie / 150 x Battista

battista louwman

Er hangt een fors prijskaartje aan van 2 miljoen euro, maar dan ben je wel de trotse eigenaar van de zogeheten ‘first electric luxury hyper GT’. We hebben het over de supersportscar Battista van fabrikant Pininfarina. Louwman Exclusive, de Nederlandse dealer van het merk, heeft de orderboeken voor de auto geopend. Pininfarina bouwt deze sport EV, met een actieradius van 500 kilometer, in een zeer gelimiteerde oplage van 150 stuks, maar belooft op de middellange termijn meer elektrische modellen op de markt te brengen, ook in de lagere prijsklasse.

Onder ons / Onafhankelijk

2019 10 08 bovag jaarcongres ngein 17817 webBegin oktober vond in NBC Nieuwegein het Bovag Onafhankelijke Autobedrijven congres plaats, met veel aandacht voor ict-toepassingen zoals pass-thru. Daar is veel te weinig aandacht voor, hield voorzitter Gerard ten Buuren zijn leden voor. Tussen de praktische sessies, speeches én de prijsuitreiking (Adrie Valentijn werd verkozen tot Autobedrijf van het Jaar) door was er natuurlijk alle tijd om bij te praten en te borrelen.

Overname / Twee vliegen in één klap

Hitachi Capital Corporate is op overnamepad, zowel in België als in ons eigen land. Het bedrijf neemt een belang van 49 procent in mobiliteitskaartenleverancier Mobility Mixx, terwijl het Nederlandse dochterbedrijf Hitachi Mobility Lease de Belgische leasemaatschappij Mobilease koopt. Het Japanse Hitachi Mobility zegt ‘haar basis in Europa verder te willen ontwikkelen door op te schalen en haar portfolio aan diensten uit te breiden.’ Volgens het bedrijf is het belang in Mobility Mixx een uitstekende manier om de bestaande internationale markt te versterken. En op de Belgische markt is Mobilease interessant, omdat het bedrijf ook MaaS-oplossingen biedt.