Redactioneel | Algoritmestoornis

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

Toen ik er vier jaar geleden was – geboekt bij Booking – zat ik twee dagen tussen de vier muren van een congreszaal. Ik verbaas me erover dat ze bij Booking nog steeds denken dat ik naar Hamburg wil – ze zien dat ik er al geweest ben. En dat ik er was voor een congres. Dus het zou beter zijn me te vragen of dat congres wellicht weer plaatsvindt en waar.

In deze tijd, waarin hoog wordt opgegeven over data-analyse, die een soort marketinggraal zouden zijn, vind ik het knullig aandoen. En bij webshops als Bol.com zijn de aanbiedingen die ik krijg ook niet verrassend en opvallend vaak voor producten die ik al eens heb besteld. Dat kan toch geavanceerder, beste data-analytici? Ook in de autobranche zijn er veel dienstverleners die beloven dat hun ict-toepassingen het werk van de verkoper steeds eenvoudiger en doelmatiger maken. Dat je van een auto al weet wie hem wil kopen voordat de auto in de verkoop gaat. Maar het gevaar bestaat dat de mensen die die auto’s uiteindelijk moeten verkopen, in dienst komen te staan van de processen in plaats van andersom. Dan creëer je weliswaar een situatie waarin auto’s inderdaad beter online kunnen worden verkocht dan door een verkoper, maar wél met het risico dat klanten en prospects dan een geautomatiseerd aanbod krijgen op basis van producten die ze al hebben, in plaats van dat je ze verrast (en zit daar niet de meeste marge?). Systemen en algoritmes kunnen helpen om gedrag te voorspellen, maar ze zijn nog niet zo slim als veel verkopers ervan beweren. Een goede ondernemer/verkoper moet nog steeds in staat zijn om het verschil te maken.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Redactioneel | Algoritmestoornis | Automotive Online

Redactioneel | Algoritmestoornis

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Luberto van Buiten

Toen ik er vier jaar geleden was – geboekt bij Booking – zat ik twee dagen tussen de vier muren van een congreszaal. Ik verbaas me erover dat ze bij Booking nog steeds denken dat ik naar Hamburg wil – ze zien dat ik er al geweest ben. En dat ik er was voor een congres. Dus het zou beter zijn me te vragen of dat congres wellicht weer plaatsvindt en waar.

In deze tijd, waarin hoog wordt opgegeven over data-analyse, die een soort marketinggraal zouden zijn, vind ik het knullig aandoen. En bij webshops als Bol.com zijn de aanbiedingen die ik krijg ook niet verrassend en opvallend vaak voor producten die ik al eens heb besteld. Dat kan toch geavanceerder, beste data-analytici? Ook in de autobranche zijn er veel dienstverleners die beloven dat hun ict-toepassingen het werk van de verkoper steeds eenvoudiger en doelmatiger maken. Dat je van een auto al weet wie hem wil kopen voordat de auto in de verkoop gaat. Maar het gevaar bestaat dat de mensen die die auto’s uiteindelijk moeten verkopen, in dienst komen te staan van de processen in plaats van andersom. Dan creëer je weliswaar een situatie waarin auto’s inderdaad beter online kunnen worden verkocht dan door een verkoper, maar wél met het risico dat klanten en prospects dan een geautomatiseerd aanbod krijgen op basis van producten die ze al hebben, in plaats van dat je ze verrast (en zit daar niet de meeste marge?). Systemen en algoritmes kunnen helpen om gedrag te voorspellen, maar ze zijn nog niet zo slim als veel verkopers ervan beweren. Een goede ondernemer/verkoper moet nog steeds in staat zijn om het verschil te maken.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.