Groeien dankzij 100 duizend sinaasappels

Mobiliteitsfestival haalt inspiratie uit geluk, sinaasappels en San Francisco

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Mobiliteitsfestival

De cijfers van AFAS, een softwareontwikkelaar in Leusden, spreken boekdelen: ruim 100 duizend sinaasappels worden er per jaar geperst voor verse jus en ongeveer 1.700 bossen munt gebruikt voor verse muntthee. Allemaal om de medewerkers elke dag tevreden met hun werk bezig te laten zijn. En dat leidt, aldus ceo Bas van der Veldt, tot klanten én daardoor tot omzet- en winstgroei.

De cijfers geven hem gelijk: het bedrijf had een omzet van 140 miljoen euro in 2018 en maakte dat jaar een winst (voor belasting) van 64.905 miljoen euro (tegenover 53.511 voor belasting in 2017). Het bedrijf heeft 450 medewerkers, die gemiddeld zeven jaar bij de organisatie werken en kent een ziekteverzuim van 1,9 procent.

Cijfers waar menig bedrijf nog een puntje aan kan zuigen, en op het Mobiliteitsfestival in Apeldoorn geeft Van der Veldt graag zijn geheim prijs. “Er worden te veel organisaties gebouwd waar je droevig van wordt”, is zijn stelling, die hij weet te onderbouwen met voorbeelden van hoge bonussen voor directies die loonsverhogingen voor medewerkers het liefst tegenhouden, die kerstpakketten schrappen en Spotify verbieden. Niets van dat alles bij AFAS. “Ik luister zelf de hele dag naar Spotify, dus waarom zou ik de medewerkers het dan verbieden?”

Geluk

Naast Bas van de Veldt is ook Carlo van de Weijer keynotespreker op het evenement. Hij is hoofd van de afdeling Smart Mobility bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Wél iemand die de mobiliteitsbranche dus kent, maar ook iemand met een verrassende kijk op de ontwikkelingen als de zelfrijdende auto en het nut van deelautoconcepten.
Naast deze twee sprekers vertellen Paul de Vries van DCDW (en Automotive-columnist) en Johan Lammers welke inspiratie ze hebben opgedaan tijdens hun bezoek aan de Amerikaanse dealerconferentie NADA in San Francisco, en geeft online deskundige Wilbert Filippo inzage in de geheimen van Youtube en Google. Als uitsmijter geeft cabaretier Guido Weijers een masterclass over geluk.

Zonder stropdas

Het concept is opgezet als een festival, inclusief foodtrucks en muziek. “En vooral geen stropdas om”, zegt organisator Johan Lammers. “Het moet een laagdrempelig evenement zijn. Geen preken over wat er allemaal misgaat en wat autobedrijven allemaal niet goed doen: we gaan juist uit van de kansen die er zijn voor de autobranche. De toekomst kan er best rooskleurig uitzien.”

Meer informatie vindt u op www.mobiliteitsfestival

Mobiliteitsfestival haalt inspiratie uit geluk, sinaasappels en San Francisco | Automotive Online
Groeien dankzij 100 duizend sinaasappels

Mobiliteitsfestival haalt inspiratie uit geluk, sinaasappels en San Francisco

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Beeld: Mobiliteitsfestival

De cijfers van AFAS, een softwareontwikkelaar in Leusden, spreken boekdelen: ruim 100 duizend sinaasappels worden er per jaar geperst voor verse jus en ongeveer 1.700 bossen munt gebruikt voor verse muntthee. Allemaal om de medewerkers elke dag tevreden met hun werk bezig te laten zijn. En dat leidt, aldus ceo Bas van der Veldt, tot klanten én daardoor tot omzet- en winstgroei.

De cijfers geven hem gelijk: het bedrijf had een omzet van 140 miljoen euro in 2018 en maakte dat jaar een winst (voor belasting) van 64.905 miljoen euro (tegenover 53.511 voor belasting in 2017). Het bedrijf heeft 450 medewerkers, die gemiddeld zeven jaar bij de organisatie werken en kent een ziekteverzuim van 1,9 procent.

Cijfers waar menig bedrijf nog een puntje aan kan zuigen, en op het Mobiliteitsfestival in Apeldoorn geeft Van der Veldt graag zijn geheim prijs. “Er worden te veel organisaties gebouwd waar je droevig van wordt”, is zijn stelling, die hij weet te onderbouwen met voorbeelden van hoge bonussen voor directies die loonsverhogingen voor medewerkers het liefst tegenhouden, die kerstpakketten schrappen en Spotify verbieden. Niets van dat alles bij AFAS. “Ik luister zelf de hele dag naar Spotify, dus waarom zou ik de medewerkers het dan verbieden?”

Geluk

Naast Bas van de Veldt is ook Carlo van de Weijer keynotespreker op het evenement. Hij is hoofd van de afdeling Smart Mobility bij de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Wél iemand die de mobiliteitsbranche dus kent, maar ook iemand met een verrassende kijk op de ontwikkelingen als de zelfrijdende auto en het nut van deelautoconcepten.
Naast deze twee sprekers vertellen Paul de Vries van DCDW (en Automotive-columnist) en Johan Lammers welke inspiratie ze hebben opgedaan tijdens hun bezoek aan de Amerikaanse dealerconferentie NADA in San Francisco, en geeft online deskundige Wilbert Filippo inzage in de geheimen van Youtube en Google. Als uitsmijter geeft cabaretier Guido Weijers een masterclass over geluk.

Zonder stropdas

Het concept is opgezet als een festival, inclusief foodtrucks en muziek. “En vooral geen stropdas om”, zegt organisator Johan Lammers. “Het moet een laagdrempelig evenement zijn. Geen preken over wat er allemaal misgaat en wat autobedrijven allemaal niet goed doen: we gaan juist uit van de kansen die er zijn voor de autobranche. De toekomst kan er best rooskleurig uitzien.”

Meer informatie vindt u op www.mobiliteitsfestival