Slimme hightech verovert de werkplaats

Italiaanse Aftermarketbeurs in het teken van efficiency en ADAS

Redactie Redactie
Beeld: Autopromotec

De ontwikkeling van steeds geavanceerdere voertuigen die steeds minder onderhoud nodig hebben, leidt tot nieuwe verdienmodellen bij autobedrijven en om een andere werkplaatsinrichting. Autopromotec, de tweejaarlijkse Europese vakbeurs voor equipment en werkplaatsapparatuur, stond dit jaar dan ook in het teken van kalibratie van rijhulpsystemen en diagnose. “Garagisten en dealers zijn zoekende hoe ze moeten anticiperen op veranderingen op het gebied van ADAS, elektrificatie en een dalende onderhoudsvraag”, zegt Bart Kamps, directeur van Explora, onderdeel van equipmentleverancier Rupro.

“Op de beurs hebben we duidelijk gezien dat leveranciers op deze ontwikkelingen inspelen: er is veel aandacht voor kalibratiesystemen, diagnose en voor pre-checkequipment.” Dat laatste biedt kansen, omdat autobedrijven met die apparatuur in korte tijd een scan van een auto kunnen maken en de klant adviseren. “Een klant wil niet een uur wachten om te horen wat er aan zijn auto moet gebeuren. Maar als je snel kunt laten zien dat de banden aan vervanging toe zijn of dat de wielen opnieuw moeten worden uitgelijnd, dan wil de klant dat wel laten uitvoeren. Je kunt dus veel pro-actiever werken.” Het bedrijf komt zelf binnenkort ook met precheckequipment, waarmee het werkplaatsrendement weer een duwtje in de goede richting gegeven kan worden.

Efficiencyslag

Ook Arian van den Berg, directeur van Stokvis Equipment, viel het op dat de grootste beurshallen in de Italiaanse stad deze editie niet waren gereserveerd voor hefbruggen, maar voor diagnose-, wielservice- en ADAS-apparatuur. “Dat laatste past in de huidige trend, vooral in combinatie met uitlijnen: dat is een basisvoorwaarde voor het juist afstellen van de rijhulpsystemen. Dit zijn op dit moment denk ik ook de belangrijkste uitdagingen voor de werkplaats.”

Autofabrikanten zullen binnenkort alleen nog gehomologeerde systemen voorschrijven

Equipmentfabrikanten gebruiken verschillende methoden om te kalibreren, waarbij sommige het ‘stippen- of strepenbord’ al op beeldschermen projecteren. De vraag is wel of deze methode qua accuratesse door autofabrikanten geaccepteerd zal worden. Van den Berg: “In sommige gevallen wordt ADAS-kalibratie niet gekoppeld aan de wielstandmeting, terwijl het uiteraard belangrijk is om vast te stellen of de werkelijke en waargenomen waardes wel exact met elkaar overeenkomen. Vanwege de impact op het rijgedrag van de auto en de aansprakelijkheid rond ADAS-kalibraties verwacht ik dat autofabrikanten over niet al te lange tijd alleen nog gehomologeerde systemen en gecertificeerde uitvoeringen zullen voorschrijven, om de veiligheid van voertuigen en berijders te kunnen waarborgen.”

Naast oplossingen voor de aftersaleskant van nieuwe technologische toepassingen in auto’s blijven ontwikkelingen in werkplaatsequipment vooral gericht op het verbeteren van efficiency voor de garageondernemer. “Doordat de processen steeds sneller en efficiënter verlopen is de terugverdientijd op investeringen aanzienlijk teruggebracht”, aldus Van den Berg. “De nieuwste generatie R-1234yf aircostations is bijvoorbeeld gewoon via een app te volgen, zodat monteurs tijdens het serviceproces iets anders kunnen doen.”

Kortom: de werkplaats van de nabije toekomst is efficiënter dankzij de koppeling van diagnose-apparatuur met equipment, sneller dankzij prescans en geavanceerder door nieuwerwetse apparatuur voor rijhulp- en andere intelligente systemen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Italiaanse Aftermarketbeurs in het teken van efficiency en ADAS | Automotive Online
Slimme hightech verovert de werkplaats

Italiaanse Aftermarketbeurs in het teken van efficiency en ADAS

Redactie Redactie
Beeld: Autopromotec

De ontwikkeling van steeds geavanceerdere voertuigen die steeds minder onderhoud nodig hebben, leidt tot nieuwe verdienmodellen bij autobedrijven en om een andere werkplaatsinrichting. Autopromotec, de tweejaarlijkse Europese vakbeurs voor equipment en werkplaatsapparatuur, stond dit jaar dan ook in het teken van kalibratie van rijhulpsystemen en diagnose. “Garagisten en dealers zijn zoekende hoe ze moeten anticiperen op veranderingen op het gebied van ADAS, elektrificatie en een dalende onderhoudsvraag”, zegt Bart Kamps, directeur van Explora, onderdeel van equipmentleverancier Rupro.

“Op de beurs hebben we duidelijk gezien dat leveranciers op deze ontwikkelingen inspelen: er is veel aandacht voor kalibratiesystemen, diagnose en voor pre-checkequipment.” Dat laatste biedt kansen, omdat autobedrijven met die apparatuur in korte tijd een scan van een auto kunnen maken en de klant adviseren. “Een klant wil niet een uur wachten om te horen wat er aan zijn auto moet gebeuren. Maar als je snel kunt laten zien dat de banden aan vervanging toe zijn of dat de wielen opnieuw moeten worden uitgelijnd, dan wil de klant dat wel laten uitvoeren. Je kunt dus veel pro-actiever werken.” Het bedrijf komt zelf binnenkort ook met precheckequipment, waarmee het werkplaatsrendement weer een duwtje in de goede richting gegeven kan worden.

Efficiencyslag

Ook Arian van den Berg, directeur van Stokvis Equipment, viel het op dat de grootste beurshallen in de Italiaanse stad deze editie niet waren gereserveerd voor hefbruggen, maar voor diagnose-, wielservice- en ADAS-apparatuur. “Dat laatste past in de huidige trend, vooral in combinatie met uitlijnen: dat is een basisvoorwaarde voor het juist afstellen van de rijhulpsystemen. Dit zijn op dit moment denk ik ook de belangrijkste uitdagingen voor de werkplaats.”

Autofabrikanten zullen binnenkort alleen nog gehomologeerde systemen voorschrijven

Equipmentfabrikanten gebruiken verschillende methoden om te kalibreren, waarbij sommige het ‘stippen- of strepenbord’ al op beeldschermen projecteren. De vraag is wel of deze methode qua accuratesse door autofabrikanten geaccepteerd zal worden. Van den Berg: “In sommige gevallen wordt ADAS-kalibratie niet gekoppeld aan de wielstandmeting, terwijl het uiteraard belangrijk is om vast te stellen of de werkelijke en waargenomen waardes wel exact met elkaar overeenkomen. Vanwege de impact op het rijgedrag van de auto en de aansprakelijkheid rond ADAS-kalibraties verwacht ik dat autofabrikanten over niet al te lange tijd alleen nog gehomologeerde systemen en gecertificeerde uitvoeringen zullen voorschrijven, om de veiligheid van voertuigen en berijders te kunnen waarborgen.”

Naast oplossingen voor de aftersaleskant van nieuwe technologische toepassingen in auto’s blijven ontwikkelingen in werkplaatsequipment vooral gericht op het verbeteren van efficiency voor de garageondernemer. “Doordat de processen steeds sneller en efficiënter verlopen is de terugverdientijd op investeringen aanzienlijk teruggebracht”, aldus Van den Berg. “De nieuwste generatie R-1234yf aircostations is bijvoorbeeld gewoon via een app te volgen, zodat monteurs tijdens het serviceproces iets anders kunnen doen.”

Kortom: de werkplaats van de nabije toekomst is efficiënter dankzij de koppeling van diagnose-apparatuur met equipment, sneller dankzij prescans en geavanceerder door nieuwerwetse apparatuur voor rijhulp- en andere intelligente systemen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.