Analyse over 2018: Leasevloot stijgt in alle segmenten

Leasebranche zoekt groei in groen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Het aandeel van private lease in de totale vloot is inmiddels gegroeid naar 15 procent, na een flinke stijging van het aantal privé geleaste auto’s met 45,6 procent. De auto’s worden ook steeds groter, blijkt uit cijfers van VNA. Volgens de directeur van de branchevereniging voor leasemaatschappijen, Renate Hemerik, zorgt de in september 2018 geïntroduceerde nieuwe emissietest WLTP wel voor wat rimpels in de vijver, maar blijkt de trend van bezit naar gebruik sterker. “Het is een hobbelige weg, maar we moeten nu eenmaal met de WLTP (waaruit een hogere CO2-uitstoot en dus hogere bpm volgt dan uit de vorige test, red) uit de voeten. De ontwikkeling naar een deeleconomie en van bezit naar gebruik heeft meer impact op de cijfers dan de nieuwe meetmethode”, stelt zij in een interview met vakblad Fleet&Mobility.

Verduurzaming

De claim van de leasebranche dat het een flinke steen bijdraagt aan het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark, is op basis van deze cijfers gegrond. De gemiddelde leeftijd van het privé-autopark is 128 maanden, tegenover 18,3 maanden voor het privéleasepark van de VNAleden. Voor zakelijke leaseauto’s is de gemiddelde leeftijd 29,5 maanden. Met een gemiddelde uitstoot van 109 gram per kilometer scoort leasing ook aardig, hoewel nog niet op de Europese norm van 95 gram per kilometer in 2021. Sinds 2015, toen de gemiddelde uitstoot van het VNA leaseautopark 92 gram per kilometer bedroeg, steeg deze uitstoot jaar-op-jaar naar de 109 nu (landelijk lag de gemiddelde CO2-uitstoot van de totale personenautovloot in 2016 op 173 g/km; nieuwere cijfers zijn er nog niet).

21 afbeelding 1

Elektrificering

Ook de elektrificering van het wagenpark gaat goeddeels via de leasebranche. In 2018 meer dan de helft van alle nieuw geregistreerde EV’s terecht bij leasebedrijven, en als je alle zakelijke registraties optelt zelfs driekwart. De volgende stap is ook de particulier in een EV te krijgen. De beste manier is private lease, meent Hemerik. “Consumenten hoeven dan geen grote investering vooraf te doen. Ze lopen geen risico’s en ze worden begeleid met alles dat komt kijken bij het rijden van een EV.” Hoewel ook voor bijvoorbeeld de in prijs toegankelijkere Hyundai Kona en Kia e-Niro nog altijd een prijsverschil zit van 10 duizend euro in vergelijking met een brandstofauto, laat de trend zien dat dit verschil over een aantal jaren zal afnemen.Alle ins&outs van de grootste leasemaatschappijen van Nederland staan in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. De nieuwste editie is onlangs verschenen en hier te bestellen.
Dat er in de regering nu stemmen opgaan om de EV-stimulans voor zakelijk rijders af te zwakken, vindt Hemerik geen goed idee. “De zakelijke markt heeft in Nederland de basis gelegd voor elektrisch rijden, inclusief de laadinfrastructuur. We zijn een van Europa’s koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Wij vinden het kortzichtig om dat nu zonder meer een halt toe te roepen.”

Abonnement

EV’s zijn bovendien – vooral omdat er relatief veel connectiviteit in zit – een gouden toekomst beloofd als deelauto. Ook hierin zouden leasemaatschappijen een grotere rol kunnen spelen, zegt Hemerik, maar daarbij kijkt ze wel naar de eigen leden. “Dan heb ik het niet per se over de hard- en software die nodig is, maar over de leasecontracten. Daarin zouden geen blokkades meer moeten zitten om te delen. Natuurlijk is het anders bij zakelijke lease, omdat de werkgever de rekening betaalt. Toch zou daar ook een mouw aan te passen moeten zijn.”
21 afbeelding 2

Ook in de verschuiving van traditionele lease naar mobiliteit spelen leasemaatschappijen volgens Hemerik een belangrijke rol. “De traditionele contracten waarbij een werknemer of een particulier de berijder is van een auto, veranderen wellicht van vorm. Het kan zijn dat in de toekomst iemand mobiliteit afneem in de vorm van een abonnement. Of dat het contract met een persoon niet direct gekoppeld is aan één auto.”

Groei in de financial lease

Ook in financial lease is groei waarneembaar. Volgens Jurriën van Dijk, directeur bij FinancialLease.nl, komt dit door de toenemende vraag naar flexibele mobiliteit. “Je kunt snel een auto inwisselen voor een andere. Bij operational lease is voortijdig beëindigen van het contract een probleem, bij financial lease ga je gewoon naar de dealer en ruil je je auto in.” Die vraag groeit vooral nu er meer zzp’ers en kleine bedrijven ontstaan, als gevolg van de economische hoogconjunctuur. “De markt voor kleine zelfstandigen wordt groter”, aldus Van Dijk. “ZZP’ers wordt steeds makkelijker een oplossing geboden om een gebruikte auto te leasen. We zien daarbij dat het aandeel elektrische voertuigen hard groeit, omdat er een steeds grotere markt is voor gebruikte EV’s van een hogere kwaliteit, zoals de Tesla en soortgelijke modellen. Voor een kleinere ondernemer voordelig, want hij hoeft zijn bankrekening niet te plunderen voor het bezit van een auto, maar kan zijn kapitaal binnen zijn ondernemen houden. Tegelijk heeft hij wel de voordelen van het kopen van een auto, zoals de aftrek van de btw, investeringsaftrek en fiscale afschrijving – er zijn veel fiscale voordelen verbonden aan financial leasing, die je bij andere vormen van leasing niet hebt.”

Ook Bert Westerveld, directeur Financial Lease For You (FL4Y), ziet de groei in financial lease voorlopig nog niet stoppen. “Omdat we steeds meer zzp’ers gaan krijgen die graag flexibel willen blijven, verwacht ik dat financial lease de komende jaren verder door zal groeien. Voor een zzp’er is het een prettig idee dat wanneer hij besluit om toch weer in loondienst te gaan, hij veel goedkoper dan bij operational lease van het contract af kan. Financial Lease is een conjunctuurgevoelig product – als het economisch slechter gaat, dan pas zal de belangstelling voor financial lease ook afnemen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Leasebranche zoekt groei in groen | Automotive Online
Analyse over 2018: Leasevloot stijgt in alle segmenten

Leasebranche zoekt groei in groen

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Het aandeel van private lease in de totale vloot is inmiddels gegroeid naar 15 procent, na een flinke stijging van het aantal privé geleaste auto’s met 45,6 procent. De auto’s worden ook steeds groter, blijkt uit cijfers van VNA. Volgens de directeur van de branchevereniging voor leasemaatschappijen, Renate Hemerik, zorgt de in september 2018 geïntroduceerde nieuwe emissietest WLTP wel voor wat rimpels in de vijver, maar blijkt de trend van bezit naar gebruik sterker. “Het is een hobbelige weg, maar we moeten nu eenmaal met de WLTP (waaruit een hogere CO2-uitstoot en dus hogere bpm volgt dan uit de vorige test, red) uit de voeten. De ontwikkeling naar een deeleconomie en van bezit naar gebruik heeft meer impact op de cijfers dan de nieuwe meetmethode”, stelt zij in een interview met vakblad Fleet&Mobility.

Verduurzaming

De claim van de leasebranche dat het een flinke steen bijdraagt aan het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark, is op basis van deze cijfers gegrond. De gemiddelde leeftijd van het privé-autopark is 128 maanden, tegenover 18,3 maanden voor het privéleasepark van de VNAleden. Voor zakelijke leaseauto’s is de gemiddelde leeftijd 29,5 maanden. Met een gemiddelde uitstoot van 109 gram per kilometer scoort leasing ook aardig, hoewel nog niet op de Europese norm van 95 gram per kilometer in 2021. Sinds 2015, toen de gemiddelde uitstoot van het VNA leaseautopark 92 gram per kilometer bedroeg, steeg deze uitstoot jaar-op-jaar naar de 109 nu (landelijk lag de gemiddelde CO2-uitstoot van de totale personenautovloot in 2016 op 173 g/km; nieuwere cijfers zijn er nog niet).

21 afbeelding 1

Elektrificering

Ook de elektrificering van het wagenpark gaat goeddeels via de leasebranche. In 2018 meer dan de helft van alle nieuw geregistreerde EV’s terecht bij leasebedrijven, en als je alle zakelijke registraties optelt zelfs driekwart. De volgende stap is ook de particulier in een EV te krijgen. De beste manier is private lease, meent Hemerik. “Consumenten hoeven dan geen grote investering vooraf te doen. Ze lopen geen risico’s en ze worden begeleid met alles dat komt kijken bij het rijden van een EV.” Hoewel ook voor bijvoorbeeld de in prijs toegankelijkere Hyundai Kona en Kia e-Niro nog altijd een prijsverschil zit van 10 duizend euro in vergelijking met een brandstofauto, laat de trend zien dat dit verschil over een aantal jaren zal afnemen.Alle ins&outs van de grootste leasemaatschappijen van Nederland staan in de Automotive Leasemaatschappij Top 60. De nieuwste editie is onlangs verschenen en hier te bestellen.
Dat er in de regering nu stemmen opgaan om de EV-stimulans voor zakelijk rijders af te zwakken, vindt Hemerik geen goed idee. “De zakelijke markt heeft in Nederland de basis gelegd voor elektrisch rijden, inclusief de laadinfrastructuur. We zijn een van Europa’s koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Wij vinden het kortzichtig om dat nu zonder meer een halt toe te roepen.”

Abonnement

EV’s zijn bovendien – vooral omdat er relatief veel connectiviteit in zit – een gouden toekomst beloofd als deelauto. Ook hierin zouden leasemaatschappijen een grotere rol kunnen spelen, zegt Hemerik, maar daarbij kijkt ze wel naar de eigen leden. “Dan heb ik het niet per se over de hard- en software die nodig is, maar over de leasecontracten. Daarin zouden geen blokkades meer moeten zitten om te delen. Natuurlijk is het anders bij zakelijke lease, omdat de werkgever de rekening betaalt. Toch zou daar ook een mouw aan te passen moeten zijn.”
21 afbeelding 2

Ook in de verschuiving van traditionele lease naar mobiliteit spelen leasemaatschappijen volgens Hemerik een belangrijke rol. “De traditionele contracten waarbij een werknemer of een particulier de berijder is van een auto, veranderen wellicht van vorm. Het kan zijn dat in de toekomst iemand mobiliteit afneem in de vorm van een abonnement. Of dat het contract met een persoon niet direct gekoppeld is aan één auto.”

Groei in de financial lease

Ook in financial lease is groei waarneembaar. Volgens Jurriën van Dijk, directeur bij FinancialLease.nl, komt dit door de toenemende vraag naar flexibele mobiliteit. “Je kunt snel een auto inwisselen voor een andere. Bij operational lease is voortijdig beëindigen van het contract een probleem, bij financial lease ga je gewoon naar de dealer en ruil je je auto in.” Die vraag groeit vooral nu er meer zzp’ers en kleine bedrijven ontstaan, als gevolg van de economische hoogconjunctuur. “De markt voor kleine zelfstandigen wordt groter”, aldus Van Dijk. “ZZP’ers wordt steeds makkelijker een oplossing geboden om een gebruikte auto te leasen. We zien daarbij dat het aandeel elektrische voertuigen hard groeit, omdat er een steeds grotere markt is voor gebruikte EV’s van een hogere kwaliteit, zoals de Tesla en soortgelijke modellen. Voor een kleinere ondernemer voordelig, want hij hoeft zijn bankrekening niet te plunderen voor het bezit van een auto, maar kan zijn kapitaal binnen zijn ondernemen houden. Tegelijk heeft hij wel de voordelen van het kopen van een auto, zoals de aftrek van de btw, investeringsaftrek en fiscale afschrijving – er zijn veel fiscale voordelen verbonden aan financial leasing, die je bij andere vormen van leasing niet hebt.”

Ook Bert Westerveld, directeur Financial Lease For You (FL4Y), ziet de groei in financial lease voorlopig nog niet stoppen. “Omdat we steeds meer zzp’ers gaan krijgen die graag flexibel willen blijven, verwacht ik dat financial lease de komende jaren verder door zal groeien. Voor een zzp’er is het een prettig idee dat wanneer hij besluit om toch weer in loondienst te gaan, hij veel goedkoper dan bij operational lease van het contract af kan. Financial Lease is een conjunctuurgevoelig product – als het economisch slechter gaat, dan pas zal de belangstelling voor financial lease ook afnemen.”

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.