Kloof tussen kennis en auto

Collision Experience toont impact innovaties op schadeherstel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto's: Hennie Keeris

De volledig zelfrijdende auto, die zich probleemloos zonder bestuurder door de drukke binnenstraten van Amsterdam manoeuvreert? Verwacht dit scenario niet voor 2040, zo luidde de prognose van Dariu Gavrila, professor bij de sectie Intelligent Vehicles van TU Delft, tijdens de Automotive Collision Experience. Dit evenement van vakblad Automotive vond 21 mei plaats op de Automotive Campus Helmond. Voordat het plenaire programma begon, werden er eerst diverse innovatieve concepten bekeken en bedrijven bezocht, om een beeld te krijgen van wat de autobranche de komende jaren te wachten staat.

Rijhulp in het donker

abs ers peter brouwers albert de goey en stephan gamelkoorn zochten elkaar even opNa een bezoek aan Lightyear (zonnecelauto), Inmotion (laadinfrastructuur), Rijkswaterstaat (verkeerscontrole) en XYZ Automotive (auto-ombouw naar EV’s) startte Gavrilla het plenaire deel. Hij was jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van autonome autosystemen van Daimler en was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de invoering van het Precrash-systeem in diverse modellen van Mercedes in 2013.

Hij liet zien hoe nu wordt gewerkt aan sensoren die mensen van objecten kunnen onderscheiden en die zelfs kunnen ‘zien’ of voetgangers een voertuig hebben gesignaleerd. Op dit moment is de autonome autotechnologie echter nog altijd in de ontwikkelingsfase. “Tunnels, nacht, sneeuw en gladheid leveren nog altijd grote problemen op voor de autonome auto.”

Natuurlijk, al die hulpsystemen die uiteindelijk tot die zelfrijdende auto leiden zorgen voor minder schades, maar als er een – kleine – klapper wordt gemaakt is het financieel wel meteen goed raak: volgens Gavrilla kan een auto alleen autonoom rijden als het naast een camera minimaal 2 sensoren heeft, een totaalpakket dat al snel 10 duizend euro zal kosten.

Repareerbaarheid

alfred moller in gesprek met focwa directeur femke teeling en schademanager marcel spronk van unigarantMinder ongelukken dus, maar wel met een hogere schadelast, zo rekende ook Fred Slikker van Solera voor. De schadelast is sinds 2015 met 11 procent gestegen, de onderdeelkosten stegen in die periode met 24 procent. Slikker ziet echter een groter probleem: namelijk de uitdaging op het gebied van repareerbaarheid. “De meeste innovatie zit misschien wel in nieuwe materiaalsoorten, zoals koolstofvezel, aluminium en magnesium. Wij werken samen met grote crashtestcentra als Thatcham en weten daardoor uit ervaring dat de reparatiedata ver achter kan lopen bij de marktintroductie van een voertuig. Soms worden auto’s met schijnbaar kleine schades daardoor total loss verklaard.”

Dans om de werknemer

de stand van opleidingszaken werd nog even doorgenomen door rita schepers achmea yolande van doornspeek voc gerda lauwers lauwers autoschde en jaap langeveld vocMaar zover zijn we in Nederland nog niet, waardoor twee vragen als een schaduw boven de branche blijven hangen: hoe zorgt de sector ervoor dat complexe schade veilig gerepareerd kan worden en wie gaat dat betalen? Zoals dat vaak gebeurt durfde niemand zich en plein public aan die tweede vraag te wagen, constateerde dagvoorzitter Karl Raats. “Het lijkt een vervelende tango tussen opdrachtgevers en herstellers: je hebt een gezamenlijk belang, maar iedereen is ook bezig er het beste voor zichzelf uit te halen. Als ik dan minder verdien, verdient de ander dan niet te veel?”

Dat de branche op het gebied van opleiding en personeel uitdagingen heeft, bleek ook tijdens de paneldiscussie tussen Gerda Lauwers (Autoschade Theo Lauwers), André van der Grift (gedragswetenschapper) en Anton Cornelissen (medeoprichter Autotech, zie ook p38). Lauwers wees er fijntjes op dat in opleidingen wordt gewerkt aan tien jaar oude auto’s, terwijl auto’s in ijltempo complexer worden. De kloof tussen kennis en auto dreigt te groot te worden, denkt zij. “Als branche moeten we meer samenwerken met scholen om te zorgen dat de opleidingen voldoende aansluiten.”

Automotive Collision Experience is mogelijk gemaakt doot:

sponsorbalk v3

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Collision Experience toont impact innovaties op schadeherstel | Automotive Online
Kloof tussen kennis en auto

Collision Experience toont impact innovaties op schadeherstel

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Foto's: Hennie Keeris

De volledig zelfrijdende auto, die zich probleemloos zonder bestuurder door de drukke binnenstraten van Amsterdam manoeuvreert? Verwacht dit scenario niet voor 2040, zo luidde de prognose van Dariu Gavrila, professor bij de sectie Intelligent Vehicles van TU Delft, tijdens de Automotive Collision Experience. Dit evenement van vakblad Automotive vond 21 mei plaats op de Automotive Campus Helmond. Voordat het plenaire programma begon, werden er eerst diverse innovatieve concepten bekeken en bedrijven bezocht, om een beeld te krijgen van wat de autobranche de komende jaren te wachten staat.

Rijhulp in het donker

abs ers peter brouwers albert de goey en stephan gamelkoorn zochten elkaar even opNa een bezoek aan Lightyear (zonnecelauto), Inmotion (laadinfrastructuur), Rijkswaterstaat (verkeerscontrole) en XYZ Automotive (auto-ombouw naar EV’s) startte Gavrilla het plenaire deel. Hij was jarenlang betrokken bij de ontwikkeling van autonome autosystemen van Daimler en was bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de invoering van het Precrash-systeem in diverse modellen van Mercedes in 2013.

Hij liet zien hoe nu wordt gewerkt aan sensoren die mensen van objecten kunnen onderscheiden en die zelfs kunnen ‘zien’ of voetgangers een voertuig hebben gesignaleerd. Op dit moment is de autonome autotechnologie echter nog altijd in de ontwikkelingsfase. “Tunnels, nacht, sneeuw en gladheid leveren nog altijd grote problemen op voor de autonome auto.”

Natuurlijk, al die hulpsystemen die uiteindelijk tot die zelfrijdende auto leiden zorgen voor minder schades, maar als er een – kleine – klapper wordt gemaakt is het financieel wel meteen goed raak: volgens Gavrilla kan een auto alleen autonoom rijden als het naast een camera minimaal 2 sensoren heeft, een totaalpakket dat al snel 10 duizend euro zal kosten.

Repareerbaarheid

alfred moller in gesprek met focwa directeur femke teeling en schademanager marcel spronk van unigarantMinder ongelukken dus, maar wel met een hogere schadelast, zo rekende ook Fred Slikker van Solera voor. De schadelast is sinds 2015 met 11 procent gestegen, de onderdeelkosten stegen in die periode met 24 procent. Slikker ziet echter een groter probleem: namelijk de uitdaging op het gebied van repareerbaarheid. “De meeste innovatie zit misschien wel in nieuwe materiaalsoorten, zoals koolstofvezel, aluminium en magnesium. Wij werken samen met grote crashtestcentra als Thatcham en weten daardoor uit ervaring dat de reparatiedata ver achter kan lopen bij de marktintroductie van een voertuig. Soms worden auto’s met schijnbaar kleine schades daardoor total loss verklaard.”

Dans om de werknemer

de stand van opleidingszaken werd nog even doorgenomen door rita schepers achmea yolande van doornspeek voc gerda lauwers lauwers autoschde en jaap langeveld vocMaar zover zijn we in Nederland nog niet, waardoor twee vragen als een schaduw boven de branche blijven hangen: hoe zorgt de sector ervoor dat complexe schade veilig gerepareerd kan worden en wie gaat dat betalen? Zoals dat vaak gebeurt durfde niemand zich en plein public aan die tweede vraag te wagen, constateerde dagvoorzitter Karl Raats. “Het lijkt een vervelende tango tussen opdrachtgevers en herstellers: je hebt een gezamenlijk belang, maar iedereen is ook bezig er het beste voor zichzelf uit te halen. Als ik dan minder verdien, verdient de ander dan niet te veel?”

Dat de branche op het gebied van opleiding en personeel uitdagingen heeft, bleek ook tijdens de paneldiscussie tussen Gerda Lauwers (Autoschade Theo Lauwers), André van der Grift (gedragswetenschapper) en Anton Cornelissen (medeoprichter Autotech, zie ook p38). Lauwers wees er fijntjes op dat in opleidingen wordt gewerkt aan tien jaar oude auto’s, terwijl auto’s in ijltempo complexer worden. De kloof tussen kennis en auto dreigt te groot te worden, denkt zij. “Als branche moeten we meer samenwerken met scholen om te zorgen dat de opleidingen voldoende aansluiten.”

Automotive Collision Experience is mogelijk gemaakt doot:

sponsorbalk v3

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.