Sturen op een daling

Rijhulpsystemen leiden tot fors minder schade

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De invloed van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) op het aantal schades lijkt zo klaar als een klontje: hoe meer de bestuurder geholpen wordt, hoe kleiner de kans op schade. Toch is deze aanname aan discussie onderhevig. Zo werd al gesproken van het Scorpio-effect: toen Ford in dit volumemodel ABS introduceerde, nam in eerste instantie het aantal kop-staartbotsingen toe, waarbij auto’s zonder ABS op de Scorpio-met knalden. Maar over de effecten op de langere termijn lijkt inmiddels consensus: diverse onderzoeksinstanties, waaronder Thatcham en Roland Berger, zien een forse daling in het aantal schades en daarmee een daling in schadevolume, maar een stijging van de gemiddelde schadelast. De daling van het aantal schades wordt namelijk deels opgevangen door de duurdere onderdelen en meer werkplaatsuren. In een recent onderzoek naar de invloed van rijhulpsystemen op de schadebranche, uitgevoerd door VMS Insight in opdracht van Bovag, komt hetzelfde naar voren. De schadeherstelsector moet volgens dit onderzoek volgens het meest gangbare scenario in 2030 rekening houden met een daling van 23 procent in het aantal schades, als gevolg van een toename van rijhulp-systemen in personenauto’s. De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vergen specialistische kennis; daardoor zal de omzet 9 procent afnemen in vergelijking met 2018. Volgens het onderzoek hebben vier rijhulp-systemen een duidelijke impact op het beperken van de autoschade: Automatic Emergency Braking (AEB), Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (LCA/BLIS), Lane Keep Assist (LKA) en Parking Assist (PA). Steeds meer mainstreammodellen zijn voorzien van zulke systemen. Zo was in 2018 45 procent van alle nieuw verkochte personenauto’s in Nederland voorzien van AEB. De onderzoekers verwachten dat het wagenparkaandeel personenauto’s met een of meerdere rijhulp-systemen zal stijgen van minder dan 10 procent in 2017 naar meer dan 50 procent in 2025 en meer dan 80 procent in 2030.

invloed adas op schadebranche

 

Deze groei wordt versneld door overheidsmaatregelen: zo is de verwachting dat de Europese Unie naar alle waarschijnlijkheid in de eerste helft van 2019 de ‘General Safety Regulation’ gaat actualiseren. Dit houdt in dat 11 veiligheidssystemen, waaronder AEB en Lane Keep Assist (LKA), verplicht worden gesteld met ingang van 2023. En dat vergroot uiteraard de impact op het aantal schades en de schade-omzet; in het meest negatieve scenario dalen ze respectievelijk met 30 procent en 11 procent.

Bekijk de gehele samenvatting van het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Rijhulpsystemen leiden tot fors minder schade | Automotive Online
Sturen op een daling

Rijhulpsystemen leiden tot fors minder schade

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

De invloed van ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) op het aantal schades lijkt zo klaar als een klontje: hoe meer de bestuurder geholpen wordt, hoe kleiner de kans op schade. Toch is deze aanname aan discussie onderhevig. Zo werd al gesproken van het Scorpio-effect: toen Ford in dit volumemodel ABS introduceerde, nam in eerste instantie het aantal kop-staartbotsingen toe, waarbij auto’s zonder ABS op de Scorpio-met knalden. Maar over de effecten op de langere termijn lijkt inmiddels consensus: diverse onderzoeksinstanties, waaronder Thatcham en Roland Berger, zien een forse daling in het aantal schades en daarmee een daling in schadevolume, maar een stijging van de gemiddelde schadelast. De daling van het aantal schades wordt namelijk deels opgevangen door de duurdere onderdelen en meer werkplaatsuren. In een recent onderzoek naar de invloed van rijhulpsystemen op de schadebranche, uitgevoerd door VMS Insight in opdracht van Bovag, komt hetzelfde naar voren. De schadeherstelsector moet volgens dit onderzoek volgens het meest gangbare scenario in 2030 rekening houden met een daling van 23 procent in het aantal schades, als gevolg van een toename van rijhulp-systemen in personenauto’s. De benodigde onderdelen zijn wel duurder en de werkzaamheden vergen specialistische kennis; daardoor zal de omzet 9 procent afnemen in vergelijking met 2018. Volgens het onderzoek hebben vier rijhulp-systemen een duidelijke impact op het beperken van de autoschade: Automatic Emergency Braking (AEB), Lane Change Assist/Blind Spot Monitoring (LCA/BLIS), Lane Keep Assist (LKA) en Parking Assist (PA). Steeds meer mainstreammodellen zijn voorzien van zulke systemen. Zo was in 2018 45 procent van alle nieuw verkochte personenauto’s in Nederland voorzien van AEB. De onderzoekers verwachten dat het wagenparkaandeel personenauto’s met een of meerdere rijhulp-systemen zal stijgen van minder dan 10 procent in 2017 naar meer dan 50 procent in 2025 en meer dan 80 procent in 2030.

invloed adas op schadebranche

 

Deze groei wordt versneld door overheidsmaatregelen: zo is de verwachting dat de Europese Unie naar alle waarschijnlijkheid in de eerste helft van 2019 de ‘General Safety Regulation’ gaat actualiseren. Dit houdt in dat 11 veiligheidssystemen, waaronder AEB en Lane Keep Assist (LKA), verplicht worden gesteld met ingang van 2023. En dat vergroot uiteraard de impact op het aantal schades en de schade-omzet; in het meest negatieve scenario dalen ze respectievelijk met 30 procent en 11 procent.

Bekijk de gehele samenvatting van het onderzoek in de Automotive Kennisbank.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.