Redactioneel | Korting

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Echter, waarschijnlijk had een groot deel van de mensen die nu zakelijk een Tesla en i-Pace aanschaften, een andere keuze gemaakt als de bijtelling niet zo laag was. Dus het is te kort door de bocht te stellen dat de staat 700 miljoen euro misloopt (het gaat hierbij over de gederfde inkomsten over de gehele leasetermijn).

Ook moet de subsidiëring worden gezien als een investering in het terugdringen van de tailpipe emissie, zo stelde staatssecretaris Menno Snel terecht in antwoord op de Kamervragen van Omtzigt. Vooral de Tesla heeft elektrisch rijden van het door de traditionele fabrikanten opgebouwde geitenwollensokkenimago afgeholpen. Of dat de maatschappij te veel geld heeft gekost, is lastig te zeggen.

De Tesla-taks komt op het juiste moment, nu er ook veel middenklasse auto’s met een acceptabele actieradius te vinden zijn. Juist door fiscale stimulering kunnen Nederlandse importeurs hun fabrikanten bewegen voldoende EV’s aan ons land toe te wijzen, want de concurrentie van andere landen neemt toe. De zakelijke markt is goed voor ongeveer 80 procent van de registraties van nieuwe elektrische auto’s; die stimuleren met een lage bijtelling zorgt voor een snelle aanwas. De door de overheid geplande aanschafsubsidie voor EV’s moet worden ingezet voor de aanschaf van occasion-EV’s. Dan blijven de auto’s die nu worden ingezet in de lease, over vijf jaar in Nederland. Dan pas is er sprake van geslaagd beleid.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.

Redactioneel | Korting | Automotive Online

Redactioneel | Korting

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:

Echter, waarschijnlijk had een groot deel van de mensen die nu zakelijk een Tesla en i-Pace aanschaften, een andere keuze gemaakt als de bijtelling niet zo laag was. Dus het is te kort door de bocht te stellen dat de staat 700 miljoen euro misloopt (het gaat hierbij over de gederfde inkomsten over de gehele leasetermijn).

Ook moet de subsidiëring worden gezien als een investering in het terugdringen van de tailpipe emissie, zo stelde staatssecretaris Menno Snel terecht in antwoord op de Kamervragen van Omtzigt. Vooral de Tesla heeft elektrisch rijden van het door de traditionele fabrikanten opgebouwde geitenwollensokkenimago afgeholpen. Of dat de maatschappij te veel geld heeft gekost, is lastig te zeggen.

De Tesla-taks komt op het juiste moment, nu er ook veel middenklasse auto’s met een acceptabele actieradius te vinden zijn. Juist door fiscale stimulering kunnen Nederlandse importeurs hun fabrikanten bewegen voldoende EV’s aan ons land toe te wijzen, want de concurrentie van andere landen neemt toe. De zakelijke markt is goed voor ongeveer 80 procent van de registraties van nieuwe elektrische auto’s; die stimuleren met een lage bijtelling zorgt voor een snelle aanwas. De door de overheid geplande aanschafsubsidie voor EV’s moet worden ingezet voor de aanschaf van occasion-EV’s. Dan blijven de auto’s die nu worden ingezet in de lease, over vijf jaar in Nederland. Dan pas is er sprake van geslaagd beleid.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.