Redactioneel | Korting
Echter, waarschijnlijk had een groot deel van de mensen die nu zakelijk een Tesla en i-Pace aanschaften, een andere keuze gemaakt als de bijtelling niet zo laag was. Dus het is te kort door de bocht te stellen dat de staat 700 miljoen euro misloopt (het gaat hierbij over de gederfde inkomsten over de gehele leasetermijn).
Ook moet de subsidiëring worden gezien als een investering in het terugdringen van de tailpipe emissie, zo stelde staatssecretaris Menno Snel terecht in antwoord op de Kamervragen van Omtzigt. Vooral de Tesla heeft elektrisch rijden van het door de traditionele fabrikanten opgebouwde geitenwollensokkenimago afgeholpen. Of dat de maatschappij te veel geld heeft gekost, is lastig te zeggen.
De Tesla-taks komt op het juiste moment, nu er ook veel middenklasse auto’s met een acceptabele actieradius te vinden zijn. Juist door fiscale stimulering kunnen Nederlandse importeurs hun fabrikanten bewegen voldoende EV’s aan ons land toe te wijzen, want de concurrentie van andere landen neemt toe. De zakelijke markt is goed voor ongeveer 80 procent van de registraties van nieuwe elektrische auto’s; die stimuleren met een lage bijtelling zorgt voor een snelle aanwas. De door de overheid geplande aanschafsubsidie voor EV’s moet worden ingezet voor de aanschaf van occasion-EV’s. Dan blijven de auto’s die nu worden ingezet in de lease, over vijf jaar in Nederland. Dan pas is er sprake van geslaagd beleid.